Ziskovost podle doby trvání obchodu
Doba trvání otevřeného obchodu mnoho napoví o psychologii diskrečního obchodníka a jeho schopnostech dodržovat svoji obchodní strategii. Rovněž se jedná o velmi důležitý parametr, který slouží jako podklad pro řízení peněz v otevřeném zisku a otevřené ztrátě.
Intervaly, které obchodník v rámci této analýzy chce sledovat, jsou zcela závislé na jeho obchodním stylu. Jiné intervaly bude sledovat intradenní obchodník a jiné zase swingový nebo poziční obchodník. Příkladem zápisu této analýzy může být následující tabulka:
Délka otevřených pozic je velmi důležitým parametrem v rámci optimalizace obchodní strategie, protože nese informace o tom, jakým způsobem strategie maximalizuje svůj zisk a minimalizuje svoji ztrátu.
Abychom byli výše uvedenou tabulku schopni vyplnit, musíme nejprve připravit podkladová data. Při kopírování dat z obchodního reportu do Excelu jsme totiž zkopírovali datum a čas v jednom sloupci. Pro naše účely jej tedy budeme muset rozdělit, zvlášť datum a zvlášť čas, abychom následně mohli odečíst celkovou dobu v obchodě.
Před rozdělením je vhodné si připravit volné sloupce, do kterých budou buňky rozděleny. Doporučuji toto nastavení: sloupec A čas vstupu, sloupec B volný, sloupec C čas výstupu, sloupec D volný. Samotné rozdělení buňky provedeme následovně:
Označíme všechny buňky s datem a časem z obchodního reportu -> v záložce Data zvolíme Text do sloupců –> v zobrazeném okně zaškrtneme políčko: Pevná šířka -> Dokončit
Poté, co se vám do volných sloupců rozdělí buňky, zvlášť na čas a zvlášť na datum, jednoduchou matematickou funkcí vypočítáme čas strávený v obchodě:
Čas v obchodě = Close Time – Open Time
Analýza času stráveného v otevřené obchodní pozici je velmi dobrým ukazatelem toho, jakým způsobem řídíte svůj obchod. Jste-li například ztrátoví a příliš „krátce“ v obchodě může to znamenat, že zadáváte stop-loss příliš blízko vstupní ceně a nedáte trhu možnost začít nový trend ve vašem směru.
Toto rovněž platí u maximalizace zisků. Pokud jste příliš „krátce“ v ziskovém obchodě, nevyužíváte maximální potenciál dané obchodní příležitosti a zbytečně si tím krátíte zisk.
Řízení obchodní pozice je nejdůležitější obchodní disciplínou vůbec, proto je vhodné ukazatelům s ní související věnovat zvýšenou pozornost.
V dalším díle této série se budeme zabývat opět časovou analýzou, a to konkrétně ziskovostí obchodní strategie podle hodiny vstupu do obchodu.
Děkuji za přečtení a budu se těšit u dalšího článku.
Martin Klass