Smart Money Concepts (SMC) - obchodování podle velkých hráčů (2. díl)
V minulém dílu jsme si rozebrali úvod do ICT (Inner Circle Trader) konceptu a v dnešním díle si rozebereme trochu odlišný styl, tedy SMC (Smart Money Concepts). Oba koncepty jsou postaveny na vnímání likvidity na trhu, nicméně se trochu liší v různých otázkách a každý z nich má své výhody i nevýhody oproti druhému. Každopádně pokud se chystáte věnovat strategiím na bázi likvidity, je nutné znát ICT i SMC.
Mnoho z vás určitě slyšelo v tradingu slovo smart money nebo chytré peníze, jelikož obchodovat SMC je v dnešní době velký trend, nicméně dost lidí má problém vysvětlit a vůbec i pochopit, co to je „smart money“ a jak se vůbec vyznačují na trhu, je to retail nebo kdo a co je smart money? Pojďme si to vysvětlit.
Co je to tedy SMC?
Smart money koncept neboli koncept chytrých peněz, je nejnovější verzí price action strategie, nicméně pozdější verzí strategií postavených na likviditě. Jak už bylo zmíněno v první kapitole o ICT (Inner Circle Trader), tak ze SMC se snaží ICT obchodníci profitovat, tedy tam, kde ICT obchodníci vidí aktivitu obchodníků SMC, tak z těchto pohybů na grafu se ICT snaží profitovat. U konceptu chytrých peněz jako takovém šlo především o koncept teorie, jelikož celá myšlenka Smart money se nedala přímo obchodovat, byly to pouze teoretické rámce a žádné pravidla na vstup do obchodu nikde nebyly popsány. Až po pár letech se tato teorie stala strategií.
Čím přesně se Smart Money tedy zabývá a jak zní její obchodní definice?
Jednoduše řečeno, SMC se zabývá především těmito třemi oblastmi:
- 1. nabídkou
- 2. poptávkou
- 3. strukturou trhu
Podle SMC teorie tvůrci trhu neboli též "chytré peníze" často zanechávají na grafu stopy svých obchodních rozhodnutí a obchodníci s konceptem chytrých peněz mají tyto stopy sledovat a řídit se jimi. Obecně SMC tvrdí, že retailoví obchodníci mají tendenci věřit, že trh je pro ně spravedlivý, aby vydělali peníze, ale SMC chce dokázat opak. Teorie zní následovně:
Tvůrci trhu (market makers), jako jsou banky, hedgeové fondy, finanční instituce a další významní účastníci trhu, kteří mají a mohou přesouvat značné množství kapitálu (říká se jim velcí hráči), mohou údajně manipulovat s trhem proti maloobchodním obchodníkům.
I když to pro mnoho lidí může znít jako konspirační teorie, stojí za to se jí zabývat.
To však není celá myšlenka SMC, jelikož předchozí definice podle SMC byla na hráče trhu, kteří mají pouze „zlé“ úmysly, ale SMC definuje i hráče, kteří na trh vstupují i s „dobrými“ úmysly, to jsou například vlády, která musí nakupovat velké množství komodit, jako je například pšenice, sójové boby nebo ropa, kde tyto nákupy můžou samozřejmě tlačit ceny určitým směrem, což SMC též vnímá.
Konkrétní vysvětlení, čím se SMC zabývá
Jak už bylo popsáno výše, SMC se hlavně zabývá nabídkou, poptávkou a strukturou trhu. Co si ale pod tím představit?
Nabídka a poptávka u SMC je dána dvěma způsoby. První způsob se dá brát fundamentálně a to tak, že SMC zahrnuje, narozdíl od ICT, do svého konceptu fundamentální nebo makroekonomickou analýzu. Například SMC sleduje velké investory, takže pokud institucionální investor náhle nakoupí hromadné akcie ve velkém objemu, tak pro SMC to může naznačovat pozitivní výhled pro tuto konkrétní akcii nebo sektor. Též podobně, pokud se velké banky přikloní k určité měně, může to naznačovat nadcházející růst hodnoty této měny. Identifikací těchto velkých tahů SMC obchodníci můžou učinit svá investiční rozhodnutí odpovídajícím způsobem a mít z toho velký prospěch. A druhý způsob je technický. To znamená, že se z grafu snaží identifikovat dvě úrovně, nabídku (supply) a poptávku (demand). Tyto dvě úrovně identifikují a snaží se je zobchodovat. V nadcházející kapitole si to rozebereme více do hloubky.
