Akcie: Základy akciových grafů pro začátečníky (díl 6.)
Pokud máte vybranou akcii, kterou byste rádi zahrnuli do svého portfolia, technická analýza vám může pomoci zodpovědět otázku, kdy danou akcii koupit a kdy jí prodat. Technická analýza pracuje s grafy, a pokud jste začátečník a s grafy nejste úplně kamarád, v dnešním díle se základy akciových grafů naučíte.
Můžete číst dále, nebo si můžete tento díl pustit jako podcast na Spotify ZDE nebo na Apple Podcasts ZDE.
Jak na základní analýzu akciových grafů
Analýzou grafů se zabývá technická analýza, jak jsme zmiňovali v minulém díle. Základní analýza není tak složitá, jak se začátečníkům může někdy zdát. Je však potřeba seznámit se s několika základními pojmy a koncepty a těm se věnuje dnešní článek.
Tyto základní pojmy a koncepty jsou:
1. jaké jsou základní druhy grafů,
2. co je to časový rámec neboli time frame,
3. co je otevírací cena (open), nejvyšší cena (high), nejnižší cena (low), zavírací cena (close) a jak se na grafu tyto informace zobrazují.
V příštím díle se pak dozvíte:
- Co je trend a jak ho určit
- Jaké jednoduché nástroje technické analýzy používat: představíme vám klouzavé průměry a supporty a rezistence
Graf – základní nástroj technické analýzy
Graf dané akcie zobrazuje, jak se v minulosti pohybovala cena této akcie. Díky grafu každý na první pohled pozná, zda jde cena akcie nahoru, dolů či nerozhodně do strany a jak se vyvíjela v průběhu času.
Na základě těchto historických pohybů cen akcie se technická analýza snaží odhadnout, kdy a kam se může cena dané akcie vydat v budoucnosti.
Díky informacím z grafu technická analýza pomáhá určit určité vzorce chování, které nám mohou pomoci nalézt dobré obchodní příležitosti.
Základní druhy grafů
Druhy grafů se liší tím, jak vám graficky zobrazí pohyb ceny akcie v čase. Na internetu i v obchodních platformách se nejčastěji setkáte se třemi základními druhy grafů:
1. Čárový graf (v angličtině nazývaný line chart).
Na čárovém grafu je pohyb ceny zobrazen jednoduchou souvislou čárou, linií.
Příklad: čárový graf akcií společnosti Tesla za období od roku 2018 do ledna 2024:
2. Čárkový graf (v angličtině nazývaný bar chart).
Na čárkovém grafu je pohyb ceny graficky znázorněn pomocí mnoha svislých čárek.
Příklad: čárkový graf akcií společnosti Tesla za období od roku 2018 do ledna 2024. Jedná se o totožné údaje jako u čárového grafu, jenom zobrazené pomocí jiného typu grafu.
3. Svíčkový graf (v angličtině nazývaný candlestick chart).
Na svíčkového grafu je pohyb ceny graficky znázorněn pomocí svislých obdélníčků zvaných svíčky.
Výhoda svíčkových grafů je, že jednotlivé obdélníčky – neboli svíčky, jsou barevné podle toho, jestli cena rostla nebo klesala. Pokud cena za daný časový úsek cena rostla, bývá obdélníček zelený nebo bílý, pokud cena za daný časový úsek cena akcií klesala, bývá obdélníček červený nebo černý.
Příklad: svíčkový graf akcií společnosti Tesla za období od roku 2018 do ledna 2024. Jedná se o totožné údaje jako u předchozích grafů, tentokrát jsou zobrazené pomocí svíček.
Jaký druh grafu používat?
Možná vás napadla otázka, jaký druh grafu používat. Neexistuje obecné pravidlo nebo doporučení, takže si vyberte druh grafu, se kterým se vám osobně bude nejlépe pracovat.
Svíčkové grafy poskytují vizuálně asi nejvíce informací: svíčky mají na horní a spodní části různě dlouhé čárky zvané stíny. Tvar svíčky, její barva a délka stínu vypovídá hodně informací o chování trhu. Pokud vás svíčkové grafy zajímají podrobněji, za největšího odborníka na svíčkové grafy je americký trader Steve Nison, který o svíčkových grafech napsal několik knih. Svíčkové grafy pocházejí z Japonska, kde vznikly už koncem 18. století, a právě Steve Nison byl první, kdo svíčkové grafy představil západnímu světu. Dnes jsou svíčkové grafy běžnou součástí obchodních platforem po celém světě.
Časový rámec neboli time frame
Každá svislá čárka u čárkového grafu nebo svíčka u svíčkového grafu reprezentuje určitý časový rámec neboli time frame, který cena znázorňuje.
