Akcie: Jak si vytvořit svůj akciový dream team (díl 4.)
Na burzách po celém světě se obchodují tisíce akcií, jak ale z takového množství vybrat ty správné akcie do vašeho portfolia? Doporučujeme vytvořit si akciový watch list: seznam akcií, které pravidelně sledujete a ze kterých si postupem času postavíte svůj akciový dream team, tedy vaše akciové portfolio. Jak si takový watch list vytvořit? To se dozvíte v dnešním díle.
Můžete číst dále, nebo si můžete tento díl pustit jako podcast na Spotify ZDE nebo na Apple Podcasts ZDE.
Co je to akciový watch list
Akciový watch list je jednoduše seznam akcií, které odpovídají vašim investičním kritériím a které pravidelně sledujete.
Věříme, že ne vždy je dobrá doba pro nákup jednotlivých akcií. Dlouhodobé sledování akcií ve vašem watch listu vám pomůže odhalit, kdy se akcie ve vašem watch listu obchodují za dobré ceny a je tak dobrá příležitost na jejich koupi.
Inspirujte se u Warrena Buffetta
Pravidelné sledování akcií ve watch listu a čekání na vhodnou příležitost ke koupi je jeden z hlavních důvodů, proč stojí za to mít akciový watch list a využívají ho i profesionální investoři.
Krásným příkladem je legendární investor Warren Buffett. Ten je známý tím, že je ochoten čekat i několik let než se akcie, které má vytipované a které dlouhodobě sleduje, konečně obchodují za dobré ceny a on je zahrne do svého portfolia.
Co se stane, když watch list mít nebudete?
Ptáte se, co se stane, když watch list mít nebudete? Nemusí se stát nic.
Pokud ale nebudete mít svůj watch list a nebudete pravidelně sledovat zajímavé akcie (myšleno pro vás zajímavé), z čeho budete vybírat, kdy a jaké akcie koupit?
Asi tušíte, že kupovat akcie, o kterých se zrovna píše v novinách, na internetu nebo o kterých vám řekli známí, není ta nejlepší investiční strategie.
Ticker: údaj, který je důležité znát, než začnete
Než si začnete tvořit svůj watch list, je důležité seznámit se s údajem známým jako ticker, protože s ním budete často pracovat.
Ticker je zkratka každé akcie a je to několikapísmenový nebo číselný kód akcie, který slouží pro jednodušší identifikaci akcie po celém světě. Ticker je uvedený na grafu každé akcie a zcela běžně se s ním setkáte v médiích.
Například akcie známé automobilky Tesla Inc. se obchodují pod tickerem TSLA, akcie společnosti Apple se obchodují pod tickerem AAPL a akcie farmaceutické společnosti Pfizer se obchodují pod tickerem PFE.
Kde ticker najít?
Ticker nemusíte znát nazpaměť, je poměrně snadné ho najít. Můžete využít obchodní platformu vašeho brokera, nebo na serveru Yahoo Finance stačí zadat jméno společnosti a ticker se vám ukáže.
Server Yahoo Finance je dobrý v tom, že na něm najdete akcie společností z celého světa a velká řada informací je tam poskytnuta zdarma.
Ukázka vyhledání tickeru společnosti Microsoft: hned na prvním řádku se ukazuje, že akcie společnosti Microsoft se obchodují pod tickerem MSFT.
Jak si začít tvořit svůj watch list
Vytvoření vašeho vlastního akciového watch listu nemusí být tak složité, jak se může zdát. Můžete začít tím, že si zodpovíte otázky, které jsme již zmiňovali v minulých dílech.
1. Otázka: Chcete mít své portfolio diverzifikované?
Ve druhém díle našeho seriálu jsme se věnovali diverzifikaci, která se doporučuje zejména konzervativním investorům.
Pokud máte zájem budovat si diverzifikované portfolio, můžete do svého watch listu přidávat akcie z různých geografií. Můžete sledovat americké akcie, evropské, japonské či jakékoli jiné, které vás zajímají a o kterých něco víte.
Také můžete diverzifikovat podle odvětví a sektorů a přidávat si do watch listu akcie společností z různých oborů činností.
2. Otázka: Hodnotové nebo růstové akcie?
Ve třetím díle našeho seriálu jsme se věnovali druhům akcií a druhům výnosů z akcií.
Do svého watch listu můžete zahrnout třeba hodnotové akcie, které vám přinesou dobrou dividendu, protože máte zájem o cash flow výnos. Nebo si do watch listu naopak dáte spíše růstové akcie, protože máte zájem o vyšší kapitálový výnos.
Pokud tápete, která akcie je hodnotová a která růstová, nezoufejte. Řada investorů vůbec neřeší, zda jsou dané akcie hodnotové nebo růstové a zohledňují jiné parametry, které musí akcie splňovat, aby jí zahrnuli do svého watch listu či portfolia.