Strukturu trhu vnímá SMC stejně jako ICT, a to úplně ve všem, tedy i v price action i likviditě, tedy pomocí „high“ a „low“ rozdělené do rostoucího (bullish) nebo klesajícího (bearish) trendu.
Struktura trhu zaměřená na likviditu v kontextu SMC se týká sledování “stop”, které na grafu zanechávají institucionální hráči, jako jsou banky a hedge fondy. Tyto stopy mohou být ve formě cenových patternů, dynamiky nabídky a poptávky nebo objednávkových bloků (order block). Například, pokud cena prorazí předchozí vrchol (high) a vytvoří vyšší vrchol (higher high), mnoho obchodníků prodá, aby získali zisky, což způsobí pokles ceny, likvidita začne vysychat a začne se objevovat korekce. Na tomto principu se snaží SMC profitovat a konkrétní ukázky si ukážeme též v následujících kapitolách.
Na následujícím obrázku můžeme vidět bullish strukturu trhu a s ním i to, jak ji SMC vnímá při proražení „higher high“ a následně očekává korekci.
Obrázek znázorňující bullish price action
Oproti tomu opak bullish struktury, kde princip myšlení je totožný.
Obrázek znázorňující bearish price action
Jak SMC zjišťuje, kam tečou peníze?
Jak už bylo řečeno, koncept SMC zjišťuje „stopy“ institucionálních hráčů na trhu, teď jsme si popsali jak tyto „stopy“ určuje technicky pomocí struktury, nicméně je určuje i pomocí zpráv a dokumentů, které zveřejňují tyto instituce. Zde je několik způsobů, jak to obchodníci SMC zjišťují:
První způsob je sledovávání hlášení SEC (Securities and Exchange Commission - Komise pro cenné papíry a burzy v USA, report se jmenuje „SEC Form 13F“), to znamená, že v tomto hlášení, které je veřejně přístupné na internetu, jsou napsány informace od velkých finančních institucí, které spravují více než 100 milionů dolarů. Jsou zde například informace o tom, co dělali s penězi, jaké akcie nakupovali a prodávali. Z těchto informací SMC obchodníci upraví svůj obchodní styl a snaží se přizpůsobit chování těchto velkých hráčů. Je ale nutné dodat, že tyto informace jsou zveřejňovány s časovým zpožděním pár měsíců, nicméně jsou to informace, které je vhodné brát v úvahu.
Druhý způsob, který SMC využívá, je sledování zpráv z mainstream prostoru. To znamená, že pokud SMC obchodník vidí, jak některý z velkých hráčů je na titulní straně novin či v televizním vystoupení, tak tyto informace bere v úvahu a snaží se své pozice přizpůsobit těmto novým informacím.
Třetí způsob je ten, že vedle mainstream médií používá i alternativní zdroje dat jako jsou například sociální média, kde monitorují diskuse, posty a trendy na platformách jako X (dříve Twitter), Reddit nebo jiných diskusních fórech. Dále od firem, které se specializují na sběr těchto alternativních dat, můžou to být například geolokační informace, aby věděli, kdo se s kým sešel nebo zveřejňované údaje o prodejích. Tyto informace můžou zlepšit perspektivu na trhy a investiční trendy a taky díky těmto informací SMC obchodníci přizpůsobí své portfolio.
Čtvrtý způsob je ten, že SMC obchodníci věnují nemalou pozornost nákupům zasvěcených osob neboli insiderům (insider trading), jako jsou vedoucí pracovníci společností nebo členové představenstva. Tyto osoby mohou mít přístup k informacím, které veřejnost nemá a nejsou ani veřejně dohledatelné. Proto pokud SMC obchodníci vidí, že insider nakupuje akcie své vlastní společnosti, může to znamenat, že se domnívá, že společnost je podhodnocená nebo má silný růstový potenciál. Pro SMC obchodníka je to pozitivní zpráva, pokud s touto akcií obchoduje či jakkoli spekuluje.
Pátý způsob je ten, že SMC obchodníci sledují ETF (obchodovatelné fondy) k tomu, aby měli lepší přehled o tocích peněz v daných sektorech. Pomocí ETF si vytypují konkrétní sektor, průmyslové odvětví nebo geografické regiony, kde sledují pohyb cen, objemy a obecně peněžní toky. Pokud například SMC obchodník vidí, že se zvyšuje objem obchodů na konkrétním ETF, tak to může naznačovat zvýšený zájem investorů a větší tok kapitálu do daného trhu nebo sektoru. Pokud skloubí tyto informace ještě s tím, že do daného sektoru investuje některý z insiderů, tak se mu potvrzuje jeho obchodní myšlenka.
