Rozporuplné zprávy o dodávkách společnosti Tesla
Ve čtvrtek 3. června 2021 se akcie společnosti Tesla (TSLA) v brzkých odpoledních hodinách otřásly v základech, protože zpráva ukázala, že čistý objem objednávek za měsíc květen výrazně poklesl (na měsíční bázi). Přestože přesné údaje ve zprávě nebyly plně potvrzeny, takový dopad na dodávky zvyšuje možnost dalších problémů, zejména na čínském trhu.
Nedávná zpráva však ukázala, že dodávky v květnu vzrostly o 29 %, což bylo v rozporu se zprávou z předchozího týdne. Investoři a analytici tak byli vůči akciím skeptičtí.
Celkově by zvýšená kontrola společnosti Tesla v Číně a intenzivní konkurence čínských výrobců automobilů mohly potenciálně ovlivnit růstový potenciál společnosti Tesla na domácím trhu. Přesto je přidaná hodnota čínského domácího trhu významná, protože částečně podpořila růst akcií v průběhu pandemie.
Konkurence
Na trhu elektromobilů v Číně panuje velká konkurence. Desítky výrobců totiž po vstupu na trh zaznamenávají dvouciferné tempo růstu. Čínská vláda se snaží zvýhodňovat domácí výrobce prostřednictvím velmi štědré dotační politiky. Mezi ikonické výrobce v Říši středu patří NIO na trhu luxusních vozů, kde musí konkurovat Modelu Y společnosti Tesla, jehož cena nedávno vzrostla a na který se tyto dotace nevztahují. (reuters.com)
Čína je pro výrobce elektromobilů stále důležitějším trhem. Vláda v Pekingu se totiž rozhodla urychlit svůj program elektrifikace, aby podpořila a urychlila přechod na elektrická vozidla během desetiletí 2020-2030. Relativně nízká penetrace tohoto segmentu - méně než 10 % v porovnání s celkovým prodejem automobilů v zemi ponechává velký podíl trhu, který je třeba dobýt. Čína představuje obrovskou tržní příležitost, neboť se předpokládá, že jen v roce 2021 dosáhne prodej elektromobilů 1,8 milionu vozidel a do roku 2022 možná více než 3 miliony elektromobilů.
Tato země je pro společnost Tesla stále důležitější a tvoří solidní podíl na dodávkách v Číně i v zahraničí. Podíl společnosti Tesla na trhu byl ohrožen již koncem loňského roku v Číně, ale také v Evropě. Údaje o dodávkách v Číně za květen 2021 nyní tyto obavy znovu zdůrazňují. I když není možné změřit, jak se pekingská vláda podílí na těchto problémech s podílem na trhu, zdá se být jasné, že vláda nejedná ve prospěch amerického výrobce.
Tesla zahájila rok 2021, když v prvním čtvrtletí dodala 184 800 vozů po celém světě. To představuje nárůst dodávek o zhruba 2,3 % oproti čtvrtému čtvrtletí roku 2020 (a přibližně dvojnásobek v meziročním srovnání), přestože dodávky se obvykle soustředí do druhé poloviny fiskálního roku automobilky Elona Muska. Přesto potenciální zpomalení čínského segmentu během druhého čtvrtletí a "zvýšená kontrola" zvýšily tlak na schopnost automobilky dodávat v zemi během tradiční hlavní nákupní sezóny v září a říjnu.
Prodej
Měsíční dodávky Tesly v Číně v roce 2021 ukázaly silnou poptávku na širším trhu, ale některé prodeje Tesly se po vládní kontrole ruší. Pokud se podíváme na tempo dodávek na měsíční bázi, vidíme únor s nízkým objemem, po kterém zpravidla následuje silný březen. V předchozích dvou letech byl však duben v měsíčním vyjádření slabší než v roce 2018-19.
(zdroj: https://insideevs.com/)
Měsíční prodejní trend společnosti Tesla dobře kopíruje vývoj na trhu, neboť Model 3 je letos druhým nejprodávanějším modelem a Model Y pátým. Model Hongguang Mini, výtvor společného podniku General Motors (GM), se na nějakou dobu dostal na první místo, když za pouhé čtyři měsíce dosáhl téměř 100 000 kusů, zatímco jeho kumulativní dodávky za necelý rok dosáhly přibližně 230 000 kusů. Některá vozidla, jako například Great Wall ORA, Chang'an BenBen, Clever a Roewe eRX5 společnosti SAIC, rovněž zaznamenala masivní nárůst objemu a do konce roku 2021 by mohla patřit mezi pět nejprodávanějších elektromobilů. (www.cpca.org)
Zatímco v lednu až březnu vykazovaly podobné meziměsíční tempo růstu jako širší trh, v dubnu zaznamenala Tesla 27% meziměsíční pokles oproti pouhým 12% meziměsíčnímu poklesu celkového objemu elektromobilů. Ve srovnání s několika dalšími elektromobily si Tesla vedla, jak by se dalo říci, "špatně": dubnové prodeje společnosti BYD vzrostly meziměsíčně o 6,5 % na 25 450 kusů, prodeje společnosti XPeng (XPEV) se meziměsíčně mírně zvýšily na 5 147 kusů, zatímco dodávky společnosti Li (LI) vzrostly meziměsíčně o 13 % na 5 539 kusů. Tesla se v maloobchodním prodeji umístila až na třetím místě, BYD a SGMW prodaly o více než 10 000 kusů více (31 908, resp. 33 175 kusů). Dodávky společnosti Tesla za první čtvrtletí však byly téměř o 5 % nižší než dodávky společnosti Wuling, přičemž model Mini překonal všechny ostatní vozy. (www.cpca.org)
Zmiňovaná konkurence Roewe (https://cz.pinterest.com/)
Zisky
Tržby společnosti Tesla v Číně za posledních 12 měsíců činily 8,8 miliardy dolarů, ale vzhledem k sezónnosti poptávky v Číně a dodávek společnosti Tesla by tento segment mohl letos dosáhnout 13-14 miliard dolarů (+98 % až +110 % meziročně). Vzhledem k tomu, že konsenzuální odhady hovoří o tržbách ve výši přibližně 49 miliard dolarů v roce 2021 (+/-10 % nahoru/ dolní hranice), měla by Čína i nadále představovat přibližně 27-29 % příjmů společnosti Tesla.
