Pravdou je, že v obchodu s automobily panuje velká nerovnováha – USA daní dovozy 2,5 %, Evropská Unie 10 % a Čína dokonce 20 %. Diskuze o přehodnocení současného modelu je tedy na místě.
Evropské automobilky se samozřejmě lekly ještě více. Jejich index se obchoduje nejníže za posledních 20 měsíců (viz graf). Velká německá trojka VW, BMW a Daimler se obchoduje s PE 5,5 – 7,0, což znamená ziskový výnos 14-18 %. Přitom záporné úrokové sazby, slabé euro a silné prodeje aut jim hrají do karet.
Vývoj akciového indexu Stoxx Europe 600 Automobiles and Parts:
Strach z izolace amerického trhu a zavedení obchodních překážek je proto dle mého názoru přehnaný. Podívejme se třeba na nedávnou zkušenost z Mexika. Ve své kampani i následné rétorice Donalda Trumpa bylo Mexiko vykreslováno jako jeden z hlavních obchodních nepřátel, který bere pracovní místa Američanů v automobilovém a průmyslu. Rázem ale dochází k podpisu obchodní dohody a business zůstává běžet bez větších překážek.
Celkový dojem z vyjednávání pozice Trumpova týmu tedy není pro Evropskou Unii tak mizerný. Je znát, že se spojenci se Američané dohodnout chtějí a cílem nejsou obchodní války a rostoucí obchodní překážky. Euro by se tedy nemuselo potácet v blízkosti 1,1500 navždy a s postupným ochlazením Trumpova efektu a očekávaným zrychlením ekonomiky eurozóny ve čtvrtém čtvrtletí by mohlo začít nabírat zisky.
Čína je na druhou stranu ve větších potížích. S ní se Spojené státy kvůli rekordnímu deficitu (viz cla na auta výše), nefér obchodním praktikám a krádeži duševního vlastnictví tak rychle dohodnout nechtějí. Obchodní válku mezi dvěma největšími světovými ekonomikami a její dopad na globální růst teprve budeme sledovat.
Vývoj měnového páru EUR/USD (denní graf – D1):
Tomáš Raputa
Analytický tým FXstreet.cz
Zdroje: MT4, Stoxx, onvista.de, Bloomberg