Závěr
Za Smart Money jsou tedy většinou označování velcí institucionální hráči a celý koncept se točí okolo přesvědčení, že tyto chytré peníze ovládají trh a retail obchodníci obchodující podle konceptu SMC se snaží obchodovat jako oni, nicméně obchodníci SMC ve skutečnosti neobchodují jako banky nebo velcí účastníci trhu. Místo toho je jejich přístup pouze perspektivou nebo interpretací toho, jak se domnívají, že by tito velcí hráči mohli obchodovat. Toto hledisko pomáhá obchodníkům SMC porozumět pohybům na trhu a rozvíjet strategie, ale nezaručuje, že skutečně napodobují jednání bank a dalších hlavních tvůrců trhu.
Proto taky sice koncept Smart Money poskytuje robustně připravenou strategii, ale to jen samo o sobě není zárukou úspěchu v obchodování. Obchodovat SMC vyžaduje disciplínu, neustálé učení se a přizpůsobivost. Pokud si však tyto principy osvojíte, může vám to přinést značné výhody. Znalost SMC je neocenitelná, ale skutečně záleží na její aplikaci a na tom, abyste nepodcenily žádný z faktorů této strategie. V příští kapitole si detailněji vysvětlíme rozdíly mezi ICT a SMC.
Radek Zalubil
Tým FXstreet.cz
Související články
Čtěte více
-
Break of Structure (BOS) / Prolomení struktury trhu (6. díl)
Po kapitole o rozdílech ICT a SMC konceptů jsme si řekli, že budeme pokračovat už v praktičtějších věcech, podle kterých můžeme reálně obchodovat. Následně jsme probrali strukturu trhu, jak klasickou externí, tak i pokročilou interní. A nyní pokračujeme a budeme se zabývat slíbenými breaky struktury. Konkrétně dvěma typy, a to breaku z externí struktury a interní struktury, jaké jsou jejich váhy, co pro nás vůbec znamenají v rámci tradingu a jak je zaznačit na grafu. První si ale pojďme rozebrat trochu teorie o tom, co to vlastně break struktury je. -
Fair Value Gap: Klíč k Odhalení Skrytých Příležitostí na Trzích
Fair Value Gap (FVG) je jedním ze stěžejních úkazů na grafu, který by měli znát všichni techničtí, ale i fundamentální obchodníci. Stojí na něm totiž mnoho obchodních strategií. Dnes si proto krátce FVG představíme a doporučíme vám bezplatný webinář od Purple Trading, na kterém si ukážeme také vhodné obchodní strategie, které s FVG pracují. -
ICT/SMC – TOP trading strategie roku 2024?
Ve světě burzovního obchodování, kde se trhy mění během okamžiku, je klíčové mít robustní strategii. Pro mnoho obchodníků je rozdíl mezi úspěchem a neúspěchem v jejich porozumění základním mechanismům trhu. Právě zde přichází do hry koncept Smart Money – obchodní metodika, která zrcadlí techniky používané institucionálními investory a velkými finančními institucemi. Tato obchodní strategie zejména v posledních měsících získává mezi tradery na obrovské popularitě. Jak ale tuto strategii správně využít? -
ICT trading - Smart Money strategie (1. díl)
ICT obchodování a Smart Money koncept patří momentálně k nejoblíbenějším a nejvíce sledovaným trading strategiím současnosti. Hlavně tedy v zahraničí. A proto jsme se rozhodli začít zcela nový a rozsáhlý seriál, ve kterém vám postupně představíme kompletně vše o tomto způsobu obchodování. Můžete se tedy těšit na opravdu detailní a propracované články, ve kterých vás vše naučíme. Připravte se tedy na vzrušující pohled do světa tradingu, který překročí hranice konvenčních strategií. Za zkratkou ICT se skrývá autor tohoto obchodního přístupu - Inner Circle Trader. ICT je metodologie založená výhradně na cenové akci, tedy Price Action. Pojďme na to! -
Pokročilá struktura Price Action (5. díl)
V minulé kapitole jsme si rozebrali základní strukturu PA (Price Action) a to, jak ji správně chápat, jelikož spousta obchodníků s tím má problém. Pokud jste si minulou kapitolu o základní struktuře PA nepřečetli, tak si ji nejprve přečtěte, než začnete číst tuto, jelikož byste nemuseli pochopit určité pojmy a obě kapitoly budou na sebe navázány. -
Praktické ukázky SMC obchodů
