Co je to profil trhu?
Profil trhu je grafické zobrazení tržních informací. Pomocí horizontálních úseček nám zobrazuje obchodní aktivitu na jednotlivých cenových formacích. Souhrn všech úseček vytváří histogram, který nazýváme profilem trhu.
Hlavní proměnnou každého profilu trhu je cena. Abychom mohli změřit obchodní aktivitu na jednotlivých cenách, využíváme buď informace o počtu zobchodovaných kontraktů na jednotlivých cenových hladinách, anebo počet strávených časových úseků na jednotlivých cenových hladinách. Podle toho, jestli využíváme objem nebo čas, rozdělujeme profily na Market Profile a objemové profily (Volume Profile).
Market Profile
Market Profile byl vytvořen profesionálním obchodníkem na burze Chicago Board of Trade J. Peterem Steidlmayerem. Není to obchodní systém, ale další způsob uspořádání dat, které interpretuje informace o aktuálním dění na trhu. Základem této zobrazovací techniky je rozdělení obchodních seancí do tzv. TPO (Time Price Opportunity), což jsou 30minutové časové úseky. Každému časovému úseku je přiděleno písmeno abecedy. Písmena abecedy jsou seřazena dle tržního vývoje na jednotlivých cenových hladinách. Nejlépe zobrazení Market Profile vysvětluje následující obrázek, kde je klasický 30 minutový graf převeden na zobrazení Market Profile a jednotlivá TPO.
Z obrázku je patrné, že pokud je například cenová hladina testována pouze jednou a trh strávil na této ceně méně času než 30 minut, je vytvořeno pouze jedno písmenko. Takovým příkladem je cenová hladina na vrcholu grafu, která je pomocí Market Profile označena písmenem E. Jakmile trh stráví na cenové hladině více času, vytváří se zde větší počet jednotlivých písmenek.
Objemový profil (Volume profile)
Druhou možností, jak zobrazit informace o teorii aukce, je tzv. objemový profil. Tento profil je postaven na počtu zobchodovaných kontraktů. Jednotlivé úsečky histogramu představují tržní aktivitu na daných cenových hladinách. Pokud tedy byli na konkrétní cenové hladině obchodníci aktivní a byl zde realizován velký objem objednávek, úsečka histogramu je dlouhá. Pokud naopak byla cenová hladina odmítnuta a nikdo na ceně neobchodoval, úsečka je velmi krátká. Pro lepší představu se podívejme na následující graf s objemovým profilem trhu.
K čemu nám profily slouží?
Nyní, když jsme si vysvětlili, jak jsou jednotlivé profily tvořeny, je nutné si říci, co nám vlastně tato zobrazovací technika říká. Pomocí profilů trhu dokážeme rozpoznat aktuální tržní strukturu. V minulém díle jsme dle teorie aukce na trhu hledali oblasti rovnováhy a nerovnováhy. Právě díky profilům tyto oblasti dokážeme jednoduše identifikovat. Pokud máme tlustý profil, který je tvořen dlouhými úsečkami nebo velkým množstvím TPO, nazýváme trh vyvážený a právě tuto oblast můžeme označit za rovnováhu. Naopak pokud jsou na jednotlivých cenových hladinách nízké objemy objednávek a nízký počet TPO, můžeme takové cenové hladiny označit za nerovnovážné.
Praktický příklad využití profilů pro obchodní příležitost
Na následujícím grafu Daxu si ukážeme praktický příklad, jak využít informace z profilů pro obchodování dle teorie aukce. Zelené histogramy nám zobrazují objemové profily posledních třech obchodních seancí. Pokud se zaměříme na profil 25. 9., vidíme nejdelší úsečku histogramu na ceně 9675. Tuto cenu označujeme jako objemový bod kontroly. Obchodníci tuto cenu považovali za férovou a zobchodovali zde nejvyšší počet kontraktů. Taková cena působí pro následující den jako referenční zóna. Trh má tendenci testovat předchozí férovou cenu tak, aby zjistil, jestli je pro obchodníky stále férová nebo jestli už není naopak příliš levná či drahá a obchodníci by tak raději otevírali pozice na jiných cenách. Objemový bod kontroly neboli VPOC tak často bývá zajímavou oblastí pro vstup do obchodní pozice. Na grafu vidíme, že Dax 28. 9. otevřel pod cenou VPOC a okamžitě po open se vydal tuto cenu 9675 testovat. Následně se silně odrazil, do trhu vstoupili prodejci a nastolili prodejní trend. Díky teorie aukce jsme tak získali nejenom odůvodnění počátečního růstu, ale rovněž jsme byli schopni identifikovat klíčovou rezistenci.
Zkušený obchodník teorie aukce mohl vydělat na obou pohybech.
V dalším díle seriálu o teorii aukce si popíšeme jednotlivé typy cenových hladin, které nám profily a teorie aukce nabízí a podíváme se na další praktický příklad využití teorie aukce pro intradenní obchodování.