Základním stavebním kamenem kvalitní optimalizace je příprava vstupních dat, jejichž výstupy budou sloužit jako základ pro vylepšování výsledků obchodní strategie. Abychom dokázali vytvořit kvalitní datový vzorek, je potřeba nejprve upravit obchodní report vygenerovaný z obchodní platformy.
Příprava datového vzorku
Obchodní report, který jsme si již převedli do excelové tabulky, je potřeba nejdříve upravit. Číselné údaje v obchodním reportu po exportu z platformy obsahují jako rozdělovač desetinných míst tečku. Ovšem matematické funkce s tímto oddělovačem neumí pracovat, proto musíme nejprve nahradit tečky za čárky.
Po stisknutí tlačítka Nahradit vše se v celém dokumentu nahradí tečky za čárky, což umožní další práci s reportem.
Dalším krokem přípravy dat je vložení filtru do záhlaví tabulky. Aby bylo možné sledovat a zaznamenávat optimalizační parametry, je potřeba si je umět v Excelu vyfiltrovat. To provedeme vložením filtru do záhlaví tabulky:
Díky filtru je nyní možné v obchodním reportu vyhledávat všechny údaje, které potřebujeme pro optimalizaci obchodní strategie.
Abychom mohli požívat funkce pro získání optimalizačních parametrů, je dobré si vytvořit v zápatí více složek s názvy oněch parametrů, do kterých zkopírujeme vstupní data.
Do složek si budeme následně kopírovat vyfiltrovaná data, z nichž poté pomocí funkcí utvoříme údaje potřebné k optimalizaci.
Nyní máme vše potřebné pro práci s daty hotové. V dalším díle o optimalizaci obchodní strategie se již podíváme na první parametry, vysvětlíme si, k čemu slouží, jak je získat a jakou přidanou hodnotu přinášejí do obchodní strategie.
Děkuji za přečtení a budu se těšit u dalšího článku.
Martin Klass