Akcie: Základy fundamentální analýzy akcií (díl 8.)
Fundamentální analýza vám pomůže najít odpověď na otázku, jakou akcii zahrnout do svého watch listu, případně koupit. V dnešním díle si představíme několik základních ukazatelů, které se při fundamentální analýze akcií využívají a ukážeme jejich využití na konkrétním příkladu akcií společnosti The Coca-Cola Company.
Jaké zkratky a ukazatele si vysvětlíme:
- EPS neboli Earnings per share
- Earnings date
- P/E ratio neboli Price-to-Earnings Ratio
- Dividenda a Dividend Yield
- ROE neboli Return on Equity.
Všechny ukazatele v dnešním článku uvádíme s jejich anglickými názvy, pod kterými je běžně najdete jak na internetu, tak v obchodních platformách. Pro dnešní článek jsme používali data a grafy z platformy Finance Yahoo.
Můžete číst dále, nebo si můžete tento díl pustit jako podcast na Spotify ZDE nebo na Apple Podcasts ZDE.
Co je hlavní cíl fundamentální analýzy?
Fundamentální analýza si klade za hlavní cíl určit tzv. vnitřní neboli skutečnou hodnotu dané akcie. To vám pomůže zjistit, zda je akcie na burze drahá nebo levná a hlavně, zda taková akcie stojí za to, abyste jí zahrnuli do svého portfolia.
Při fundamentální analýze investoři studují primárně:
- celkový stav ekonomiky státu, kde se daná společnost nachází,
- kondici konkrétního odvětví, ve kterém daná společnost působí,
- finanční a ekonomické ukazatele týkající se dané společnosti.
Fundamentální analýza je velmi komplexní disciplína, podobně jako technická analýza, které jsme se věnovali v minulých dílech.
Pro dnešní díl jsme proto vybrali pět finančních ukazatelů, které se týkají konkrétní společnosti a které se při fundamentální analýze používají velmi často.
EPS neboli Earnings per share
V češtině se tento ukazatel nazývá „čistý zisk na akcii“ a prozradí vám, kolik z čistého zisku dané společnosti připadá na jednu akcii. EPS se uvádí v měně, ve které se daná akcie obchoduje, u amerických akcií je tedy hodnota EPS v amerických dolarech.
Jak je vidět na obrázku v zeleném rámečku, hodnota EPS u akcií společnosti Coca-Cola je 2,47 USD, ze zisku společnosti Coca-Cola tedy připadá na jednu akcii 2,47 dolarů.
Pro výpočet EPS se používá tento vzorec:
EPS = (čistý zisk – preferenční dividendy) / počet akcií v oběhu
Poznámka: Preferenční dividendy jsou přednostně vypláceny akcionářům držící preferenční akcie. Držitel preferenční akcie nemá hlasovací právo na valné hromadě, což je mu kompenzováno právě přednostním vyplácením dividend. Ne všechny akciové společnosti ale preferenční akcie mají.
Zjednodušený příklad pro vysvětlení: Předpokládejme, že nějaká společnost má čistý zisk ve výši 20 milionů dolarů a počet akcií v oběhu je 10 milionů. Pokud firma neemitovala žádné preferenční akcie, tak hodnota EPS se vypočítá následovně:
EPS = (20 mil. dolarů) / (10 mil. akcií) = zisk na akcii jsou 2 dolary
Zkratka TTM v závorce za zkratkou EPS znamená Trailing Twelve Months. To znamená, že uvedená hodnota EPS je za posledních 12 kalendářních měsíců, ne tedy za poslední kalendářní či fiskální rok.
Kladné číslo hodnoty EPS znamená, že společnost generuje zisk, záporné číslo znamená, že společnost generuje ztrátu.
Earnings date
Se zisky souvisí tzv. Earnings date, což je den, kdy daná společnost oficiálně zveřejňuje své finanční výsledky za určité období.
Společnosti obchodované na americké burze zveřejňují své výsledky kvartálně. Zejména u velkých společností toto bývá velmi ostře sledovaná událost, protože kromě finančních výsledků dává vedení dané společnosti i různé komentáře k minulému i budoucímu vývoji nejen zisků a tržeb, ale i dalších různých ukazatelů.
Velmi často se stává, že v den zveřejnění výsledků jsou akcie dané společnosti velmi volatilní a často prudce rostou nahoru, ale i dolů podle toho, zda výsledky společnosti naplnily očekávání analytiků nebo ne.
Proto v den uvedený jako Earnings date buďte opatrní a pokud již akcie máte, může se stát, že jejich cena bude v tento den dost kolísat.
