Dívám se téměř na každý závod, a pokud stihnu kvalifikaci tak i na ni. Je naprosto nepochopitelné, jak člověk zcela změní pohled na drobnosti, kterých by si za normálních okolností ani nevšiml. Avšak jejich souvislost s F1 jim dává úplně jiný rozměr. Vždy, když komentátor řekne, že má někdo ztrátu například 362 tisícin na jedno kolo, třeba v kvalifikaci, obvykle spolukomentátor dodá, že „je to pořádný balík“. Přitom si to zkuste. Pro nás je to téměř neměřitelná věc. Zkuste to na stopkách. Je to mžik, který při prvním pokusu propásnete naměřit a budete rádi, když se zastavíte do vteřiny. A přitom to rozhoduje o vítězi a potaženém. Pro mě je to nepochopitelné. Závodní dráha 5 kilometrů, průměrná rychlost kolem 200 km/h a ztráta 362 tisícin. To je prý balík. Teď si to vezměme v samotném závodě. Ferrari pronásleduje Mercedes, případně opačně a má ztrátu 6 vteřin. A my těch 6 vteřin považujeme za nepřekonatelnou vzdálenost, protože víme, že do konce zbývá pouze 10 kol a ten druhý dotahuje prvního rychlostí jen 0,5 sekundy na kolo. Směšných 0,5 sekundy a přitom tak důležitých.
Ale víte co je ještě nepochopitelnější? Stovky lidí v každém týmu pracují na tom, aby smazali tuto „ohromnou“ ztrátu. Týmy do vývoje monopostu přilévají neskutečné peníze, aby se zrychlili o takový, pro nás zlomek. Je to skoro až absurdní, ale děje se to přesně tak. No a potom se to stane. Dotáhnou svoji ztrátu, ale soupeř mezi tím nespí a opět se od nich vzdálí. Takže cíl, na který mířili a vlastně neustále míří, je v pohybu. A nikdy se nezastaví. Tlačí na pilu, tlačí se dopředu a zrychlují. A když už jsou téměř u svého cíle, být nejrychlejšími, tak nastanou technické potíže. A začne vše znovu a dokola. Opět zkoumání, zlepšování a zrychlování. A víte co? Nikdo z nich nikdy neřekne „sakra, to máme smůlu, kašleme na to“. Oni prostě chtějí vyhrát a kdo vytrvá dostatečně dlouho ve svém úsilí, tak se dostane na vrchol. A na něm zjistí, že musí pokračovat, protože konečná meta v tomto sportu nikdy existovat nebude.
A proč vlastně píši tento článek? Třeba si někdo najde paralelu mezi F1 a tradingem. Pro každého možná bude jiná a někdo ji třeba neuvidí vůbec. No a pro mě je to asi lepší, než psát o indikátorech a oscilátorech.
Michal Uma