Akcie: Dvě tváře zisků aneb hodnotové versus růstové akcie (díl 3.)
Než začnete investovat do akcií, je důležité zamyslet se, jaký typ zisku je vaším cílem a podle toho vybírat akcie do vašeho portfolia. Některé akcie jsou jako Ferrari, dovezou vás rychle do cíle, ale pokud nebudete opatrní, snadno se můžete vybourat. Jiné akcie jsou jako linkový autobus, do cíle dojedete za hodně dlouhou dobu a asi bezpečněji, zato se budete po cestě nudit o dost více, než kdybyste se svezli ve Ferrari.
V dnešním díle probereme, jaké jsou dva základní typy výnosů z akcií a který typ akcií vám příslušný výnos spíše přinese.
Můžete číst dále, nebo si můžete tento díl pustit jako podcast na Spotify ZDE nebo na Apple Podcasts ZDE.
Typy výnosů z akcií
Akcie chceme nakupovat primárně za účelem vydělání peněz, a proto dnešní díl začneme tím, jaké typy výnosů je možné mít z obchodování s akciemi.
Obecně se rozlišuje kapitálový výnos a cash flow výnos. Řada akcií vám poskytne oba typy výnosů – jak kapitálový, tak cash flow, součet těchto výnosů se často označuje jako celkový výnos (v angličtině označovaný jako total return).
Je dobré si předem rozmyslet, proč danou akcii chcete koupit, zda kvůli kapitálovému výnosu nebo cash flow výnosu (nebo kvůli obojímu) a toto definovat ve svém obchodním plánu.
Pojďme se podívat blíž na jednotlivé typy výnosů.
Kapitálový výnos
Tento typ výnosu je zisk, který představuje rozdíl mezi cenou, za kterou jste akcii nakoupili a cenou, za kterou jste akcii prodali.
Jednoduchý příklad: akcii nakoupíte za 200 USD a prodáte za 220 USD, váš kapitálový výnos na daném obchodě je 20 USD, tj. realizovali jste 10 % profit.
Asi netřeba zmiňovat, že u investování do akcií nerealizujete vždy jenom kapitálový výnos. Pokud byste akcii v našem příkladu koupili za 200 USD a prodali třeba za 150 USD poté, co její cena takto poklesla, realizovali byste ztrátu 50 USD, tedy 25%.
Cash flow výnos
Tento typ výnosu jsou peníze, které dostáváte pravidelně ve formě dividendy po dobu držení akcie. Dividenda je podíl na zisku, který vyplácí řada společností a v drtivé většině případů dostanete dividendu v hotovosti na váš obchodní účet u brokera. Dividendy se proto považují za zdroj pasivního příjmu, protože abyste dostali dividendu, kromě držení akcie nemusíte dělat nic dalšího.
Jednoduchý příklad: akcii nakoupíte za 200 USD, každý kvartál dostanete dividendu ve výši 2 USD, ročně tak dostanete na dividendách 8 USD, což představuje 4 % cash flow výnos.
Běžně uváděný dividendový výnos, např. na Yahoo Finance, je počítaný z aktuální ceny, za kterou se akcie obchoduje na burze. Jako investoři ale logicky počítáte svůj výnos z ceny, za kterou jste akcii koupili. V příkladu výše tedy 8 USD dividenda při ceně akcie 200 USD představuje výnos 4 % ročně. Pokud se vám ale podařilo koupit akcie dané společnosti po nějaké hezké korekci např. za 180 USD, roční dividenda 8 USD už představuje výnos 4,44 %.
Dividendové investování je zajímavou investiční strategií, proto se můžete těšit na samostatný seriál o dividendovém investování.
Dělení akcií na hodnotové a růstové
S výnosy, které jsme uváděli výše, souvisí i dělení akcií, které je třeba zmínit. V teorii existuje řada přístupů, jak akcie dělit podle různých kritérií, pro náš seriál použijeme základní, nejvíce užívané dělení akcií na hodnotové akcie a růstové akcie.