V současné době by hodnota čínského segmentu mohla činit přibližně 13násobek tržeb v roce 2021, což je mírně nad forwardovým násobkem společnosti Tesla, který v roce 2021 činí přibližně 11,8násobek. Toto odhadované ocenění je odůvodněno vysokou mírou růstu tržeb tohoto segmentu blížící se 100 % a celkovým významem pro společnost z hlediska tržeb a dodávek. Na základě toho můžeme odhadnout tržní ocenění společnosti Tesla v Číně na 169-182 miliard USD, tedy přibližně 180 USD na akcii.
S tímto odhadovaným oceněním se reakce trhu, který nyní klesá o 4-5 % v průběhu dne, zdá být normální. Uváděná květnová čísla sice nejsou zcela potvrzena, ale pravděpodobně se je dozvíme v příštích několika týdnech, kdy CPIA zveřejní svou měsíční zprávu.
Cenu akcií společnosti Tesla rovněž rozkolísal špatný tisk a kontrola bezpečnosti výrobků (viz nedávné stažení z trhu kvůli brzdovým šroubům) a k poklesu prodejů v posledních dvou měsících možná přispělo i řízení údajů ze strany Pekingu. Množí se "místní zprávy o selhání brzd, nehodách a explozích Tesly", v Kantonu se hovoří o "zákazech provozu", v Šanghaji byly zastaveny plány na rozšíření výroby a minimálně na dva týdny byla zastavena výroba.
Junheng Li ze společnosti JL Warren Capital se domnívá, že tyto negativní zprávy by mohly mít "definitivní podstatný dopad na značku Tesla, objednávky a dodávky v příštích několika měsících, i když je obtížné přesně vyčíslit, jak velký podíl na poklesu poptávky mají obavy z bezpečnostních prvků Tesly nebo rostoucí konkurence, zejména ze strany čínských automobilek." Rostoucí konkurence je viditelná a kontrolní postoj pekingské vlády vůči společnosti Tesla je stále dotěrnější. (https://ir.tesla.com/)
Závěr
Je možné, že vztahy mezi Pekingem a společností Tesla se ochladí, což bude ve prospěch rychle rostoucích domácích konkurentů, jako jsou NIO a XPeng, kteří se Tesle postaví z technologického a inovačního hlediska. Čína chce, aby se její domácí hráči stali jedněmi z předních světových výrobců elektromobilů, zejména v souvislosti s rostoucím napětím mezi USA a Čínou. Ačkoli je zcela nemyslitelné, aby vláda zakázala výrobci prodávat svá vozidla v Číně, mohla by se obrátit k dotační politice, aby podpořila nákupy domácích modelů - již nyní nemají modely Tesla Model Y nad 300 000 RMB nárok na dotace, zatímco modely NIO mají nárok na dotace za jakoukoli cenu. Tesla využívá Šanghaj jako svou exportní základnu pro Evropu a další cla by mohla snížit výhody továrny jako exportního centra. Peking by se také mohl začít obracet zády k Tesle, pokud jde o bezpečnost a technologie, a v budoucnu nasměrovat zákazníky k čínským vozům.
Rozšířený negativní tisk a incidenty se společností Tesla snižují důvěru spotřebitelů i vlády. Taková ztráta důvěry by mohla způsobit další potíže v prodeji po zbytek roku, zejména pokud se Peking bude snažit zpomalit růst prodeje tím, že bude prostřednictvím mediální kampaně kolem nadcházejících incidentů podporovat nedůvěru ve značku. Takový scénář, který by ovlivnil dodávky ve třetím a čtvrtém čtvrtletí, tedy ve dvou pro Teslu nejdůležitějších čtvrtletích, by mohl snížit ocenění čínského segmentu o 25 %, tedy přibližně o 42-46 USD ztráty na akcii.
Celkově lze říci, že reakce trhu na oznámený pokles květnových prodejů má své opodstatnění, protože tento segment je pro automobilku velmi důležitý z hlediska dodávek a příspěvku k tržbám v současnosti i v několika příštích letech, přičemž jen v roce 2021 má potenciál trojciferného růstu. Dubnové tržby meziměsíčně poklesly o 27 %, zatímco někteří domácí výrobci zaznamenali stabilní růst, a květnová čísla obrátila trend vývoje cen akcií a vykázala prudký nárůst poté, co zpráva poukázala na prudký pokles objednávek. Zatímco dodávky v prvním čtvrtletí byly v Číně silné a dosáhly téměř 70 000 kusů, zdá se, že dodávky ve druhém čtvrtletí již čelí významnému dopadu, což může mít negativní vliv. Patří mezi ně domácí konkurence a rozsáhlé mediální pokrytí incidentů. Kromě sezónnosti a rizika faktoru důvěry by Tesla mohla čelit návratu napětí mezi USA a Čínou.
Aleš Hála