V zeleném rámečku je označený Earnings Date 13. února 2024, kdy společnost Coca-Cola zveřejňovala své finanční výsledky.
P/E ratio neboli Price-to-Earnings Ratio
P/E ratio je jeden z nejčastěji používaných ukazatelů ve fundamentální analýze. P/E ratio pracuje s ukazatelem EPS, tedy Earnings per Share a aktuální cenou akcie na burze a prozradí vám, za kolikanásobek EPS, tedy ročního zisku na akcii, se akcie obchoduje.
Tedy díky tomuto číslu zjistíme, kolikanásobek ročních zisků společnosti za její akcie platíme.
Například: pokud má společnost aktuální tržní cenu akcie 100 USD a její EPS je 10 USD, P/E ratio této akcie bude 10. Takže P/E = 100/10, a výsledek P/E = 10.
Znamená to, že investoři jsou ochotni za jednu akcii zaplatit 10krát více než je roční zisk generovaný jednou akcií.
Definice P/EP/E poměr či P/E ratio (z anglického price-to-earnings ratio) je poměrový ukazatel používaný na akciových trzích. Vyjadřuje poměr mezi tržní cenou akcie a čistým ziskem na akcii, resp. tržní kapitalizací dané firmy a jejím čistým ziskem. P/E poměr tedy vypovídá o tom, jaký násobek čistého zisku na akcii je investor ochoten za jednu akcii zaplatit. Pokud by teoreticky měla daná společnost stále stejné zisky, je možné hodnotu také chápat jako návratnost investice v letech. · Jestliže je P/E vysoké, může to naznačovat, že je tržní cena akcie v poměru k zisku na akcii společnosti příliš vysoká. Akcie je "drahá". · Jestliže je P/E nízké, může to naznačovat, že zisk společnosti na akcii je vysoký vzhledem k její ceně. Akcie je "levná". · Otázku levnosti či drahoty akcie musí posoudit každý investor spolu s dalšími ukazateli úspěšnosti podniku. Někdy je P/E=10 příliš vysoké a akcii raději prodáme a někdy i P/E=40 je dost nízké na to, abychom akcii nakoupili. Obecně ale platí (ve vztahu k dalším ukazatelům), že vyšší P/E nalezneme u firem slibujících vysoký růst zisků v budoucnu. |
Zjednodušený příklad pro pochopení: Jako akcionář si vlastně kupujete část firmy. Představte si, když byste si koupili nějakou firmu za 1 mil. Kč a tato firma generuje stabilně 1 mil. Kč zisku za rok. Tím pádem by hodnota P/E byla 1 (1 milion děleno 1 milion). Takže už za první 3 roky by vaše firma vydělala 3 miliony Kč. To by jistě byla skvělá investice. Pokud byste si naopak koupili firmu za 40 mil. Kč a firma by generovala 1 mil. Kč zisku za rok, tak P/E by bylo 40 (40 milionů děleno 1 milionem). Takže by vám trvalo při aktuálních podmínkách 40 let, než by se vám taková investice vrátila.
Jak je vidět na obrázku v zeleném rámečku, hodnota P/E ratio akcií společnosti Coca-Cola je 24,22, což znamená, že jedna akcie Coca-Cola se obchoduje za 24,22 násobek svého ročního zisku na akcii.
Dividenda a Dividend Yield
Tento ukazatel je důležitý pro dividendové investory, což jsou investoři, kteří mají v portfoliu akcie, které vyplácejí svým akcionářům pravidelně dividendu neboli podíl na zisku.
Hodnota Dividend, na Yahoo Finance označovaná jako Forward Dividend, uvádí, jaká je konkrétní výše roční dividendy na jednu akcii.
Hodnota Dividend Yield se uvádí v procentech a znamená, kolik procent představuje dividenda z aktuální ceny akcie.
Důležité je zmínit, že hodnota Dividend i Dividend Yield je tzv. brutto, tedy před zdaněním.
V zeleném rámečku vidíme, že hodnota Forward Dividend je 1,84 dolarů, pokud tedy máte akcie společnosti Coca-Cola, na každou jednu akcii připadá dividenda ve výši 1,84 dolarů. Aktuální roční dividendový výnos, tedy Dividend Yield u akcií Coca-Cola je 3,08 %.
Mimochodem pokud vás zajímá investování do dividendových akcií, můžete se těšit na samostatný seriál o dividendovém investování, který naváže na tento seriál o investování do akcií.
