Teorie aukce vysvětluje jednotlivé tržní pohyby. Porovnává aktivitu nakupujících a prodávajících účastníků trhu a dokáže poměřit, která strana je v trhu silnější. Podle těchto informací pak trader může upravit své představy o budoucím cenovém vývoji obchodovaného instrumentu.
Základními veličinami pro teorii aukce jsou čas, cena a objem obchodních příkazů na konkrétním instrumentu. Čas funguje jako regulátor a dává celému obchodování řád. Cena vystupuje jako propagátor a má za cíl nalákat do trhu co nejvíce obchodníků. Pokud cena klesá, láká kupce k dlouhým pozicím. Pokud cena roste, naopak se snaží nalákat prodejce k otevření krátkých pozic. Poslední veličinou je objem objednávek. Ten je naprosto stěžejní, protože pouze díky novým objednávkám se cena obchodovaného instrumentu hýbe.
Z tohoto principu nám plyne, že dle teorie aukce se neustále ptáme, jestli je z našeho pohledu cena dostatečně levná pro nákupy nebo naopak natolik drahá, abychom byli ochotni vstoupit do krátké pozice. Jak ale využít zmiňovaný objem objednávek?
Informace o objemu můžeme analyzovat pomocí tzv. objemových profilů. Objemový profil se skládá z jednotlivých zobchodovaných kontraktů na každé cenové hladině. Pokud nemáme přístup k informacím o objemech zobchodovaných kontraktů, můžeme pro teorii aukce využít zobrazovací techniku Market Profile. Market Profile je také profil trhu, avšak postaven na 30minutových časových úsecích zvaných TPO (Time Price Opportunity).
Na následujícím obrázku je cenový vývoj indexu S&P 500 včetně objemového profilu.
Co nám konkrétní profil vlastně ukazuje? Každá cenová hladina má přidělenou jednu horizontální úsečku profilu. Šířka úsečky je závislá na počtu zobchodovaných kontraktů. Čím širší je daná úsečka konkrétní cenové hladiny, tím větší byl zobchodován objem kontraktů na dané ceně. Co to znamená? Obchodníci byli ochotni otevírat nové pozice a uznali ceny za přijatelné pro své obchody. Pokud je naopak úsečka krátká, znamená to, že obchodníci nechtěli za tuto cenu obchodovat. Nejkratší úsečky nám defacto zobrazují supporty a rezistence, které známe z price action.
Proč se teorií aukce dále zabývat?
Teorie aukce vysvětluje, co se aktuálně v trhu děje. Kdo prodává a kdo nakupuje? Proč? Na tyto otázky nám žádný indikátor nikdy neodpoví. Ekonomické teorie vysvětlují veškeré tržní pohyby na principu nabídky a poptávky a vyváženosti trhu. Pokud je cena za produkt optimální, není potřeba ji měnit a trh je vyvážený. Pokud je však cena produktu příliš vysoko a klesá nám poptávka, cena se musí snížit tak, aby na trhu opět zavládla rovnováha. A právě na tomto principu funguje i teorie aukce a proto nabízí hodnotné informace.
V příštím díle si povíme, jakými stádii trh prochází při svém cenovém vývoji, a zaměříme se na základní názvosloví teorie aukce.