Jeli jste někdy autem v blízkosti omezovače rychlosti? Jeli jste 250 km/h, nebo blízko tohoto limitu? A někdo možná i nad tímto limitem? Pominu-li, že se to dělat nemá, a že je to nebezpečné, musím současně dodat, že to s sebou přináší potvrzení obecně známého jevu. A tím je tunelové vidění. Tunelové vidění se vyznačuje tím, že člověk redukovaně vnímá okraje zorného pole a zvýšeně se soustředí na parciální podněty. Osobně si pamatuji, že vždy, když jsem takto rychle jel, tak jsem se snažil dívat co možná nejdál na silnici před sebe, abych v případě nebezpečí měl dostatek času reagovat. Tím jsem, a toho jsem si byl vědom, omezoval periferní vidění, takže pokud by nějaké nebezpečí přišlo ze strany, měl bych velký problém se s tím vypořádat. V podstatě celá jízda byla vždy soubojem v uvědomování si kolize právě těchto dvou věcí při vědomí toho, že nejnebezpečnější místo je stále přede mnou. Upřímně musím říct, že jsem si takovou rychlou jízdu nikdy neužil a když jsem potom zastavil, musel jsem se uklidnit. Psychické vyčerpání bylo docela velké a vlastně to za něj nikdy ani nestálo.
Proč ale o tom píšu v souvislosti s tradingem? No protože byla doba, kdy jsem se i v něm rozjel tou dvěstěpadesátkou a pocity byly podobné. Když jsem udělal 130 ručních obchodů za den a tím dnem mám na mysli cca 5 nebo 6 hodin, tak jsem si uvědomoval, že jsem tak zaujatý vývojem ceny, že vůbec nevnímám čas, nevnímám hlad, žízeň, prostě nic. Okraje monitoru jakoby neexistovaly a jediný bod, na který jsem byl zaměřený, byl aktuální tick svíčky, tenkrát ještě DAXu. Psychická náročnost stejná jako v tom autě a vyčerpání po skončení také tak. A k čemu to vedlo? Ke ztrátám. Tunelové vidění v tradingu, kdy jsou vaše oči chycené jednotlivými ticky svíčky vás zcela neomylně dovede do záporného zůstatku. Ztráta nadhledu a přehledu je zhouba, která vyčerpá nejen vás, ale i váš účet. A přitom je to tak jednoduché. Stačí zpomalit z 250 km/h na 140 km/h, tedy ze 130 obchodů na obchodů 20 a najednou dostanete dostatek času pro důležitá rozhodnutí a dostanete prostor pro vnímání trhu jako celku. Celku, který není možné rozdělovat na více a méně důležité části. Je to tak jednoduché, ale není jednoduché si tuto věc uvědomit, a proto o ní píšu.
Dnes dělám pár obchodů za týden, což vlastně může každý vidět. No a po dálnici jezdím do 150 km/h. A víte co? Jsem spokojený. V tradingu vidím dobré výsledky a v autě nejen více potenciálních nebezpečí, ale občas i něco pěkného, čeho bych si v maximální rychlosti neměl šanci všimnout.
Michal Uma