Místo pojmu time frame se můžete také setkat třeba s pojmem interval, který používá např. server Finance Yahoo.
K čemu je časový rámec dobrý?
Časový rámec je jako funkce zoomování u foťáku, jenom se týká času. Díky časovému rámci si volíte, v jakém časovém detailu chcete vidět pohyb ceny dané akcie.
Pokud třeba chcete vidět, za kolik se daná akcie obchodovala v jednom dni, zobrazíte si denní time frame označovaný jako D1 nebo 1D, kde jedna svislá čárka či svíčka reprezentuje pohyb ceny akcie za jeden obchodní den.
Pokud chcete vidět, za kolik se daná akcie obchodovala za celý obchodní týden, zobrazíte si týdenní time frame označovaný jako W1 nebo 1W, kde jedna svislá čárka či svíčka reprezentuje pohyb ceny akcie za jeden obchodní týden.
A pokud chcete vidět, za kolik se daná akcie obchodovala každou minutu každého obchodního dne, zobrazíte si minutový time frame označovaný jako M1 nebo 1M, kde jedna svislá čárka či svíčka reprezentuje pohyb ceny akcie za jednu minutu.
Druhy time frames a který time frame používat
Zcela běžně se setkáte s mnoha druhy time frames:
Pro začátečníky a investory s dlouhodobým horizontem se doporučuje používat týdenní grafy, tedy grafy, kde jedna svíčka či svislá čárka reflektuje pohyb ceny akcie za celý obchodní týden.
Týdenní graf vám poskytne pohled na delší časové období a mohli bychom ho přirovnat k pohledu z vrtulníku, kdy vidíte širší kontext.
Příklad:
Na obrázku je svíčkový graf akcií společnosti Apple z webu Yahoo Finance. Jedná se o týdenní svíčkový graf, každá svíčka tedy zobrazuje pohyb ceny akcií společnosti Apple za daný obchodní týden.
Zelené svíčky znamenají, že ceny akcií společnosti Apple v daném týdnu rostly, červené svíčky znamenají, že ceny akcií společnosti Apple v daném týdnu klesly.
Tento graf zobrazuje dlouhé období: od srpna 2019 do ledna 2024, na jednom obrázku tak vidíme pohyb ceny za téměř 4,5 roku. Z takového grafu můžeme získat velmi dobrý kontext, jak se cena akcií za dané období vyvíjela.
Na dalším obrázku je svíčkový graf rovněž akcií společnosti Apple z webu Yahoo Finance. Tentokrát se ale jedná o 30 minutový graf, každá svíčka tedy zobrazuje pohyb ceny akcií společnosti Apple za každých 30 minut každého obchodního dne.
Zelené svíčky znamenají, že ceny akcií společnosti Apple v daném 30 minutovém intervalu rostly, červené svíčky znamenají, že ceny akcií společnosti Apple v daném 30 minutovém intervalu klesly.
Tento graf zobrazuje o dost kratší období: od začátku prosince 2023 do ledna 2024, pohyb ceny akcií v tomto období vypadá zcela jinak než na týdenním grafu výše. Člověk by řekl, že akcie kolabují, ačkoli se zatím jedná pouze o malou korekci, jak je vidět krásně na týdenním grafu.
Jak krásně ukazují oba grafy akcií společnosti Apple, správná volba time frame je u investování zásadní, protože vám může zcela zkreslit pohled na vývoj ceny dané akcie.
Dnešní díl zakončíme posledními pojmy důležitými pro základní porozumění grafům, kterými jsou:
Otevírací cena (open), nejvyšší cena (high), nejnižší cena (low), zavírací cena (close)
Tato čtveřice důležitých údajů známá pod zkratkou OHLC vám prozradí důležité informace o tom, jak se cena akcie vyvíjela v daném časovém rámci, například v rámci jednoho obchodního dne.
- Open je otevírací cena akcie za daný časový úsek, tedy za kolik se na začátku daného časového úseku akcie začala obchodovat.
- High je nejvyšší cena akcie za daný časový úsek, tedy za jakou nejvyšší cenu se akcie v rámci daného časového úseku obchodovala.
- Low je nejnižší cena akcie za daný časový úsek, tedy za jakou nejnižší cenu se akcie v rámci daného časového úseku obchodovala.
- Close je zavírací cena akcie za daný časový úsek, tedy za jakou poslední cenu se akcie obchodovala na konci daného časového úseku.
S údaji open, high, low a close vizuálně pracují čárkové a svíčkové grafy.
Příklad: na obrázku je týdenní svíčkový graf akcií společnosti McDonald's. Když kurzorem myši najedete na jakoukoli svíčku, zobrazí se vám open, high, low a close ceny akcií společnosti McDonald's za dané období, kterým je v našem případě jeden obchodní týden.
