Trading je pověstný tím, že se během něho realizuje větší počet obchodů. Konkrétní číslo ovšem závisí na mnoha faktorech, jako je zvolená strategie, obchodovaný časový rámec, povaha tradera nebo délka jeho obchodní seance. Je jasné, že když bude trader obchodovat například pouze swingově, provede za rok výrazně méně obchodů než intradenní trader. Nicméně oba musí volit mezi kvalitou a kvantitou.
Otázka vývoje
V nadpisu položená otázka je z velké části zodpovězena vývojem obchodníka. Pomyslnou základní metou v této otázce je to, s jakým cílem obchodník na finanční trhy přichází. Pokud mu jde pouze o zajištění své vlastní kupní síly pomocí stabilního růstu kapitálu, tak není z jeho strany veden takový tlak na frekvenci obchodů. Ovšem pokud, například mladý trader, přichází na finanční trhy s potřebou generovat zisk a svůj kapitál teprve bude vytvářet, tak nejspíše z jeho strany bude převládat snaha o maximalizování počtu obchodů.
Maximalizování frekvence tradingu má jednu velkou nevýhodu. Čím více obchodník provede obchodů, tím více je v trhu zainteresovaný a ztrácí pojem o celkovém kontextu trhu. Maximalizace obchodů vede spíše k nahánění trhu, při kterém je každá příležitost ta, která vydělá peníze. Tento styl „střelce“ však vede dlouhodobě ke ztrátě kapitálu.
Sázka na kvalitu
Osobně si myslím, že ti obchodníci, kteří na finančních trzích vydrží i přes případné počáteční nezdary, jednoho dne dojdou k poznání, že více profitabilní obchodní styl je ten, který se zaměřuje na kvalitnější obchodní příležitosti a zároveň ignoruje ty, které by mohly, ale nemusely vyjít.
V tomto bodě je otázkou, jakým způsobem identifikovat ty obchody, které nabízejí vyšší pravděpodobnost úspěchu. Trader v tomto bodě může vycházet z obecné poučky, tedy čím více konfluencí je na levelu, tím silnější level může být. Možná ještě lepší je se zpětně podívat na své vlastní obchody a identifikovat důvody, proč dané obchody byly ztrátové.
Při tomto retrospektivní zkoumání vlastního tradingu obvykle obchodník zjistí, že u většiny obchodů, které vedly ke ztrátě, nebyly dodrženy podmínky vstupu nebo řízení obchodu. V okamžiku, kdy obchodník získá toto poznání, může svůj trading začít vést na vlně kvality, kdy si skutečně počká na patterny (tržní situaci), kterou zná a o které zároveň i ví, že mu dokáže vydělat peníze.
Po snížení počtu obchodů a ponechání pouze těch kvalitních, může trader přistoupit k navyšování objemu obchodních pozic. To má rovněž svá úskalí a celý proces navyšování objemu je potřeba provést postupně. O překážkách při navyšování objemu si však povíme více až příště.
Děkuji za přečtení!
Martin Klass