Hodnotové akcie
Jako hodnotové akcie, v angličtině nazývané Value Stocks, se označují akcie, které mají nízkou cenu (myšleno cenu akcie na trhu) v porovnání s hlavními základními finančními ukazateli, jako je zisk na akcii, tržby, výše dividendy, účetní hodnota společnosti a podobně. Záměrem hodnotových investorů je najít akcii, jejíž cena na burze je podhodnocená s ohledem na to, jakou má tuto akcie opravdovou hodnotu s ohledem na další parametry, které jsme zmiňovali. Zřejmě nejznámějším fanouškem investic do hodnotových akcií je Warren Buffett.
Hodnotové akcie se často týkají velkých, zavedených společností, které mají dlouhou historii. Hodnotové akcie obecně rostou pomaleji než akciové indexy, a tedy celkově akciový trh, zato v dlouhodobém horizontu rostou stabilně.
Jaký typ výnosů hodnotové akcie dodávají?
Hodnotové akcie obecně dodávají krátkodobě nižší kapitálový výnos, s ohledem na jejich stabilitu a dlouhodobost však představují v dlouhodobém měřítku nižší riziko. Řada společností zařazených mezi hodnotové také vyplácí zajímavé dividendy, proto hodnotové akcie bývají skvělým zdrojem cash flow výnosu.
Typické příklady hodnotových akcií
Mezi typické hodnotové akcie se uvádí například akcie společnosti Procter & Gamble, McDonald’s, Coca Cola, Microsoft, Nike, Pepsi, Berkshire Hathaway (společnost Warrena Buffetta), Volkswagen, Citibank či Disney.
Jaký typ investora vyhledává hodnotové akcie
Hodnotové akcie obecně vyhledávají spíše konzervativnější investoři, kteří nečekají od svých investic rychlé zhodnocení v řádech desítek procent, často je zajímají vyplácené dividendy. Hodnotově orientovaní investoři jsou ochotni vyhledávat stabilní společnosti, které považují za podhodnocené s ohledem na cenu jejich akcií na burze, a jsou ochotni tyto akcie držet i dlouho roky, jak to dělá třeba Warren Buffett.
Pokud máte chuť pustit se do hodnotového investování, mnoho inspirace můžete načerpat z ikonické knihy Inteligentní investor od Benjamina Grahama. Benjamin Graham se považuje za otce hodnotového investování a byl to mentor Warrena Buffetta.
Růstové akcie
Jako růstové akcie, v angličtině nazývané Growth Stocks, se označují akcie společností, které jsou charakteristické vyšším růstem, než je průměrný růst celého akciového trhu, který je reprezentován např. indexem S&P 500.
Jedná se o akcie dynamičtějších společností, které mají často nové produkty nebo i spoluvytvářejí zcela nové segmenty trhu (jako je aktuálně třeba metavesmír).
Jaký typ výnosů růstové akcie dodávají?
Od růstových akcií investoři očekávají, že budou dodávat vyšší kapitálové výnosy než celkový trh. V dlouhodobém měřítku však mohou růstové akcie představovat vyšší riziko, neboť není jisté, zda dané společnosti svůj dynamický růst dlouhodobě zvládnou. Dané společnosti také často nevyplácejí žádné nebo zcela minimální dividendy, neboť veškeré zisky (pokud nějaké vygenerují) znovu investují do svého rozvoje, cash flow výnos tedy od růstových akcií rozhodně nečekejte.
Typické příklady růstových akcií
Mezi růstové akcie se uvádí například akcie společností Amazon.com, Tesla, Netflix, Nvidia či Dropbox, které jsou známé i u nás. Mezi typickými růstovými akciemi ale často najdete akcie společností, které u nás v České republice nejsou běžně známé.