K čemu jsou vám informace o open-high-low a close dobré?
Podrobněji s těmito údaji pracují profesionální tradeři, zejména ti, kteří otevírají a uzavírají obchody v rámci jednoho dne nebo více dnů.
Informace o open-high-low a close cenách totiž vypovídají mnoho o chování účastníků na trhu a krátkodobí tradeři se snaží z těchto informací benefitovat.
Dlouhodobí investoři s těmito informacemi aktivně nepracují. Pokud ale chcete investovat do akcií, určitě je dobré, abyste věděli, co tyto údaje znamenají, když na ně narazíte.
Závěrem a co nás čeká v příštím díle
Doufáme, že vám dnešní díl trochu přiblížil téma akciových grafů, které jsou základem pro technickou analýzu.
V příštím díle se podíváme mimo jiné na to, co je to trend a představíme vám velmi jednoduché nástroje, jak trend určují i profesionální investoři.
Marika Čupa a Ondřej Hartman
Tým FXstreet.cz
Upozornění:
Záměrem těchto článků a podcastů je vzdělávání. Tyto podcasty ani články nejsou investiční doporučení, abyste koupili nebo prodali nějaké instrumenty. Vždy se rozhodujte na základě vašeho vlastního úsudku a vašeho investičního stylu.
Zdroje:
Grafy použité v tomto článku jsou z portálu Yahoo Finance https://finance.yahoo.com.
Související články
Čtěte více
-
Akcie: Analýza akcií aneb jak zvýšit svoje šance na úspěch (díl 5.)
I základní analýza akcií zvyšuje vaše šance, že koupíte dobrou akcii a tím pádem dobře zainvestujete. Dobrá analýza vám pomůže udělat tři základní rozhodnutí: 1. kterou akcii koupit, 2. kdy jí koupit a 3. kdy jí prodat. Bez jakékoli analýzy je investování pouhým gamblerstvím. -
Akcie cestovního ruchu. Víte, kde hledat před létem příležitosti?
Léto a letní prázdniny již klepou na dveře, takže je čas se poohlédnout po zajímavých akciových titulech, které by z příchodu letní sezóny mohly těžit. V tomto článku se proto podíváme na 3 akcie, které velmi úzce souvisí s cestovním ruchem. -
Akcie: Dvě tváře zisků aneb hodnotové versus růstové akcie (díl 3.)
Než začnete investovat do akcií, je důležité zamyslet se, jaký typ zisku je vaším cílem a podle toho vybírat akcie do vašeho portfolia. Některé akcie jsou jako Ferrari, dovezou vás rychle do cíle, ale pokud nebudete opatrní, snadno se můžete vybourat. Jiné akcie jsou jako linkový autobus, do cíle dojedete za hodně dlouhou dobu a asi bezpečněji, zato se budete po cestě nudit o dost více, než kdybyste se svezli ve Ferrari. -
Akcie: Indexová magie - co jsou akciové indexy a které sledovat (díl 2.)
Akciové indexy jsou pro akciové investory důležitý nástroj. Řada indexů slouží jako barometr akciového trhu a díky indexům tak snadno získáte přehled, jak si akcie v daném indexu vedou, zda klesají nebo rostou. -
Akcie: Jak si vytvořit svůj akciový dream team (díl 4.)
Na burzách po celém světě se obchodují tisíce akcií, jak ale z takového množství vybrat ty správné akcie do vašeho portfolia? Doporučujeme vytvořit si akciový watch list: seznam akcií, které pravidelně sledujete a ze kterých si postupem času postavíte svůj akciový dream team, tedy vaše akciové portfolio. Jak si takový watch list vytvořit? To se dozvíte v dnešním díle. -
Akcie: Kolik se dá vydělat na akciovém trhu (díl 10.)
Lidé investují proto, že chtějí zhodnotit své peníze, ale řada investorů mívá často nepřiměřená očekávání o tom, kolik se na akciovém trhu dá vydělat. Nejlepší představu o průměrném výdělku na akciovém trhu nám poskytnou informace o výkonu akciových indexů. V dnešním posledním díle našeho seriálu se dozvíte, kolik je průměrný výkon amerických akciových indexů S&P 500 a Nasdaq 100 a zda se dá více vydělat investováním do indexu S&P 500 nebo do indexu Nasdaq 100. -
Akcie: Psychologie – klíčový faktor úspěchu v investování (díl 9.)
Říká se, že rozdíl mezi úspěšným a neúspěšným investorem je v jejich psychologii a myšlení, nikoliv v jejich investiční strategii. Největším nepřítelem investorů není trh, ale oni sami. Dnešní díl našeho seriálu proto budeme věnovat psychologii investování, která má velký vliv na to, zda budete v investování vítěz nebo looser. -
Akcie: Úvod do světa akcií a akciového trhu (díl 1.)