Jak vypadá vybírání likvidity a trading pomocí Fair Value Gapů v praxi? Pojďte se podívat na několik ukázkových obchodů provedených podle strategie popsané v našem právě vydaném ebooku. Odkaz k jeho stažení najdete uvnitř článku. -
Price Action: WRB analýza
V dnešním vzdělávacím článku se podíváme na přístup Price Action, se kterým přišel už v roce 1980 kanadský obchodník M.A. Perry, který na světových diskuzních fórech vystupuje rovněž pod přezdívkami NihabaAshi nebo wrbtrader. Tento obchodník je doslova král Price Action, obchodování na plný úvazek se věnuje přes 20 let. M.A. Perry se věnuje čisté Price Action na bázi intradenního, swingového či pozičního obchodování. V jeho obchodním přístupu nenajdete žádné indikátory, naopak se soustředí na analýzu volatility, tržní cykly, supporty, rezistence nebo psychologické aspekty obchodování. -
Smart Money a koncept výběru likvidity
Stalo se vám někdy, že vás trh vybral na stop-lossu? Tak právě v ten moment jste se stali potravou pro velké hráče. Pokud chcete být v tradingu opravdu úspěšní, musíte se naučit vnímat trh optikou likvidity a těmto situacím se vyhnout. Jak na to si ukážeme v dnešním článku. -
Smart Money Concepts (SMC): Asia High a Low (10. díl)
V minulé kapitole jsme si rozebrali prince swingy, co jsou zač a jak se dají využít v tradingu. V dnešní kapitole se naopak podíváme na takzvané Asia high a Asia low. Jak se tyto highs a lows značí a jak se tyto informace dají využít v tradingu. První se ale podíváme na teoretické definice, abychom vše správně pochopili a následně na konci kapitoly se podíváme i na praktické příklady, abychom věděli, jak tuto konfluenci aplikovat do svého tradingu. -
Smart Money Concepts (SMC): Asia Mid-Line (11. díl)
V minulé kapitole jsme si rozebrali Asia high a Asia low, kde jsme zmiňovali pojem Asia mid-line jen okrajově. Asia session se řadí sama o sobě do timingu a má v sobě zahrnuty 3 základní technické konfluence a to jsou výše zmíněné high a low a taky mid-line. V dnešní kapitole si tento poslední pojem rozebereme více do hloubky a ukážeme si, jak Asia mid-line využít v našem tradingu a jak z ní benefitovat. První si ale znova napíšeme teoretické rámce, bez kterých bychom nemohli pochopit praktické příklady na grafu. Co je to tedy Asi amid-line? -
Smart Money: EOTP – Efficiency Of The Pullback (14. díl)
V minulé kapitole jsme si rozebrali POI a OB, bez kterých se v našem systému neobejdeme, jelikož podle nich zadáváme obchody a umísťujeme SL. Naopak v dnešním článku se podíváme na jednu věc, která má s POI a OB mnoho společného, a to je EOTP neboli Efficiency Of The Pullback. Jedná se o samotnou konfluenci a teorii, kterou někteří obchodníci používají v různých obchodních kombinacích. V tomto článku si znova rozepíšeme teoretický úvod, abychom vše správně pochopili a následně přejdeme k praktickým příkladům na grafu. -
Smart Money: EPA a IPA - Efficiency a Inefficiency Price Action (15. díl)
V minulé kapitole jsme si rozebrali EOTP neboli Efficiency Of The Pullback, což nám pomohlo k identifikaci POI/OB, které může či nemusí podržet cenu. V dnešní kapitole se podíváme na konfluenci, která se nazývá EPA a IPA neboli Efficiency a Inefficiency Price Action. -
Smart Money: Kalibrace order bloků a Smart Money Divergence
V tomto článku se podíváme na jednu z možností zpřesnění vstupů k order blokům a dále také na to, jak je možné využít Smart Money Divergence k potvrzení vstupu do obchodu. -
Smart money koncept a výběry likvidity
Pokud vaše obchody často skončí na stoplossu, patrně jste se stali likviditou pro někoho většího. Co to znamená a jak tomu zabránit se dozvíte v tomto článku či v ebooku, který si zdarma můžete stáhnout v závěru. -
Smart Money: POI, Order Block a Mitigace – kde nakupovat a prodávat (13. díl)