Jaký typ investora vyhledává růstové akcie
Růstové akcie obecně preferují odvážnější investoři, kteří hledají nadprůměrný růst a usilují o nadprůměrný kapitálový výnos. Tito investoři musí být ochotni tolerovat vyšší míru rizika a volatilitu, která je s růstovými akciemi nedílně spjata a být na vyšší riziko i volatilitu dobře připraveni.
Typickým představitelem investora, který preferuje růstové akcie, je americký trader Mark Minervini.
Mark Minervini obchoduje s akciemi 37 let a dlouhodobě má nadprůměrné výsledky. V roce 2021 podruhé vyhrál U.S. Investing Championship, a to s ročním výnosem 334,8%, což byl celkový rekord tohoto šampionátu. Mark Minervini napsal několik skvělých knih o obchodování s akciemi a píše o něm i známý autor Jack Schwager ve své knize Stock Market Wizards.
Obchodní plán
Bez ohledu na to, jestli se pustíte do výběru hodnotových či růstových akcií, je dobré mít předem připravený obchodní plán. Dobrý obchodní plán by měl obsahovat tyto základní parametry:
- jaké akcie chcete obchodovat,
- kdy, tedy za jakých podmínek akcie nakoupíte,
- kdy, tedy za jakých podmínek, akcie prodáte, ať už se ziskem nebo se ztrátou,
- pokud se rozhodnete diverzifikovat a nakoupit více druhů akcií, je třeba mít promyšlené, jak velké pozice otevíráte, tedy za kolik peněz (nebo % z vašeho kapitálu) nakoupíte jednotlivé akcie.
Aby se vám obchodní plán lépe definoval, mohlo by vám pomoci zodpovědět si několik důležitých otázek.
#1 - Jaký je váš investiční horizont?
Investiční horizont je doba, jak dlouho plánujete držet konkrétní akcii. Váš investiční horizont může být:
- krátkodobý, kdy máte v plánu držet konkrétní akcii v řádech týdnů až měsíců
- střednědobý, kdy máte v plánu držet konkrétní akcii v horizontu cca 1 až 3 roky
- dlouhodobý, kdy máte v plánu držet konkrétní akcii v řádech let
Je zásadní najít horizont, který vyhovuje právě vám a vaší aktuální životní situaci, pokud máte málo času, není důvod nutit se do obchodů v řádech týdnů či dnů, protože takové obchody jsou o dost časově náročnější na management než dlouhodobé obchody v řádech let.
#2 - Jaký je váš záměr a motivace? Proč chcete investovat?
Investujete kvůli touze rychle zbohatnout? Nebo spoříte na důchod? Máte nadbytečné peníze a chcete, aby se dlouhodobě zhodnocovaly?
#3 - Jaká je vaše majetková situace?
Máte stabilní příjem například ze zaměstnání nebo podnikání? Investujete peníze, o které můžete přijít nebo je naopak nebudete potřebovat delší dobu? Chcete investovat peníze, o které když přijdete, bude to mít zásadní dopady na vás nebo vaši rodinu?
Nikdy neinvestujte peníze, o které si nemůžete dovolit přijít Rovnou uvedeme, že se obecně rozhodně nedoporučuje investovat peníze, o které když přijdete, způsobí vám to vážné potíže!!! |
#4 - Jak vnímáte riziko?
Každý investor má jinou toleranci k riziku. Jak moc jste ochotni riskovat? Co s vámi dělá, když bude hodnota vašich investic kolísat? Někdo spí v klidu, když se hodnota jeho akciového portfolia houpe sem a tam a třeba i při 30% propadu je v pohodě, jiný zažívá stres, když se jeho portfolio zhoupne o 5%.
#5 - Kolik času chcete investování věnovat?
Máte málo času, takže potřebujete ideálně „autopilota“, který se bude starat o vaše peníze a vás to bude stát minimální úsilí a čas? Nebo máte více času, který tomu chcete věnovat?
#6 - Víte o investování něco?Zajímá vás to?
