Část investorů přestává věřit, že vysoká tržní kapitalizace Tesly, která se aktuálně pohybuje na 11násobku Volkswagenu a 14násobku Fordu, je i nadále ospravedlnitelná.
Vývoj ceny akcie Tesla v USD za posledních 6 měsíců:
Růst prodejů a penetrace celého automobilového trhu svými elektromobily se Tesle daří a je na cestě k tomu držet zdánlivě nesplnitelný cíl Elona Muska (kolik jich bylo?!) 50% meziročního navýšení prodejů každým rokem. Jenže 50 % růst dodávek každých 12 měsíců neznamená také o polovinu vyšší tržby a už vůbec ne stejné zvýšení zisku.
Rostoucí podíl na trhu Tesly je vykoupený zhoršeným mixem vozidel, prodává se více menších levnějších Modelů 3/Y a méně dražších Modelů S/X. Když k tomu připočteme obecnou potřebu automobily zlevňovat, protože nyní už Tesla musí cílit více na střední třídu a nikoliv pouze na bohaté svým luxusním segmentem, dávají čísla jasný obrázek.
Vývoj vybraných finančních ukazatelů Tesla:
Z Tesly „Porsche“ se stává Tesla „Audi“. Z luxusního segmentu, kde není problém dosahovat provozní marže kolem 20 %, se dostává Muskova automobilka do vyšší střední třídy, kde už jsou marže mezi 8-10 %. Stačí se podívat na poslední řádek v tabulce. Příběh o technologické společnosti, která si hraje svou vlastní ligu, má před všemi v elektromobilitě náskok a náhodou vyrábí i auta, je s takto prudce klesajícím ziskem těžko uvěřitelný. Tesla narazila na konkurenci.
Je možné, že provozní marže 7,6 % v posledním čtvrtletí poklesla kvůli dočasným faktorům (FX, rozjezd nového modelu Cybertruck, vyšší náklady na R&D), ale podobně se obhajovalo už letošní slabé Q2. Udržitelný návrat s marží nad 12 % by byl zajisté úspěchem a dokázal by pomoci stlačit ukazatel PE z aktuálních výšin (viz graf). Spíše se ale Tesla nevyhne poklesu ceny akcií na úroveň ze začátku letošního roku, kdy PE dosahovalo 30 a v porovnání s konkurencí nebylo tolik ustřelené jako nyní.
Vývoj poměru PE akcií Tesla:
Tomáš Raputa
Analytický tým FXstreet.cz
Zdroje: Tesla Investor Relations, tradingeconomics.com, ycharts.com, yardeni.com