Společnost nabízí práva na 25 nových akcií ke každým 29 akciím pro dosavadní investory. Nová akcie bude stát 1,07 EUR, což je výrazně níže než poslední obchodovaná páteční kotace 4,21 EUR za akcii. Nabídka je nastavena tak zajímavě, aby ji všichni investoři využili a společnost bez problémů kapitál navýšila.
Po téměř zdvojnásobení počtu akcií výměnou za relativně nízkou kapitálovou injekci však akcie po 26. lednu, kdy končí upisovací období, jistě oslabí. Číselně vyjádřeno – akcií bude o 84 % více a společnost dostane 0,5 mld. eur hotovosti, což není tak závratná částka vzhledem ke ztrátě 3,1 mld. eur, které musela společnost odepsat v posledním účetním období do září 2020 (viz tabulka). Ztrátovost společnosti je tedy ohromná, když vezmeme v úvahu, že součástí finančního roku byla i ještě relativně úspěšné období od října 2019 do února 2020. Dle vyjádření vedení nyní TUI pálí 250-300 mil. eur hotovosti měsíčně, především jde o údržbu a splátky flotily letadel, výletních lodí a přes 400 hotelů.
Zmíněné navýšení kapitálu je součástí dohody s německou vládou, která vede k navýšení likvidity společnosti o 1,8 mld. eur, z nichž část ještě může být kapitalizována a dále zvýšit počet akcií v oběhu. Dá se říci, že TUI by po této transakci měla přečkat i některé černější scénáře s možností velmi slabé letní cestovatelské sezóny. Po začátku obchodování s novými akciemi by tedy investice měla být o něco méně riziková.
Jakékoliv zisky, které se dají čekat nejdříve od podzimu 2021, se však budou muset dělit mezi mnohem větší počet akcionářů. Návrat ceny akcie na předkrizová maxima je v dohledných letech takřka vyloučen.
Co se týče pozitivních zpráv, tak pozice TUI na trhu by mohla po krachu většího počtu cestovních kanceláří posílit. Při průběhu očkování dle očekávání by se turistická sezóna mohla rozběhnout naplno již v létě, zvlášť když lze očekávat efekt odložené poptávky, kdy někteří cestovatelé budou „dohánět“, co zameškali během covid opatření. A nesmíme zapomínat na to, že domácnosti, hlavní zákazníci TUI, drží nyní velký objem hotovosti a málo dluhů, což by mělo znamenat rychlejší oživení cestovního ruchu než po finanční krizi 2008-09.
Tomáš Raputa
Analytický tým FXstreet.cz
Zdroje: TUI Group, Google Finance