ROE neboli Return on Equity
Hodnota ROE je důležitým ukazatelem finančního zdraví a výkonnosti společnosti a prozradí vám, jak efektivně společnost používá investovaný kapitál ke generování zisku.
Return on Equity by se dalo přeložit jako Rentabilita vlastního kapitálu.
ROE se uvádí v procentech a počítá se jako poměr čistého zisku společnosti k účetní hodnotě vlastního kapitálu.
Například: Pokud společnost vytvoří čistý zisk 1 milion dolarů a její celkový vlastní kapitál je 10 milionů dolarů, její ROE by bylo 10 %.
Vyšší ROE obecně naznačuje vyšší efektivitu a potenciálně lepší výnosy pro investory, je ale zásadní porovnávat ROE mezi společnostmi ve stejném odvětví, protože různá odvětví mohou mít odlišné kapitálové požadavky a standardy pro efektivní využívání kapitálu.
Pokud chceme zjistit ukazatel ROE na stránkách Finance Yahoo, musíme jít do záložky Statistics, hodnotu ROE najdeme v části Financial Highlights.
V zeleném rámečku vidíme, že hodnota ROE společnosti Coca-Cola je 41,22%. Znamená to, že společnost Coca-Cola během posledních 12 měsíců vygenerovala zisk ve výši 41,22 dolarů na každých 100 dolarů vlastního kapitálu. Toto je poměrně vysoká hodnota ROE a značí o tom, že Coca-Cola je efektivní v používání kapitálu svých akcionářů k vytváření zisku.
Jak používat fundamentální analýzu?
Pro fundamentální analýzu akcií mají investiční banky, hedge fondy a různé profesionální instituce armádu analytiků se vzděláním z nejprestižnějších světových univerzit. Tito analytici detailně sledují dané společnosti a je to jejich full time job.
Je dobré se hned na začátku smířit s tím, že jako jednotlivec a s omezeným časem nemáte šanci s těmito mozky soupeřit. To vás samozřejmě nediskvalifikuje z investování, je ale dobré přizpůsobit svá očekávání.
K fundamentální analýze máme následující tipy:
- použijte jí už při výběru akcií do vašeho watch listu, ať si watch list neplevelíte společnostmi, které nejsou dobré, studium grafů špatných společností vám pak bude zbytečně zabírat čas.
- použijte selský rozum a svůj úsudek: považujete danou společnost za dobrou? Znáte třeba jejího CEO (typu Tim Cook u společnosti Apple)? Znáte její produkty? Jsou produkty celosvětově úspěšné? Věříte, že daná společnost bude na trhu i za 5 nebo 10 let? A věříte danému oboru? Když o ní čtete nebo někde slyšíte, jsou to spíše dobré zprávy nebo spíše špatné zprávy?
- pokud se zaměříte na velké, silné a dobré společnosti, zvyšujete v dlouhodobém horizontu svoji šanci na úspěch a fundamentální analýzu můžete omezit na naprosté minimum. Do stejných společností totiž investují i velké instituce, které si analýzu dělají velmi podrobně.
- fundamentální analýza je zásadní u menších společností, které nejsou celosvětově známé. Obchodování s akciemi malých, neznámých společností ale vnímáme jako velmi rizikové a pro začátečníky ho rozhodně nedoporučujeme.
Nezapomeňte - jediná jistota na akciovém trhu je nejistota!!!
Je zásadní přijmout fakt, že jediná jistota na akciovém trhu je nejistota. Fundamentální i technická analýza vám pomohou zvýšit pravděpodobnost, že uděláte dobré investiční rozhodnutí. Jistotu ale nemáte nikdy, a i profesionálové dělají špatná investiční rozhodnutí.
Jak zvýšit své šance na úspěch v investování?
Pokud přemýšlíte, jak zvýšit své šance na úspěch v investování, máme pro vás jednu radu: vzdělávejte se.
O investování byla napsána celá řada skvělých knih, stejně tak najdete mnoho zdrojů na internetu. Určitě neuděláte chybu, když si pročtete články na www.fxstreet.cz nebo na webu www.investopedia.com.
Pokud máte rádi knihy, u investování do akcií rozhodně stojí za zmínku ikonická kniha Inteligentní investor od Benjamina Grahama, což byl mentor a učitel Warrena Buffetta.
Závěrem a co nás čeká v příštím díle
Dnešní díl byl malá ochutnávka fundamentální analýzy a je více než zřejmé, že faktorů a ukazatelů, které je možné sledovat, je nespočet. Pokud vás fundamentální analýza zaujala, s chutí se vrhněte do dalšího studia a dále se vzdělávejte.