Pokud se hodláte pustit do investování do akcií, je zásadní orientovat se v tom, co jsou akcie, akciový trh a kde a kdy obchodování s akciemi probíhá. To vše je obsahem dnešního úvodního seriálu o Investování do akcií pro začátečníky. -
Akcie: Základy fundamentální analýzy akcií (díl 8.)
Fundamentální analýza vám pomůže najít odpověď na otázku, jakou akcii zahrnout do svého watch listu, případně koupit. V dnešním díle si představíme několik základních ukazatelů, které se při fundamentální analýze akcií využívají a ukážeme jejich využití na konkrétním příkladu akcií společnosti The Coca-Cola Company. -
Akcie: Základy technické analýzy akcií (díl 7.)
V dnešním díle se lehce zanoříme do světa technické analýzy akcií. Probereme, co je to trend a představíme vám dva zajímavé nástroje, které můžete využít při analýze akciových grafů: jedná se o S/R zóny (supporty, rezistence) a klouzavé průměry. Připravte se na to, že se naučíte, co tyto nástroje jsou a jak je na grafu interpretovat. Věříme, že vám dnešní díl pomůže stát se zase o něco vzdělanějším investorem. -
Budujete pasivní příjem? Tak nezapomeňte na tyto 3 dividendové krále
Budování pasivního příjmu je velmi důležité pro každého dlouhodobého investora nejen kvůli inkasování dividendy, ale také kvůli samotné povaze dividendových akcií. Ty jsou totiž obvykle mnohem odolnější vůči negativním ekonomickým cyklům, díky čemuž dokážou portfolio ochránit od větších kapitálových propadů. V tomto článku se podíváme na 3 dividendové krále, jejichž akciový vývoj je sice odlišný, nicméně i tak v nich analytici z Wall Street vidí potenciál. -
Dividendy: Časové pojmy důležité pro dividendové investování (3. díl)
Každý dividendový investor by měl znát určitá data a časové pojmy, které jsou pro dividendy specifické. Neznalost vás totiž může stát peníze. V dnešním díle vám proto vysvětlíme čtyři základní data a časové pojmy, které jsou důležité a běžně používané ve světě dividendového investování: Declaration Date, Ex-Dividend Date, Record Date a Pay Date a vše si ukážeme na příkladu akcií společnosti Coca-Cola. -
Dividendy: Dividendové ETF (7. díl)
Pro investory, kteří chtějí investovat do dividendových akcií, ale nemají čas nebo chuť vybírat jednotlivé dividendové akcie, existuje zajímavá alternativa, a to dividendové ETF neboli Exchange Traded Fund. V dnešním díle se dozvíte, jaké existují druhy dividendových ETF, jaké mají výhody a nevýhody a jak funguje u dividendových ETF výplata dividend investorům. -
Dividendy: Dividendové strategie (8. díl)
Dividendové investování se může zdát velmi přímočaré, prostě koupíte akcie, které vyplácí dividendy. Je to opravdu tak jednoduché? I v dividendovém investování existuje více strategií, podle kterých dividendoví investoři vybírají dividendové akcie do svého portfolia. -
Dividendy: Dividendoví aristokrati (5. díl)
Řada společností si zakládá na tom, že jsou dlouhodobě atraktivní pro dividendové investory. Mezi těmito společnostmi existuje elitní skupina dividendových akcií, které se nazývají dividendoví aristokrati. -
Dividendy: Evropské dividendové akcie (6. díl)
Dobré dividendové akcie nejsou jenom ve Spojených státech amerických, i v Evropě je celé množství zajímavých dividendových akcií, včetně České republiky. -
Dividendy: Jaké druhy dividend společnosti vyplácí? (2. díl)
V minulém díle jsme uváděli, že dividenda je podíl akcionáře na zisku společnosti, dividend ale existuje více druhů. V dnešním díle probereme jednotlivé druhy dividend a uvedeme vám, jaké jsou jejich výhody a nevýhody. Kromě toho se také dozvíte, které typy společností vyplácejí dividendy a proč. -
Dividendy: Které důležité finanční ukazatele sledovat (4. díl)
Při nákupu jakékoli akcie, nejen dividendové, se řada investorů zaměřuje na různé finanční ukazatele. Kromě ukazatelů, které jsme si vysvětlili v seriálu o investování do akcií, se dividendoví investoři zaměřují na další typy ukazatelů.
Diskuse ke článku
Diskuse je přístupná pouze pro registrované uživatele. |
Přihlásit se | Nová registrace |