Možná už o investování leccos víte, možná zatím ne. Máte chuť pouštět se do studia či čtení článků a do investování se více ponořit nebo je to pro vás nutné zlo a chcete tím trávit co nejméně času?
Naše rady a tipy k obchodnímu plánu
Na závěr dnešního dílu pro vás máme několik rad a tipů k obchodnímu plánu:
Váš obchodní plán by měl vyhovovat právě vám a vaší aktuální životní situaci
Obchodní plán, který dokonale funguje někomu, nemusí vůbec vyhovovat někomu jinému. Zásadní je najít, co vyhovuje vám.
Můžete mít i více strategií
Není vůbec nutné mít jednu jedinou strategii. Můžete mít třeba ultrakonzervativní strategii na část portfolia, a pak si vymezíte menší částku na rizikovější investice. Také můžete začít konzervativně a až se na trhu otrkáte, vyzkoušet s menším kapitálem i jiné, třeba o něco rizikovější investice.
Buďte flexibilní
Váš obchodní plán se může a velmi pravděpodobně i bude měnit, podle toho, jak se budete vyvíjet vy, jak budete získávat zkušenosti a jak se bude třeba časem měnit i vaše životní nebo finanční situace. Nebojte se svůj plán pravidelně revidovat. Pozor ale: neměňte plán moc často, už vůbec ne v průběhu obchodů. Revizi a update obchodního plánu můžete dělat třeba ročně.
Závěrem a co nás čeká v příštím díle
Doufáme, že díky dnešnímu dílu máte zase o něco konkrétnější představu, podle čeho vybírat akcie do vašeho portfolia.
V příštím díle vám poradíme, jak si můžete začít tvořit svůj vlastní akciový watch list neboli seznam akcií, které pravidelně sledujete a chystáte se na jejich nákup, jakmile nastane vhodná příležitost.
Marika Čupa a Ondřej Hartman
Tým FXstreet.cz
Zdroje pro dnešní díl:
- https://www.investopedia.com/top-growth-stocks-for-october-2023-7975273
- https://www.investors.com/news/management/leaders-and-success/mark-minervini-how-early-stock-losses-built-a-champion-stock-trader/
- https://www.minervini.com/about.php
Související články
Čtěte více
-
Akcie: Analýza akcií aneb jak zvýšit svoje šance na úspěch (díl 5.)
I základní analýza akcií zvyšuje vaše šance, že koupíte dobrou akcii a tím pádem dobře zainvestujete. Dobrá analýza vám pomůže udělat tři základní rozhodnutí: 1. kterou akcii koupit, 2. kdy jí koupit a 3. kdy jí prodat. Bez jakékoli analýzy je investování pouhým gamblerstvím. -
Akcie cestovního ruchu. Víte, kde hledat před létem příležitosti?
Léto a letní prázdniny již klepou na dveře, takže je čas se poohlédnout po zajímavých akciových titulech, které by z příchodu letní sezóny mohly těžit. V tomto článku se proto podíváme na 3 akcie, které velmi úzce souvisí s cestovním ruchem. -
Akcie: Indexová magie - co jsou akciové indexy a které sledovat (díl 2.)
Akciové indexy jsou pro akciové investory důležitý nástroj. Řada indexů slouží jako barometr akciového trhu a díky indexům tak snadno získáte přehled, jak si akcie v daném indexu vedou, zda klesají nebo rostou. -
Akcie: Jak si vytvořit svůj akciový dream team (díl 4.)
Na burzách po celém světě se obchodují tisíce akcií, jak ale z takového množství vybrat ty správné akcie do vašeho portfolia? Doporučujeme vytvořit si akciový watch list: seznam akcií, které pravidelně sledujete a ze kterých si postupem času postavíte svůj akciový dream team, tedy vaše akciové portfolio. Jak si takový watch list vytvořit? To se dozvíte v dnešním díle. -
Akcie: Kolik se dá vydělat na akciovém trhu (díl 10.)