Ale i vzdělaní a chytří investoři se často na trhu chovají naprosto iracionálně a může za to jeden z fenoménů investování: psychologie. A právě psychologii investování budeme věnovat příští díl našeho seriálu.
Marika Čupa a Ondřej Hartman
Tým FXstreet.cz
Upozornění:
Záměrem těchto článků a podcastů je vzdělávání. Tyto podcasty ani články nejsou investiční doporučení, abyste koupili nebo prodali nějaké instrumenty. Vždy se rozhodujte na základě vašeho vlastního úsudku a vašeho investičního stylu.
Zdroje:
- https://www.investopedia.com/terms/p/price-earningsratio.asp
- https://www.investopedia.com/terms/b/basic-earnings-per-share.asp
- Grafy a ukazatele použité v tomto článku jsou z portálu Yahoo Finance https://finance.yahoo.com.
Související články
Čtěte více
-
Akcie: Analýza akcií aneb jak zvýšit svoje šance na úspěch (díl 5.)
I základní analýza akcií zvyšuje vaše šance, že koupíte dobrou akcii a tím pádem dobře zainvestujete. Dobrá analýza vám pomůže udělat tři základní rozhodnutí: 1. kterou akcii koupit, 2. kdy jí koupit a 3. kdy jí prodat. Bez jakékoli analýzy je investování pouhým gamblerstvím. -
Akcie cestovního ruchu. Víte, kde hledat před létem příležitosti?
Léto a letní prázdniny již klepou na dveře, takže je čas se poohlédnout po zajímavých akciových titulech, které by z příchodu letní sezóny mohly těžit. V tomto článku se proto podíváme na 3 akcie, které velmi úzce souvisí s cestovním ruchem. -
Akcie: Dvě tváře zisků aneb hodnotové versus růstové akcie (díl 3.)
Než začnete investovat do akcií, je důležité zamyslet se, jaký typ zisku je vaším cílem a podle toho vybírat akcie do vašeho portfolia. Některé akcie jsou jako Ferrari, dovezou vás rychle do cíle, ale pokud nebudete opatrní, snadno se můžete vybourat. Jiné akcie jsou jako linkový autobus, do cíle dojedete za hodně dlouhou dobu a asi bezpečněji, zato se budete po cestě nudit o dost více, než kdybyste se svezli ve Ferrari. -
Akcie: Indexová magie - co jsou akciové indexy a které sledovat (díl 2.)
Akciové indexy jsou pro akciové investory důležitý nástroj. Řada indexů slouží jako barometr akciového trhu a díky indexům tak snadno získáte přehled, jak si akcie v daném indexu vedou, zda klesají nebo rostou. -
Akcie: Jak si vytvořit svůj akciový dream team (díl 4.)
Na burzách po celém světě se obchodují tisíce akcií, jak ale z takového množství vybrat ty správné akcie do vašeho portfolia? Doporučujeme vytvořit si akciový watch list: seznam akcií, které pravidelně sledujete a ze kterých si postupem času postavíte svůj akciový dream team, tedy vaše akciové portfolio. Jak si takový watch list vytvořit? To se dozvíte v dnešním díle. -
Akcie: Kolik se dá vydělat na akciovém trhu (díl 10.)
Lidé investují proto, že chtějí zhodnotit své peníze, ale řada investorů mívá často nepřiměřená očekávání o tom, kolik se na akciovém trhu dá vydělat. Nejlepší představu o průměrném výdělku na akciovém trhu nám poskytnou informace o výkonu akciových indexů. V dnešním posledním díle našeho seriálu se dozvíte, kolik je průměrný výkon amerických akciových indexů S&P 500 a Nasdaq 100 a zda se dá více vydělat investováním do indexu S&P 500 nebo do indexu Nasdaq 100. -
Akcie: Psychologie – klíčový faktor úspěchu v investování (díl 9.)
Říká se, že rozdíl mezi úspěšným a neúspěšným investorem je v jejich psychologii a myšlení, nikoliv v jejich investiční strategii. Největším nepřítelem investorů není trh, ale oni sami. Dnešní díl našeho seriálu proto budeme věnovat psychologii investování, která má velký vliv na to, zda budete v investování vítěz nebo looser. -
Akcie: Úvod do světa akcií a akciového trhu (díl 1.)
Pokud se hodláte pustit do investování do akcií, je zásadní orientovat se v tom, co jsou akcie, akciový trh a kde a kdy obchodování s akciemi probíhá. To vše je obsahem dnešního úvodního seriálu o Investování do akcií pro začátečníky. -
Akcie: Základy akciových grafů pro začátečníky (díl 6.)
