Akcie: Základy technické analýzy akcií (díl 7.)
V dnešním díle se lehce zanoříme do světa technické analýzy akcií. Probereme, co je to trend a představíme vám dva zajímavé nástroje, které můžete využít při analýze akciových grafů: jedná se o S/R zóny (supporty, rezistence) a klouzavé průměry. Připravte se na to, že se naučíte, co tyto nástroje jsou a jak je na grafu interpretovat. Věříme, že vám dnešní díl pomůže stát se zase o něco vzdělanějším investorem.
Můžete číst dále, nebo si můžete tento díl pustit jako podcast na Spotify ZDE nebo na Apple Podcasts ZDE.
Co je technická analýza?
Technická analýza studuje na grafech, jak se v minulosti vyvíjela cena akcie. Na základě těchto historických pohybů cen se technická analýza snaží odhadnout, kdy a kam se může cena akcie vydat v budoucnosti.
Základ pro technickou analýzu jsou grafy. Sledováním grafů je možné určit trend a určité vzorce chování, které nám mohou pomoci nalézt dobré obchodní příležitosti.
Trend: nejdůležitější pojem technické analýzy
Trend na akciovém trhu znamená obecný směr, kterým se pohybuje cena akcií.
Akcie se pohybují vždy v nějakém trendu, buď směrem nahoru, směrem dolů nebo nerozhodně sem tam. Tento směr, kterým se akcie pohybují, se označuje jako trend.
Druhy akciových trendů
Trendy se dělí na řadu druhů, a jenom toto téma by zabralo několik článků. Proto jsme se pro účely našeho seriálu rozhodli věnovat se pouze druhům trendů podle toho, jakým směrem se trend pohybuje, a to dlouhodobě, tedy v řádech více týdnů, měsíců až let.
Máme za to, že směr dlouhodobého trendu je pro investování do akcií důležitá informace.
Druhy trendů podle směru
Podle směru se trendy rozdělují na tři základní druhy:
- Rostoucí trend
- Klesající trend
- Trend jdoucí do strany
Rostoucí trend
Rostoucí trend je období, kdy ceny akcií rostou, v angličtině se označuje pojmem uptrend. Velmi často se u rostoucího trendu setkáte s pojmem býčí trend (v angličtině bull trend).
Rostoucí trend znamená, že většina investorů akcie nakupuje, proto cena akcií roste.
Příklad býčího trendu: na obrázku je týdenní svíčkový graf akcií společnosti Nvidia, které od konce roku 2022 zaznamenávají fenomenální růst. Akcie jsou v silném uptrendu, jak na obrázku označuje červená šipka. Tento růst akcií dramaticky podpořila popularita umělé inteligence v roce 2023 a akcie Nvidia byly jednou z hlavních hvězd roku 2023. Od října 2022 do konce roku 2023 se hodnota akcií ztrojnásobila.
Klesající trend
Klesající trend je období, kdy ceny akcií klesají, v angličtině se označuje pojmem downtrend. Velmi často se u klesajícího trendu setkáte s pojmem medvědí trend (v angličtině bear trend).
Klesající trend znamená, že většina investorů akcie prodává, proto jejich cena klesá.
Příklad medvědího trendu: na obrázku je týdenní svíčkový graf akcií automobilky Nikola. Akcie elektrické automobilky Nikola byly svého času velmi oblíbené akcie. Od poloviny roku 2020 akcie dramaticky poklesly poté, co vyšlo najevo, že vedení společnosti lhalo investorům i veřejnosti, zakladatel a svého času CEO společnosti, Trevor Milton, byl koncem roku 2023 za podvodné jednání odsouzen. Od poloviny roku 2020 akcie ztratily 99 % své hodnoty a jsou v silném downtrendu, jak znázorňuje červená šipka.
Trend jdoucí do strany
Jako trend jdoucí do strany se označuje situace, kdy se trh po určitou dobu, třeba týdny nebo i měsíce, pohybuje v určitém pásmu a skáče v tomto pásmu jako míček nahoru a dolů.
U trendu jdoucího do strany se setkáte s pojmem sideway trend.
Situace, kdy se cena akcie pohybuje do strany, znamená, že na trhu nepanuje shoda mezi kupujícími a prodávajícími o tom, jakou hodnotu má daná akcie. Proto někdy převažují kupci, pak akcie roste, pak ale převažují prodávající a cena akcie klesá zhruba o tolik, o kolik předtím vyrostla.
Tak se to opakuje, dokud kupující nebo prodávající nemají převahu a cena se pak otočí do uptrendu nebo downtrendu.