Lidé investují proto, že chtějí zhodnotit své peníze, ale řada investorů mívá často nepřiměřená očekávání o tom, kolik se na akciovém trhu dá vydělat. Nejlepší představu o průměrném výdělku na akciovém trhu nám poskytnou informace o výkonu akciových indexů. V dnešním posledním díle našeho seriálu se dozvíte, kolik je průměrný výkon amerických akciových indexů S&P 500 a Nasdaq 100 a zda se dá více vydělat investováním do indexu S&P 500 nebo do indexu Nasdaq 100. -
Akcie: Psychologie – klíčový faktor úspěchu v investování (díl 9.)
Říká se, že rozdíl mezi úspěšným a neúspěšným investorem je v jejich psychologii a myšlení, nikoliv v jejich investiční strategii. Největším nepřítelem investorů není trh, ale oni sami. Dnešní díl našeho seriálu proto budeme věnovat psychologii investování, která má velký vliv na to, zda budete v investování vítěz nebo looser. -
Akcie: Úvod do světa akcií a akciového trhu (díl 1.)
Pokud se hodláte pustit do investování do akcií, je zásadní orientovat se v tom, co jsou akcie, akciový trh a kde a kdy obchodování s akciemi probíhá. To vše je obsahem dnešního úvodního seriálu o Investování do akcií pro začátečníky. -
Akcie: Základy akciových grafů pro začátečníky (díl 6.)
Pokud máte vybranou akcii, kterou byste rádi zahrnuli do svého portfolia, technická analýza vám může pomoci zodpovědět otázku, kdy danou akcii koupit a kdy jí prodat. Technická analýza pracuje s grafy, a pokud jste začátečník a s grafy nejste úplně kamarád, v dnešním díle se základy akciových grafů naučíte. -
Akcie: Základy fundamentální analýzy akcií (díl 8.)
Fundamentální analýza vám pomůže najít odpověď na otázku, jakou akcii zahrnout do svého watch listu, případně koupit. V dnešním díle si představíme několik základních ukazatelů, které se při fundamentální analýze akcií využívají a ukážeme jejich využití na konkrétním příkladu akcií společnosti The Coca-Cola Company. -
Akcie: Základy technické analýzy akcií (díl 7.)
V dnešním díle se lehce zanoříme do světa technické analýzy akcií. Probereme, co je to trend a představíme vám dva zajímavé nástroje, které můžete využít při analýze akciových grafů: jedná se o S/R zóny (supporty, rezistence) a klouzavé průměry. Připravte se na to, že se naučíte, co tyto nástroje jsou a jak je na grafu interpretovat. Věříme, že vám dnešní díl pomůže stát se zase o něco vzdělanějším investorem. -
Budujete pasivní příjem? Tak nezapomeňte na tyto 3 dividendové krále
Budování pasivního příjmu je velmi důležité pro každého dlouhodobého investora nejen kvůli inkasování dividendy, ale také kvůli samotné povaze dividendových akcií. Ty jsou totiž obvykle mnohem odolnější vůči negativním ekonomickým cyklům, díky čemuž dokážou portfolio ochránit od větších kapitálových propadů. V tomto článku se podíváme na 3 dividendové krále, jejichž akciový vývoj je sice odlišný, nicméně i tak v nich analytici z Wall Street vidí potenciál. -
Dividendy: Časové pojmy důležité pro dividendové investování (3. díl)
Každý dividendový investor by měl znát určitá data a časové pojmy, které jsou pro dividendy specifické. Neznalost vás totiž může stát peníze. V dnešním díle vám proto vysvětlíme čtyři základní data a časové pojmy, které jsou důležité a běžně používané ve světě dividendového investování: Declaration Date, Ex-Dividend Date, Record Date a Pay Date a vše si ukážeme na příkladu akcií společnosti Coca-Cola.
Diskuse ke článku
Diskuse je přístupná pouze pro registrované uživatele. |
Přihlásit se | Nová registrace |