Je třeba si uvědomit, že takové kritérium nelze jednoznačně stanovit – každý trader může chtít od své strategie něco jiného. Někdo třeba preferuje strategii se stabilním, i když třeba malým, výnosem. Jiný trader může chtít maximalizovat výnos i za cenu velkého rizika nebo hledat dobrý poměr mezi výnosem a rizikem.
Právě tyto tři varianty – optimalizace rizika, výnosu a jejich poměru, jsou tři typické kategorie, které má smysl u strategií sledovat. Pro každou kategorii je známo několik metrik, které číselně zachycují, jak si strategie v této oblasti vede. V CLEO.one jsme pro optimalizaci rizika zvolili metriku relativního maximálního poklesu (relative max drawdown), výnos je optimalizován jednoduše skrze metriku čistého zisku, a poměr výnosu k riziku se standardně vyjadřuje pomocí tzv. Sharpeho poměru. To jsou tedy tři kritéria, z nichž si uživatel CLEO.one může při optimalizaci parametrů vybírat. (Napište nám do komentářů, pokud byste uvítali optimalizaci i podle jiných kritérií.)
Jaký dopad bude mít výběr kritéria na optimalizovanou strategii? Pokud bychom optimalizovali výnos, povede to často k takové změně parametrů, aby strategie dělala hodně obchodů a profit faktor (hrubý zisk dělený hrubou ztrátou) přitom zůstal stále pozitivní. To ale často povede k vysokému riziku, protože s množstvím obchodů, které strategie dělá, roste pravděpodobnost, že dojde k sérii ztrátových obchodů a tím pádem k velkému poklesu (drawdown).
Pokud budeme optimalizovat drawdown, povede to naopak ke strategii s relativně malým počtem obchodů a vyššímu profit faktoru, očekávaný výnos však bude nižší prostě proto, že strategie se nebude snažit využívat všech příležitostí za každou cenu.
Zdá se tedy, že nejlepší je zlatá střední cesta – optimalizace poměru výnosu a rizika v podobě Sharpeho poměru. To bychom doporučili jako výchozí volbu každému, kdo nemá zvláštní důvody buď pro maximalizaci výnosu nebo snižování rizika. Konkrétní volba však záleží na typu strategie a na prvním backtestu, který může naznačit, v jakém ohledu je potřeba strategii vylepšit především.
Vyzkoušejte si to sami - je to zdarma! Klikněte sem a vytvořte vlastní strategii.
Tým CLEO.one