Příklad trendu do strany: na obrázku je týdenní svíčkový graf akcií společnosti Deere & Company, možná znáte jejich traktory a kombajny vyráběné pod značkou John Deere. Většinu roku 2023 se akcie této společnosti pohybovaly v pásmu, které označují červené čáry.
Korekce
Žádný trend nesměřuje jenom přímočaře nahoru nebo přímočaře dolů, období růstu často střídají větší či menší pohyby směrem dolů. Obdobně období poklesu často střídají větší či menší pohyby směrem nahoru. Říká se, že trh si potřebuje odpočinout a část investorů inkasuje svoje profity.
Tyto menší pohyby trhu vypadají jako zuby nebo schody na grafu a nazývají se korekce. Stává se, že po korekci trh dále pokračuje původním směrem.
Pokud trh udělá korekci, největší výzva je poznat, zda se jedná pouze o korekci nebo se stávající trend již vyčerpal a přichází celková změna trendu.
Příklad trendu a jeho korekcí: na obrázku je týdenní svíčkový graf akcií farmaceutické společnosti Eli Lilly. Akcie této společnosti už několik let rostou a jsou tedy v uptrendu, ten ale střídají období, kdy akcie trochu poklesnou, tyto korekce označují červené šipky. Trh si při korekci odpočine, část investorů vybere zisky. V případě akcií společnosti Eli Lilly se trh po korekci vždy vydal dále a pokračoval v růstu.
Support a rezistence neboli S/R zóny
U korekcí jsme zmiňovali, že cena akcií jde málokdy přímo nahoru nebo přímo dolů, ale pohybuje se jako po schodech.
Stává se, že růst či pokles ceny se na určité cenové úrovni zastaví. Vypadá to, jak kdyby na této úrovni byla neviditelná bariéra, která brání akcii v dalším pohybu a akcii se nedaří tuto bariéru prorazit, ať už nahoru nebo dolů.
Tyto bariéry, které brzdí cenu v tom, aby pokračovala dále, se nazývají support a rezistence. Support a rezistence jsou důležitým konceptem technické analýzy a pomáhají obchodníkům pochopit, jak se mohou ceny akcií chovat v určitých cenových hladinách.
Velmi zjednodušeně zobrazuje koncept support a rezistencí následující obrázek:
Support
Support, v češtině někdy nazývaný „podpora“, je cenová úroveň, na které se zastaví pokles akcie a cena se jako míček odrazí zpět nahoru.
Z hlediska psychologie prodávajících a kupujících se dá support chápat tak, že akcie klesne na takovou úroveň, kde je její cena vnímána kupujícími jako výhodná nebo podhodnocená. Proto začnou akcii nakupovat a její cena tím pádem roste.
Rezistence
Rezistence, v češtině někdy nazývaná „odpor“, je cenová úroveň, na které se zastaví růst akcie a cena se jako míček odrazí zpět dolů.
Z hlediska psychologie prodávajících a kupujících se dá rezistence chápat tak, že cena akcie vyroste na úroveň, kde je její cena vnímána jako předražená. Ti, kdo akcii mají, jí začnou prodávat a cena tím pádem klesá.
Příklad S/R zón: na obrázku je již uváděný týdenní svíčkový graf akcií společnosti Deere & Company, kdy se akcie většinu roku 2023 pohybovaly v pásmu, které označují červené čáry. Tyto červené čáry zároveň označují zóny supportu a rezistence.
Červené šipky označují následující situace na grafu:
- cena se celkem 3x snažila prorazit zónu rezistence směrem nahoru, ale neúspěšně a vrátila se zpět dolů. Support zóna je tak zatím silná bariéra, která brání ceně v dalším růstu.
- po poklesu se cena snažila 2x prorazit zónu supportu směrem dolů, ale neúspěšně a vrátila se zpět nahoru.
Co je důležité mít na paměti
1. Support nebo rezistence nebývají na přesné ceně dané akcie, třeba přesně na hodnotě 350 dolarů. Spíše je vnímejte jako zóny s určitým cenovým rozptylem. Proto se support a rezistence často nazývají support a rezistence zóny, zkráceně S/R zóny nebo úrovně.
2. Čím vícekrát se cena na S/R zóně v minulosti zastaví, tím silnější support nebo rezistence je, jak ukazuje graf akcií společnosti Deere & Company.
3. Počítejte ale s tím, že trh dříve či později support nebo rezistenci prorazí. Nikdy dopředu nevíte, jak dlouho daná S/R zóna cenu udrží, takže je dobré s tím počítat.
Jednoduchý klouzavý průměr
Koncept klouzavých průměrů je další velmi zajímavý a praktický koncept technické analýzy, který je široce používán i profesionálními investory a setkáte se s ním i v médiích.