V minulé kapitole jsme si rozebrali základní likviditu EQH a EQL, což budou základní stavební kameny naší strategie hned po inducementech, ale ještě než přejdeme k složitějším věcem, je nutné si představit poslední z těch „jednodušších“ pojmů, se kterými budeme pracovat, což je POI, OB a mitigace. Všechny tyto tři pojmy budeme dost využívat při obchodování, a proto si je v dnešní kapitole taky detailně představíme jak teoreticky, tak i na praktických příkladech. Věřím, že spousta z vás se s nimi už setkala, každopádně aby všichni porozuměly následujícím kapitolám, tak si je představíme. -
Smart Money Trading: Co je to inducement? (16. díl)
V minulé kapitole jsme probírali EPA a IPA neboli efficiency a inefficiency price action, díky čemuž jsme si mohli dát objektivní podmínku, zda vůbec vstoupíme do obchodu nebo ne. V dnešním článku se ale podíváme na jednu z nejdůležitějších konfluencí, jelikož inducement tvoří hlavní část technické analýzy v konceptech likvidity. Určitě spousta z vás už tento pojem slyšela, každopádně pokud nevíte, co přesně znamená, co se po inducementu očekává, kde ho přesně zaznačit a jak ho využít, tak tento článek je pro vás. Pojďme si ale prví říct, co je to inducement. -
Smart Money trading: Načasování v konceptech likvidity (8. díl)
V minulé kapitole jsme si řekli, co je to imbalance a jak ji správně chápat v kontextu ICT a SMC. Dnes se podíváme na další složku našeho konceptu, a to je timing neboli načasování. Pokud jste dlouhodobý investor či poziční trader, tak vás timing v daném dnu nemusí vůbec zajímat, každopádně pokud jste intradenní obchodník, tedy obchodník, který obchoduje na denní bázi, tak by vás timing měl dost zajímat, protože v průběhu dne se otevírají burzy po celém světě, a to v daný okamžik může vyvolat zajímavý pohyb, který se v dost případech dá predikovat v kombinaci s dalšími konfluencemi, proto je dobré timing znát a rozumět mu. -
Smart Money Trading: Obchodní time-frame a inducementy (18. díl)
V minulé kapitole jsme si rozebrali speciální typy inducementů, se kterými budeme v budoucnu dost počítat a díky kterým můžeme výborně vyfiltrovat inducementy, které nebudeme brát v potaz. Pokud jste nečetli předchozí kapitolu, tak si ji doporučuji nastudovat, protože dnes z ní budeme využívat informace. Celkově obchodníci podle likvidity mají někdy problém v tom, z jakého time-framu (TF) si mají zvolit inducementy, jak si je podle time-framu vyfiltrovat a s tím i to, jaký inducement má pro ně větší váhu. Na to vše se podíváme v dnešní kapitole a řekneme si, co je ideální pro jednotlivé typy obchodníků. -
Smart Money trading - Rozdíl mezi ICT a SMC koncepty (3. díl)
V předchozích kapitolách jsme si popsali, co to je ICT (Inner Circle Trader) a SMC (Smart Money Concept). Tyto koncepty jsou oba postaveny na likviditě trhu, nicméně dokázali byste říct, jaké jsou mezi nimi rozdíly? I když jsou oba koncepty postaveny na stejné věci a logice, tak jsou tam malé rozdíly, proto se na to tedy pojďme podívat a více si rozebrat jednotlivé rozdíly mezi oběma koncepty. Rozdílů mezi oběma koncepty upřímně není mnoho, nicméně jsou dost důležité v kontextu celkové strategie a pohledu na trhy a trading. -
Smart Money Trading: Speciální typy inducementů (17. díl)
V minulé kapitole jsme si řekli, co je to inducement, jelikož je to ta nejdůležitější část strategie v obchodování podle likvidity konceptů. Začali jsme teorií a řekli jsme si, co je to inducement, jak funguje otáčení likvidity, také jsme se pobavili o vedlejším a primárním inducementu a i o tom, jak je obchodovat. V dnešním článku se budeme věnovat též inducementům, ale trochu jinak. Ukážeme si totiž další tři typy inducementů, které jsou důležité pro celkové pochopení pohybů na trhu a budou taky navazovat na mitigační cyklus, o kterém si povíme později v dalších kapitolách. První si znovu napíšeme teoretický úvod a následně přejdeme k příkladům z praxe. Nyní tedy, jaké máme 3 typy inducementů?
Diskuse ke článku
Diskuse je přístupná pouze pro registrované uživatele. |
Přihlásit se | Nová registrace |