Tipy pro vytvoření watch listu
Pokud jste si odpověděli na otázky a máte jasněji v tom, které druhy akcií a geografií chcete ve svém watch listu mít, můžete se posunout do další fáze, kdy si do watch listu začnete přidávat konkrétní společnosti.
Přinášíme vám několik tipů, které vám vytvoření watch listu usnadní. Sami tyto tipy používáme.
#Tip č. 1: založte si excelovou tabulku nebo jiný podobný seznam
Excelová tabulka bývá pro watch list ideální, protože kromě názvu společnosti v jednom sloupci, si u každé společnosti můžete do dalších sloupců dopsat například geografii, odvětví či sektor a další údaje, které vás zajímají nebo časem začnou zajímat.
#Tip č. 2: rozhlédněte se po firmách a značkách kolem sebe
Do watch listu si začněte zapisovat všechny možné velké společnosti, které vás napadnou a které splňují vaše kritéria podle diverzifikace a typu výnosů.
Pro začátečníky se doporučuje držet na začátku spíše velkých a celosvětově známých společností, zvyšuje to vaši šanci uspět. Většinou se bude jednat o silné nadnárodní korporace, jejichž akcie se obchodují na burze a které kupují i velké instituce a profesionální investoři.
Výhoda je, že takových společností máte kolem sebe nespočet: každý jezdí nějakým autem, má oblíbenou značku počítače, telefonu, oblečení, jídla, pití, kosmetiky, má nějakou banku a pojišťovnu atd.
#Tip č. 3: inspirujte se u akciových indexů
Pokud hledáte další zdroje, kde najít velké společnosti obchodované na burze, inspirujte se u akciových indexů. V nejznámějších akciových indexech jsou zahrnuty akcie největších a nejlikvidnějších společností obchodovaných na dané burze.
Pokud vás třeba zajímá, které jsou top 30 americké společnosti, na internetu snadno najdete, které akcie jsou na prvních 30 místech v americkém akciového indexu S&P 500 či indexu Nasdaq 100, pokud vás zajímají třeba technologické akcie.
Top 40 německých akcií zase najdete v německém akciového indexu DAX 40. Každá země má svůj akciový index, kde jsou zpravidla zahrnuty nejlepší a nejlikvidnější akcie dané burzy.
Společnosti z těchto indexů, které znáte a znáte jejich produkty, si tak můžete snadno přidat do svého akciového watch listu.
#Tip č. 4: svůj watch list průběžně aktualizujte
Je dobré svůj watch list průběžně aktualizovat. Člověk často o nějaké společnosti čte na internetu, slyší v televizi, používá její produkt apod.
Pokud vás daná společnost či produkt zaujme a její akcie se obchodují na burze, zařaďte si ji do svého watch listu a začněte jí pravidelně sledovat.
Nebojte se také z watch listu akcie vyřadit, třeba pokud zjistíte, že určité akcie byste nekoupili, ani kdyby se obchodovaly za sebe lepší cenu.
#Tip č. 5: nesledujte to, čemu vůbec nerozumíte
Dobré je mít ve watch listu pouze akcie společností, které znáte, jejichž produkty znáte nebo jsou pro vás snadno srozumitelné a tím pádem v ně máte důvěru.
Zde si opět vypůjčíme pro inspiraci přístup Warrena Buffetta a jeho parťáka Charlieho Mungera, který bohužel 28. listopadu letošního roku zemřel. Ti měli zásadu držet se při investování v rámci svého „Circle of competence“ neboli „Kruhu kompetence“. V praxi to znamenalo, že zásadně neinvestovali do společností, jejichž produktům nerozuměli. |
Kolik mít akcií ve watch listu
Pokud si kladete otázku, kolik akcií mít ve svém watch listu, zde se nekladou žádné meze. Záleží, jak vás to bude bavit a kolik času budete chtít sledováním akcií trávit.
Pro začátek je fajn mít ve watch listu minimálně 25 až 30 akcií, ať máte z čeho vybírat.
Pokud si dáte do watch listu více akcií, jejich sledování vám sice zabere více času, na druhou stranu zase budete mít více na výběr. Velmi pravděpodobně se vám tak podaří najít lepší příležitosti, než když máte akcií ve watch listu méně.
Pokud budete mít na watch listu akcií méně, není to špatně. Může se vám ale stát, že žádná z vašich akcií vám dlouho nemusí nabídnout dobrou příležitost k prodeji. Pokud vám nevadí si počkat a klidně i delší dobu, tak to nevadí.
Máte watch list - co dál?