Nejčastěji se setkáte s jednoduchým klouzavým průměrem, v angličtině označovaným jako Simple Moving Average nebo zkráceně SMA. Ten vezme close, tj. uzavírací ceny akcie za dané časové období, spočítá z nich průměr.
Tento průměr je zobrazený pomocí barevné dynamické křivky, kterou vidíte na grafu spolu s cenou akcie.
Příklad: Jak se jednoduchý klouzavý průměr počítá si uvedeme na příkladu jednoduchého klouzavého průměru označovaného jako 100 SMA nebo také SMA 100, který zohledňuje zavírací ceny dané akcie za posledních 100 obchodních dní. Tento 100 SMA je u akcií jeden z velmi často používaných technických indikátorů:
Nemusíte se bát, že budete muset klouzavé průměry počítat vy, klouzavé průměry jsou běžnou součástí snad všech obchodních platforem a je možné si zvolit jakákoli časová období: 10 SMA, 15 SMA, 30 SMA, 50 SMA, 100 SMA či 200 SMA.
Jaké období pro klouzavé průměry zvolit?
Pro dlouhodobé investování akcií se nejčastěji využívají dva klouzavé průměry:
- 100 SMA, který počítá průměrnou close cenu za období 100 posledních obchodních dní, a
- 200 SMA, který počítá průměrnou close cenu za období 200 posledních obchodních dní.
K čemu jsou klouzavé průměry dobré?
100 SMA a 200 SMA se velmi často používají jako pomůcka pro určení dlouhodobějšího trendu na dané akcii, neboť období 100 a 200 posledních obchodních dní je už dost dlouhé období na to, aby se cena projevila nějakým směrem.
Obecně se bere, že když se cena akcie pohybuje nad oběma klouzavými průměry, tj. nad 100 SMA i 200 SMA, je akcie v rostoucím trendu.
A naopak, když se cena pohybuje pod oběma těmito klouzavými průměry, tj. pod 100 SMA i 200 SMA, je trend na akcii klesající.
Mimochodem 100 SMA a 200 SMA často používají i profesionální obchodníci a analytici fondů a velkých institucí a s těmito klouzavými průměry také často pracují i ve světoznámých finančních médiích jako je Bloomberg, Wall Street Journal či Reuters, zejména u grafů akciových indexů.
V médiích se můžete setkat s tím, že když cena klesne pod 200 SMA, hovoří se o změně trendu. Neznamená to, že cena už bude jenom klesat, často se vrátí zpět nad 200 SMA, pohyb ceny pod 200 SMA ale bývá brán jako důležitý signál.
Klouzavé průměry jako dynamický support a rezistence
Oba tyto klouzavé průměry také často fungují jako dynamický (pohyblivý) support nebo rezistence a stává se, že trh k nim klesne, a pak se zase odrazí zpět nahoru.
Příklad: na obrázku je týdenní svíčkový graf akcií společnosti Alphabet, mateřské společnosti Googlu. Modrou čárou je zobrazený 200 SMA a červenou čárou 100 SMA. Díky těmto klouzavým průměrům hezky vidíte, kdy se cena pohybovala v rostoucím a kdy v klesajícím trendu, jak označují zelené šipky.
Je nutné používat support a rezistence a klouzavé průměry?
Záměrem dnešního dílu bylo představit vám dva zajímavé koncepty technické analýzy, které vám mohou pomoci při analýze akcií podle grafů.
Rozhodně to ale není tak, že bez používání těchto nástrojů nemůžete investovat. Je na každém, aby si našel přístup, který mu vyhovuje, takže pokud se vám koncept supportu, rezistence a klouzavých průměrů líbí, můžete ho zahrnout do své praxe při analýze akciových grafů.
A pokud vám tyto koncepty blízké nejsou, používat je nemusíte.
There is no free lunch on Wall Street
Technická analýza je komplexní disciplína a v dnešním a minulém díle jsme pokryli opravdu základy, podobně jako kdybyste prošli první dvě lekce v učebnici Francouzštiny pro samouky.
Je také důležité zmínit, že i když technická analýza může být zajímavý pomocník investora, je dobré brát jí jenom jako jednu z metod, kterou používáte při analýze akcií.
Na akciovém trhu nic nikdy nefunguje se 100% předvídatelností, tak snadný svět investování bohužel není. To ostatně dokládá staré Wall Street přísloví „There is no free lunch on Wall Street.“, úspěchy v investování si musí každý investor odpracovat.
