Ještě než se zaměříme přímo na high a low, krátce si zopakujeme základní princip teorie aukce. Předpokladem teorie aukce je neustálý souboj kupců a prodejců. Pokud je cena příliš nízká, kupci se rozhodnou vstoupit do dlouhých pozic. Naopak pokud je cena příliš vysoká, je zajímavá pro prodejce, kteří zde realizují své objednávky. Jakmile dojde ke konsenzu, kde se obě strany shodnou na přijatelné ceně, trh zpomalí a obchoduje se v oblasti těchto „rovnovážných cen“. Teorii aukce můžeme přirovnat k pohledu na trh z hlediska nabídky a poptávky. Pokud klesá cena, roste poptávané množství. Pokud naopak cena roste, roste nabízené množství a klesá poptávka. Provázanost nabídky a poptávky a teorie aukce vidíme na následujícím grafu.
Z grafu je patrné, že tzv. neférové dno či neférový vrchol představuje neefektivitu trhu. Na tomto místě je ochoten obchodovat pouze nízký počet obchodníků. Naopak v okolí férové ceny vidíme velký objem obchodů a není náhodou, že ve stejné rovině se protíná i nabídka s poptávkou a trh je efektivní.
Jak ale poznat, že neférový vrchol je opravdu neférový a můžeme tedy očekávat návrat zpět do rovnovážné oblasti? Nebo naopak můžeme nějakým způsobem upřednostnit spíše myšlenku o proražení low a spekulovat na break out? Díky teorii aukce a analýze high a low dokážeme získat další informaci o aktuálním extrému, která nám může poradit, jestli se máme připojit na stranu kupců, či prodejců.
Silné a slabé low
Pokud se trh pohybuje směrem dolů a zjistí, že ceny jsou příliš nízké, žádní další prodejci nechtějí realizovat krátké pozice a do trhu vstupují kupci. Kupci agresivně nakupují a zapříčiní tak růst trhu. Proč kupci agresivně nakupují? Nízká cena je pro ně velmi atraktivní a proto se snaží nakoupit co největší část své pozice. Takové situaci říkáme silné low. Low je silné, protože na něm vstoupili do trhu silní kupci, kteří nedali šanci prodejcům v poklesu na nižší ceny. Na objemovém profilu je silné low zobrazeno nízkým objemem a dobře ukončenou aukcí – rovnoměrně rozdělený profil.
Přesný opak této situace je slabé low. Trh klesá, ale když vytvoří nové low, nedokáže se od něj odrazit zpět na vyšší ceny. Takové low je velmi aktivně testováno a je zde vyplněno mnoho obchodních objednávek. Počet vyplněných objednávek nám naznačuje slabost daného extrému. Dle grafu teorie aukce a křivek nabídky a poptávky vidíme, že pokud je aukce správně dokončena, je ohraničena neférovým dnem a neférovým vrcholem. Pokud však na našem extrému bylo obchodováno velmi aktivně a toto dno nebylo odmítnuto, můžeme očekávat, že naše low defacto nemusí být nutně ještě low a trh může pokračovat na nižší ceny. Pokud je v průběhu dne vytvořeno slabé low, trh má tendenci toto low testovat v rámci daného dne nebo hned den následující. Stejným principem můžeme na grafu pomocí teorie aukce objevit silné nebo slabé high.
Na následujícím grafu vidíme ukázku tzv. slabého vrcholu. Na jednotlivých cenách v oblasti high je vysoký objem, aukce není dokončena kvalitně. Můžeme očekávat proražení high následující den. High je následující den proraženo ihned po otevření seance.