Obchodní strategie je pouhý seznam postupně vykonávaných činností. Je to pragmatická procedura, někdy jednoduchá, někdy složitá, která přenáší v život naše představy o tom, co nám vydělá peníze. Každá, i ta nejmenší součást je jasně definovatelná a proto se mnozí z nás tak často uchylují k jejich naprogramování. To z nás potom sejme tíhu rozhodování v okamžiku, kdy jsme zaplaveni emocemi a naše obchody jsou prováděny, v tu chvíli, de facto bezmyšlenkovitě. Je to jednoduchá věc. Takový návod pro použití platformy naším unikátním způsobem. Nic převratného. Podle něj by totiž dokázal člověk, který o tradingu nikdy neslyšel, obchodovat jako my. Prostě by jen slepě plnil jednotlivé úkoly.
Obchodní přístup je oproti obchodní strategie tím, co neobsahuje jasně definované limity, hranice, případně jiné hodnoty. Dalo by se říci, že se jedná o pocitovou, intuitivní záležitost, která pracuje s našimi emocemi a jen mlhavě vyznačuje nejasné obrysy. Obchodní přístup zohledňuje naši náturu, naše minulé zkušenosti a naše očekávání. Avšak obchodní přístup obsahuje to, co je pro naše obchodování nejdůležitější. Vizi. Je to jasná představa o našem budoucím pocitu, který chceme z obchodování mít. Přesto ji téměř pokaždé popíšeme trochu jinak. A právě v tom je rozdíl mezi strategií a přístupem.
Přístup určuje směr, vybírá povrch cesty, dopravní prostředek, roční období, ve kterém se vydáme na cestu, délku přestávek, prostě všechno to, co je otázkou našich pocitů. Strategie, to je jen automat, který nás na ten výlet veze. Na nic se neptá. Ví, kde má zatočit, ví, kde má doplnit palivo, ví, kde chceme odpočívat. Je to zkrátka dělník. Neudělá nic víc, ale udělá vše, co do něj vložíme.
Proto často říkám, že můj AOS určitě nějakou hodnotu má, ale ani zdaleka ne tak velkou jako to, co se jeho prostřednictvím obchoduje. Zamyslete se nad pocity, jaké chcete mít s obchodováním spojené. Vytvořte z nich nejasnou představu a vizi. A tomu přizpůsobte svoji strategii. Dělníka, který vás k ní doveze.
Michal Uma