Co nás čeká v příštím díle
Nyní, když máme pevné základy v technické analýze, v příštím díle rozšíříme naše horizonty o základní koncepty fundamentální analýzy. Dozvíte se, co znamenají finanční ukazatele jako P/E ratio, EPS neboli Earnings per Share, Dividend Yield či Return on Equity a na příkladu akcií společnosti Coca-Cola vám ukážeme, kde tyto údaje snadno najdete.
Marika Čupa a Ondřej Hartman
Tým FXstreet.cz
Zdroje: Grafy použité v tomto článku jsou z portálu Yahoo Finance https://finance.yahoo.com.
Upozornění: Záměrem těchto článků a podcastů je vzdělávání. Tyto podcasty ani články nejsou investiční doporučení, abyste koupili nebo prodali nějaké instrumenty. Vždy se rozhodujte na základě vašeho vlastního úsudku a vašeho investičního stylu.
Související články
Čtěte více
-
Akcie: Analýza akcií aneb jak zvýšit svoje šance na úspěch (díl 5.)
I základní analýza akcií zvyšuje vaše šance, že koupíte dobrou akcii a tím pádem dobře zainvestujete. Dobrá analýza vám pomůže udělat tři základní rozhodnutí: 1. kterou akcii koupit, 2. kdy jí koupit a 3. kdy jí prodat. Bez jakékoli analýzy je investování pouhým gamblerstvím. -
Akcie cestovního ruchu. Víte, kde hledat před létem příležitosti?
Léto a letní prázdniny již klepou na dveře, takže je čas se poohlédnout po zajímavých akciových titulech, které by z příchodu letní sezóny mohly těžit. V tomto článku se proto podíváme na 3 akcie, které velmi úzce souvisí s cestovním ruchem. -
Akcie: Dvě tváře zisků aneb hodnotové versus růstové akcie (díl 3.)
Než začnete investovat do akcií, je důležité zamyslet se, jaký typ zisku je vaším cílem a podle toho vybírat akcie do vašeho portfolia. Některé akcie jsou jako Ferrari, dovezou vás rychle do cíle, ale pokud nebudete opatrní, snadno se můžete vybourat. Jiné akcie jsou jako linkový autobus, do cíle dojedete za hodně dlouhou dobu a asi bezpečněji, zato se budete po cestě nudit o dost více, než kdybyste se svezli ve Ferrari. -
Akcie: Indexová magie - co jsou akciové indexy a které sledovat (díl 2.)
Akciové indexy jsou pro akciové investory důležitý nástroj. Řada indexů slouží jako barometr akciového trhu a díky indexům tak snadno získáte přehled, jak si akcie v daném indexu vedou, zda klesají nebo rostou. -
Akcie: Jak si vytvořit svůj akciový dream team (díl 4.)
Na burzách po celém světě se obchodují tisíce akcií, jak ale z takového množství vybrat ty správné akcie do vašeho portfolia? Doporučujeme vytvořit si akciový watch list: seznam akcií, které pravidelně sledujete a ze kterých si postupem času postavíte svůj akciový dream team, tedy vaše akciové portfolio. Jak si takový watch list vytvořit? To se dozvíte v dnešním díle. -
Akcie: Kolik se dá vydělat na akciovém trhu (díl 10.)
Lidé investují proto, že chtějí zhodnotit své peníze, ale řada investorů mívá často nepřiměřená očekávání o tom, kolik se na akciovém trhu dá vydělat. Nejlepší představu o průměrném výdělku na akciovém trhu nám poskytnou informace o výkonu akciových indexů. V dnešním posledním díle našeho seriálu se dozvíte, kolik je průměrný výkon amerických akciových indexů S&P 500 a Nasdaq 100 a zda se dá více vydělat investováním do indexu S&P 500 nebo do indexu Nasdaq 100. -
Akcie: Psychologie – klíčový faktor úspěchu v investování (díl 9.)
Říká se, že rozdíl mezi úspěšným a neúspěšným investorem je v jejich psychologii a myšlení, nikoliv v jejich investiční strategii. Největším nepřítelem investorů není trh, ale oni sami. Dnešní díl našeho seriálu proto budeme věnovat psychologii investování, která má velký vliv na to, zda budete v investování vítěz nebo looser. -
Akcie: Úvod do světa akcií a akciového trhu (díl 1.)
Pokud se hodláte pustit do investování do akcií, je zásadní orientovat se v tom, co jsou akcie, akciový trh a kde a kdy obchodování s akciemi probíhá. To vše je obsahem dnešního úvodního seriálu o Investování do akcií pro začátečníky. -
Akcie: Základy akciových grafů pro začátečníky (díl 6.)
