V dnešním článku o psychologii tradingu se podíváme na velmi důležité kognitivní zkreslení, kterému jsou vystaveni všichni účastníci obchodování na finančních trzích. Jedná se o velmi důležitou záležitost, kterou je sice složité ovlivnit, ale její znalost může vrhnout zcela nové světlo na obchodní nebo investiční přístup. Dnes bude řeč o fenoménu s názvem apofenie.
Apofenie dat
Myslím si, že toto téma bude zajímavé především pro technické obchodníky, kteří obchodují diskrečně. Nicméně se může jednat i o zajímavý pohled pro AOS obchodníky. Apofenie dat totiž tvrdí, že čím více informací máme, tím větší je pravděpodobnost, že v nich nalezneme opakující se vzorce. Jejich výskyt je ovšem nahodilý a jedná se spíše o klam, který statisticky vždy vzniká v případě velkého množství dat.
Apofenie se při analýze cenových grafů projevuje například ve formě patternů. Obchodníci se velmi často setkávají s tím, že jejich obchodní pattern jednou funguje a jindy zase nikoliv. V rámci tohoto zkreslení by se dalo říci, že pattern je ve skutečnosti pouze výsledek statistiky, který vznikl na základě velkého množství dat. Pattern tedy nemá nic společného s cenotvorbou a jeho výskyt a funkčnost je tedy zcela náhodná.
Definice apofenie tedy snižuje důležitost konkrétních vstupních signálů, protože patterny, na jejichž základě obchodníci vstupují do trhu, jsou často jen náhodné statistické jevy. Na druhou stranu tento fenomén staví do popředí důležitost řízení obchodů a money management, jelikož obchodník dopředu nikdy neví, zda trh bude na jeho statistický jev (pattern) reagovat nebo ne.
Čím menší je časový rámec, tím větší vliv má apofenie na obchodní rozhodování, protože s rostoucím množstvím informací roste i pravděpodobnost, že obchodník v datech rozpozná určitý pattern. Zároveň však klesá pravděpodobnost, že na tento pattern trh skutečně zareaguje.
Kvůli tomuto zkreslení by si obchodníci měli uvědomit, že se pohybují v prostředí s vysokou mírou nahodilosti. Jediné, co mohou dlouhodobě dělat, je přizpůsobovat se aktuálním tržním podmínkám. Pokud si toto uvědomí, získávají tím silný nástroj, protože sníží váhu konkrétních vstupních signálů a přesunou svou pozornost k řízení obchodních pozic, risk managementu a money managementu.
Martin Klass pro portál FXstreet.cz