Pokud máte vybranou akcii, kterou byste rádi zahrnuli do svého portfolia, technická analýza vám může pomoci zodpovědět otázku, kdy danou akcii koupit a kdy jí prodat. Technická analýza pracuje s grafy, a pokud jste začátečník a s grafy nejste úplně kamarád, v dnešním díle se základy akciových grafů naučíte. -
Akcie: Základy technické analýzy akcií (díl 7.)
V dnešním díle se lehce zanoříme do světa technické analýzy akcií. Probereme, co je to trend a představíme vám dva zajímavé nástroje, které můžete využít při analýze akciových grafů: jedná se o S/R zóny (supporty, rezistence) a klouzavé průměry. Připravte se na to, že se naučíte, co tyto nástroje jsou a jak je na grafu interpretovat. Věříme, že vám dnešní díl pomůže stát se zase o něco vzdělanějším investorem. -
Budujete pasivní příjem? Tak nezapomeňte na tyto 3 dividendové krále
Budování pasivního příjmu je velmi důležité pro každého dlouhodobého investora nejen kvůli inkasování dividendy, ale také kvůli samotné povaze dividendových akcií. Ty jsou totiž obvykle mnohem odolnější vůči negativním ekonomickým cyklům, díky čemuž dokážou portfolio ochránit od větších kapitálových propadů. V tomto článku se podíváme na 3 dividendové krále, jejichž akciový vývoj je sice odlišný, nicméně i tak v nich analytici z Wall Street vidí potenciál. -
Dividendy: Časové pojmy důležité pro dividendové investování (3. díl)
Každý dividendový investor by měl znát určitá data a časové pojmy, které jsou pro dividendy specifické. Neznalost vás totiž může stát peníze. V dnešním díle vám proto vysvětlíme čtyři základní data a časové pojmy, které jsou důležité a běžně používané ve světě dividendového investování: Declaration Date, Ex-Dividend Date, Record Date a Pay Date a vše si ukážeme na příkladu akcií společnosti Coca-Cola. -
Dividendy: Dividendové ETF (7. díl)
Pro investory, kteří chtějí investovat do dividendových akcií, ale nemají čas nebo chuť vybírat jednotlivé dividendové akcie, existuje zajímavá alternativa, a to dividendové ETF neboli Exchange Traded Fund. V dnešním díle se dozvíte, jaké existují druhy dividendových ETF, jaké mají výhody a nevýhody a jak funguje u dividendových ETF výplata dividend investorům. -
Dividendy: Dividendové strategie (8. díl)
Dividendové investování se může zdát velmi přímočaré, prostě koupíte akcie, které vyplácí dividendy. Je to opravdu tak jednoduché? I v dividendovém investování existuje více strategií, podle kterých dividendoví investoři vybírají dividendové akcie do svého portfolia. -
Dividendy: Dividendoví aristokrati (5. díl)
Řada společností si zakládá na tom, že jsou dlouhodobě atraktivní pro dividendové investory. Mezi těmito společnostmi existuje elitní skupina dividendových akcií, které se nazývají dividendoví aristokrati. -
Dividendy: Evropské dividendové akcie (6. díl)
Dobré dividendové akcie nejsou jenom ve Spojených státech amerických, i v Evropě je celé množství zajímavých dividendových akcií, včetně České republiky. -
Dividendy: Jaké druhy dividend společnosti vyplácí? (2. díl)
V minulém díle jsme uváděli, že dividenda je podíl akcionáře na zisku společnosti, dividend ale existuje více druhů. V dnešním díle probereme jednotlivé druhy dividend a uvedeme vám, jaké jsou jejich výhody a nevýhody. Kromě toho se také dozvíte, které typy společností vyplácejí dividendy a proč. -
Dividendy: Které důležité finanční ukazatele sledovat (4. díl)
Při nákupu jakékoli akcie, nejen dividendové, se řada investorů zaměřuje na různé finanční ukazatele. Kromě ukazatelů, které jsme si vysvětlili v seriálu o investování do akcií, se dividendoví investoři zaměřují na další typy ukazatelů. -
Dividendy: Úvod do světa dividendového investování (1. díl)
Dividendové investování je styl investování, při kterém se investor zaměřuje na nákup akcií společností, které svým akcionářům pravidelně vyplácejí dividendy, tedy podíly na zisku.
Diskuse ke článku
Diskuse je přístupná pouze pro registrované uživatele. |
Přihlásit se | Nová registrace |