Pokud máte vybranou akcii, kterou byste rádi zahrnuli do svého portfolia, technická analýza vám může pomoci zodpovědět otázku, kdy danou akcii koupit a kdy jí prodat. Technická analýza pracuje s grafy, a pokud jste začátečník a s grafy nejste úplně kamarád, v dnešním díle se základy akciových grafů naučíte. -
Akcie: Základy fundamentální analýzy akcií (díl 8.)
Fundamentální analýza vám pomůže najít odpověď na otázku, jakou akcii zahrnout do svého watch listu, případně koupit. V dnešním díle si představíme několik základních ukazatelů, které se při fundamentální analýze akcií využívají a ukážeme jejich využití na konkrétním příkladu akcií společnosti The Coca-Cola Company. -
Budujete pasivní příjem? Tak nezapomeňte na tyto 3 dividendové krále
Budování pasivního příjmu je velmi důležité pro každého dlouhodobého investora nejen kvůli inkasování dividendy, ale také kvůli samotné povaze dividendových akcií. Ty jsou totiž obvykle mnohem odolnější vůči negativním ekonomickým cyklům, díky čemuž dokážou portfolio ochránit od větších kapitálových propadů. V tomto článku se podíváme na 3 dividendové krále, jejichž akciový vývoj je sice odlišný, nicméně i tak v nich analytici z Wall Street vidí potenciál. -
Dividendy: Časové pojmy důležité pro dividendové investování (3. díl)
Každý dividendový investor by měl znát určitá data a časové pojmy, které jsou pro dividendy specifické. Neznalost vás totiž může stát peníze. V dnešním díle vám proto vysvětlíme čtyři základní data a časové pojmy, které jsou důležité a běžně používané ve světě dividendového investování: Declaration Date, Ex-Dividend Date, Record Date a Pay Date a vše si ukážeme na příkladu akcií společnosti Coca-Cola. -
Dividendy: Dividendové ETF (7. díl)
Pro investory, kteří chtějí investovat do dividendových akcií, ale nemají čas nebo chuť vybírat jednotlivé dividendové akcie, existuje zajímavá alternativa, a to dividendové ETF neboli Exchange Traded Fund. V dnešním díle se dozvíte, jaké existují druhy dividendových ETF, jaké mají výhody a nevýhody a jak funguje u dividendových ETF výplata dividend investorům. -
Dividendy: Dividendové strategie (8. díl)
Dividendové investování se může zdát velmi přímočaré, prostě koupíte akcie, které vyplácí dividendy. Je to opravdu tak jednoduché? I v dividendovém investování existuje více strategií, podle kterých dividendoví investoři vybírají dividendové akcie do svého portfolia. -
Dividendy: Dividendoví aristokrati (5. díl)
Řada společností si zakládá na tom, že jsou dlouhodobě atraktivní pro dividendové investory. Mezi těmito společnostmi existuje elitní skupina dividendových akcií, které se nazývají dividendoví aristokrati. -
Dividendy: Evropské dividendové akcie (6. díl)
Dobré dividendové akcie nejsou jenom ve Spojených státech amerických, i v Evropě je celé množství zajímavých dividendových akcií, včetně České republiky. -
Dividendy: Jaké druhy dividend společnosti vyplácí? (2. díl)
V minulém díle jsme uváděli, že dividenda je podíl akcionáře na zisku společnosti, dividend ale existuje více druhů. V dnešním díle probereme jednotlivé druhy dividend a uvedeme vám, jaké jsou jejich výhody a nevýhody. Kromě toho se také dozvíte, které typy společností vyplácejí dividendy a proč. -
Dividendy: Které důležité finanční ukazatele sledovat (4. díl)
Při nákupu jakékoli akcie, nejen dividendové, se řada investorů zaměřuje na různé finanční ukazatele. Kromě ukazatelů, které jsme si vysvětlili v seriálu o investování do akcií, se dividendoví investoři zaměřují na další typy ukazatelů. -
Dividendy: Úvod do světa dividendového investování (1. díl)
Dividendové investování je styl investování, při kterém se investor zaměřuje na nákup akcií společností, které svým akcionářům pravidelně vyplácejí dividendy, tedy podíly na zisku. -
Dividendy: Vysoké dividendy díky investování do REIT (9. díl)
V rámci dividendových akcií najdete jednu skupinu, která vyplácí často velmi zajímavé a vysoké dividendy. Je to REIT neboli Real Estate Investment Trust. REIT mají svá specifika, některé mohou být velmi rizikové, proto dnešní poslední díl seriálu o dividendovém investování budeme věnovat právě této skupině akcií.
Diskuse ke článku
Diskuse je přístupná pouze pro registrované uživatele. |
Přihlásit se | Nová registrace |