Akcie z vašeho watch listu je dobré pravidelně sledovat na grafech. Pokud už máte účet u brokera a máte tedy obchodní platformu, můžete si přidat akcie z vašeho watch listu do obchodní platformy. Většina obchodních platforem umožňuje vytvoření různých seznamů akcií, které je pak snadné pravidelně sledovat.
Pokud obchodní platformu ještě nemáte, můžete využít například web Yahoo Finance a funkce „My portfolio“ a „Following“. Podle tickeru si snadno najdete všechny akcie z vašeho watch listu, u každé akcie dáte „Following“ a vznikne vám tak seznam, který je pak snadné pravidelně sledovat, podobně jako v obchodní platformě.
Ukázka, jak může vypadat akciový watch list na portálu Yahoo Finance.
Jaké benefity vám přinese sledování grafů
Řada lidí má ke grafům odpor, grafy ale nabízejí cenné informace. Grafy samy o sobě nejsou žádná věda: graf je pouze grafické zobrazení toho, jak se vyvíjela cena dané akcie v určitém čase.
Pokud budete pravidelně sledovat grafy akcií ve vašem watch listu, na první pohled vidíte, jestli akcie za určité období rostla či klesala a také uvidíte, jaký je na akcii dlouhodobější trend.
Kdo nemá rád grafy, jde to i bez nich. Můžete si do excelu psát ceny jednotlivých akcií, jak to dělali investoři v dobách, kdy ještě nebyly počítače…
Neumíte číst grafy? Nezoufejte
Pokud máte obavy, že nezvládnete z grafu poznat trend akcie, nezoufejte. Jak na jednoduchou analýzu grafů vám poradíme v jednom z dalších dílů našeho seriálu.
Jak často akcie ve watch listu sledovat
Zde záleží, kolik času chcete investování věnovat a jestli vás to bude bavit.
Koho investování baví a má chuť se mu věnovat častěji, je ideální procházet grafy akcií ve vašem watch listu jednou týdně, ideálně po pátečním uzavření trhu. Získáte tím ucelený obrázek o tom, jak si akcie v daném týdnu vedla.
Pokud nemáte tolik času nebo vás sledování grafů moc nebaví, pak můžete sledovat akcie ve watch listu i méně častěji. Připravte se ale na to, že pokud na grafy kouknete třeba jednou za měsíc nebo i méně častěji, můžete zmeškat zajímavé příležitosti.
Závěrem a co nás čeká v příštím díle
Doufáme, že díky dnešnímu dílu jste zase o krok blíže k vytvoření svého vlastního akciového portfolia.
V příštím díle pokročíme dál a dozvíte se, jaké jsou základní metody analýzy akcií, kterou analýzu používat a jaké vám to přinese výhody.
Marika Čupa a Ondřej Hartman
Tým FXstreet.cz
Upozornění:
Záměrem těchto článků a podcastů je vzdělávání. Tyto podcasty ani články nejsou investiční doporučení, abyste koupili nebo prodali nějaké instrumenty. Vždy se rozhodujte na základě vašeho vlastního úsudku a vašeho investičního stylu.
Související články
Čtěte více
-
Akcie: Analýza akcií aneb jak zvýšit svoje šance na úspěch (díl 5.)
I základní analýza akcií zvyšuje vaše šance, že koupíte dobrou akcii a tím pádem dobře zainvestujete. Dobrá analýza vám pomůže udělat tři základní rozhodnutí: 1. kterou akcii koupit, 2. kdy jí koupit a 3. kdy jí prodat. Bez jakékoli analýzy je investování pouhým gamblerstvím. -
Akcie cestovního ruchu. Víte, kde hledat před létem příležitosti?
Léto a letní prázdniny již klepou na dveře, takže je čas se poohlédnout po zajímavých akciových titulech, které by z příchodu letní sezóny mohly těžit. V tomto článku se proto podíváme na 3 akcie, které velmi úzce souvisí s cestovním ruchem. -
Akcie: Dvě tváře zisků aneb hodnotové versus růstové akcie (díl 3.)
Než začnete investovat do akcií, je důležité zamyslet se, jaký typ zisku je vaším cílem a podle toho vybírat akcie do vašeho portfolia. Některé akcie jsou jako Ferrari, dovezou vás rychle do cíle, ale pokud nebudete opatrní, snadno se můžete vybourat. Jiné akcie jsou jako linkový autobus, do cíle dojedete za hodně dlouhou dobu a asi bezpečněji, zato se budete po cestě nudit o dost více, než kdybyste se svezli ve Ferrari. -
Akcie: Indexová magie - co jsou akciové indexy a které sledovat (díl 2.)
Akciové indexy jsou pro akciové investory důležitý nástroj. Řada indexů slouží jako barometr akciového trhu a díky indexům tak snadno získáte přehled, jak si akcie v daném indexu vedou, zda klesají nebo rostou. -
Akcie: Kolik se dá vydělat na akciovém trhu (díl 10.)
