V tomto článku bychom rádi předali tři obchodní taktiky prakticky pro všechny typy traderů a obchodních strategií, které zlepší vaše výsledky. Osobně se nám totiž dle našich vlastních zkušeností z tradingu nejvíce osvědčilo vždy vyčkat na nejpříznivější situaci na trhu, při které dostaneme signál ke vstupu, a až poté realizujeme obchodní pokyny. Profesionální a úspěšné obchodování tak mimo jiné obnáší velkou dávku trpělivosti a schopnost filtrovat obchody s nízkou pravděpodobností úspěchu.
1. Vyhledávejte vstupy do trhu ve směru trendu po korekcích.
Některé obchodní strategie se sice mohou zaměřovat na boční trendy, avšak abychom realizovali tučné zisky, potřebujeme pohyb trhu. Nejsilnější pohyby trhu zpravidla přichází ve směru trendu, ne nadarmo se říká, že "Trend is your friend". Korekce pro nás pak představují výhodné příležitosti, jak se přidat do trhu ve směru silného trendu za levnější cenu na trhu.
Při spekulaci na pokles trhu tak čekáme na korekci klesajícího trendu a při spekulaci na růst trhu čekáme na korekci rostoucího trendu. Měnové páry či jiné námi obchodované instrumenty, které se nachází v bočním trendu, můžeme jednoduše z aktuálního obchodního portfolia dočasně vyřadit, či vysledovat situace, kdy dojde k průrazu bočního trendu.
Trend trhu obvykle rozpoznáváme na grafech s vyšším časovým rámcem (time-framem), tedy na grafech H4, D1 a W1. Finanční trhy dosahují nejsilnějších pohybů, pokud jsou tyto časové rámce ve shodě.
2. Vyhledávejte vstupy do trhu na důležitých cenových hladinách trhu.
Pokud vstupujeme na důležitých cenových hladinách trhu typu supporty a rezistence a případně podle těchto cenových hladin zadáme také Stop-Loss a následné výběry zisků, okamžitě tím zvyšujeme šance na ziskový obchod. Na důležité cenové hladiny trhu totiž často směřují své obchody velké finanční instituce na mezibankovním trhu, a tak pokud tyto cenové hladiny také sledujeme a vyhledáváme zde obchodní signály ke vstupu do trhu, zcela jistě tím pozitivně ovlivníme naši strategii.
Velkou výhodou této taktiky je, že cenová úroveň či cenová hladina je jednotná na všech časových rámcích grafu. Takže když sledujeme například maximum, které trh vytvořil za současný rok, budeme sledovat jasně danou cenovou úroveň a tato analýza nebude podléhat pouze naším subjektivním dojmům.
Pro určování klíčových cenových hladin trhu můžete využít naší exkluzivní analýzu tickINSIDER, kterou vám doručíme přímo do obchodní platformy MetaTrader 4, kde můžete rovnou pokračovat v dalším analyzování trhu a vyhledávání obchodních signálů. Více informací o nové tickINSIDER analýze se můžete dočíst zde. Zároveň se můžete inspirovat v našem e-booku zdarma: "Alfa a omega profesionálních traderů" zde. V e-booku najdete tři profesionální obchodní strategie a jednu z nich založenou na přeměňování supportů v rezistence a rezistencí v supporty. Tato strategie je založená právě na vyhledávání vstupů do trhu na důležitých cenových hladinách trhu, kam směřují své obchody také velké finanční instituce na mezibankovním trhu.
3. Načasujte si vstupy do trhu na nižších časových rámcích grafu.
Swingové a poziční obchody nebo také intradenní obchody otevřené na základě vyšších časových rámcích grafu (H1 a vyšší) mohou být často zbytečně otevírané na lehce horších cenách a tím se připravujeme o zisky. Kromě toho, že úspěšní profesionální tradeři musí být trpěliví, musí být často také velmi důslední, a tak mnoho traderů vyhledávajících příležitosti na vyšších time-framech grafu poté načasuje vstup do trhu z nižšího time-framu. Pro načasování vstupu lze velmi dobře využít M1 a M5 grafy, případně také M15. V této situaci již zcela přesně víme, v jakém směru chceme do trhu vstupovat - poté již na M1, M5 nebo M15 grafu čekáme na předpokládaný pohyb trhu nebo na svíčkovou formaci či jiný pattern, který potvrdí náš vstup do trhu. Tato taktika také může účinně odfiltrovat některé ztrátové vstupy do trhu.
Většina retailových obchodníků se sama učí obchodovat a sami si vytvářejí obchodní strategie. Takové obchodní strategie pak mohou obsahovat řadu nedostatků nebo trader jednoduše hledá možnosti, jak svou obchodní strategii ještě vylepšit a zvýšit úspěšnost ziskových obchodů. Právě představené obchodní taktiky jsou klíčem, který se dle mých vlastních zkušeností z reálného tradingu velmi osvědčil.
Přeji mnoho ziskových obchodů!
Ing. Jaroslav Tupý - ředitel pražské kanceláře Axiory Europe