Lidé investují proto, že chtějí zhodnotit své peníze, ale řada investorů mívá často nepřiměřená očekávání o tom, kolik se na akciovém trhu dá vydělat. Nejlepší představu o průměrném výdělku na akciovém trhu nám poskytnou informace o výkonu akciových indexů. V dnešním posledním díle našeho seriálu se dozvíte, kolik je průměrný výkon amerických akciových indexů S&P 500 a Nasdaq 100 a zda se dá více vydělat investováním do indexu S&P 500 nebo do indexu Nasdaq 100. -
Akcie: Psychologie – klíčový faktor úspěchu v investování (díl 9.)
Říká se, že rozdíl mezi úspěšným a neúspěšným investorem je v jejich psychologii a myšlení, nikoliv v jejich investiční strategii. Největším nepřítelem investorů není trh, ale oni sami. Dnešní díl našeho seriálu proto budeme věnovat psychologii investování, která má velký vliv na to, zda budete v investování vítěz nebo looser. -
Akcie: Úvod do světa akcií a akciového trhu (díl 1.)
Pokud se hodláte pustit do investování do akcií, je zásadní orientovat se v tom, co jsou akcie, akciový trh a kde a kdy obchodování s akciemi probíhá. To vše je obsahem dnešního úvodního seriálu o Investování do akcií pro začátečníky. -
Akcie: Základy akciových grafů pro začátečníky (díl 6.)
Pokud máte vybranou akcii, kterou byste rádi zahrnuli do svého portfolia, technická analýza vám může pomoci zodpovědět otázku, kdy danou akcii koupit a kdy jí prodat. Technická analýza pracuje s grafy, a pokud jste začátečník a s grafy nejste úplně kamarád, v dnešním díle se základy akciových grafů naučíte. -
Akcie: Základy fundamentální analýzy akcií (díl 8.)
Fundamentální analýza vám pomůže najít odpověď na otázku, jakou akcii zahrnout do svého watch listu, případně koupit. V dnešním díle si představíme několik základních ukazatelů, které se při fundamentální analýze akcií využívají a ukážeme jejich využití na konkrétním příkladu akcií společnosti The Coca-Cola Company. -
Akcie: Základy technické analýzy akcií (díl 7.)
V dnešním díle se lehce zanoříme do světa technické analýzy akcií. Probereme, co je to trend a představíme vám dva zajímavé nástroje, které můžete využít při analýze akciových grafů: jedná se o S/R zóny (supporty, rezistence) a klouzavé průměry. Připravte se na to, že se naučíte, co tyto nástroje jsou a jak je na grafu interpretovat. Věříme, že vám dnešní díl pomůže stát se zase o něco vzdělanějším investorem. -
Budujete pasivní příjem? Tak nezapomeňte na tyto 3 dividendové krále
Budování pasivního příjmu je velmi důležité pro každého dlouhodobého investora nejen kvůli inkasování dividendy, ale také kvůli samotné povaze dividendových akcií. Ty jsou totiž obvykle mnohem odolnější vůči negativním ekonomickým cyklům, díky čemuž dokážou portfolio ochránit od větších kapitálových propadů. V tomto článku se podíváme na 3 dividendové krále, jejichž akciový vývoj je sice odlišný, nicméně i tak v nich analytici z Wall Street vidí potenciál. -
Dividendy: Časové pojmy důležité pro dividendové investování (3. díl)
Každý dividendový investor by měl znát určitá data a časové pojmy, které jsou pro dividendy specifické. Neznalost vás totiž může stát peníze. V dnešním díle vám proto vysvětlíme čtyři základní data a časové pojmy, které jsou důležité a běžně používané ve světě dividendového investování: Declaration Date, Ex-Dividend Date, Record Date a Pay Date a vše si ukážeme na příkladu akcií společnosti Coca-Cola. -
Dividendy: Dividendové ETF (7. díl)
Pro investory, kteří chtějí investovat do dividendových akcií, ale nemají čas nebo chuť vybírat jednotlivé dividendové akcie, existuje zajímavá alternativa, a to dividendové ETF neboli Exchange Traded Fund. V dnešním díle se dozvíte, jaké existují druhy dividendových ETF, jaké mají výhody a nevýhody a jak funguje u dividendových ETF výplata dividend investorům. -
Dividendy: Dividendové strategie (8. díl)
Dividendové investování se může zdát velmi přímočaré, prostě koupíte akcie, které vyplácí dividendy. Je to opravdu tak jednoduché? I v dividendovém investování existuje více strategií, podle kterých dividendoví investoři vybírají dividendové akcie do svého portfolia.
Diskuse ke článku
Diskuse je přístupná pouze pro registrované uživatele. |
Přihlásit se | Nová registrace |