Předtím, než se pustíme do úvah, jak by měl vypadat váš obchodní deník, si položme otázku, proč vlastně bychom měli obchodní deník pravidelně vést a jaký je cíl jeho využití. Již v úvodu jsme naznačili, že stěžejním bodem sestavování struktury obchodního deníku by měl být záměr vyhodnocovat úspěšnost vašeho stávající tradingu, co se týče vašich jednotlivých strategií, vašeho money-managementu nebo vašeho krizového řízení v případech, kdy například zažíváte sérii ztrát. Jak vás již asi napadá, cílem by mělo být zlepšení vašich obchodních výsledků. Zní to banálně, ale při sestavování struktury vašeho deníku byste tento fakt neměli opomíjet.
Pojďme si postupně projít jednotlivé složky obchodního deníku a jejich účel. Začněme formálními záležitostmi, jako je datum, čas a číslo nebo jiná identifikace účtu, na kterém jste obchod realizovali. Kromě základní orientace ve vašich záznamech vám tato data mohou při analýze sloužit i jako vodítko toho, kdy byste spíše měli obchodovat a kdy byste se naopak měli tradingu vyhnout a věnovat se jiným činnostem. Řekněme třeba, že byste zjistili, že obchody, které provádíte mezi 18. a 22. hodinou skončí v 70 % případů ve ztrátě a naopak obchody, které zrealizujete mezi 9. a 13. hodinou jsou pro vás většinově ziskové. Optimalizace se přímo nabízí. Jednoduše nebudete obchodovat večer anebo snížíte pro svůj večerní trading velikost svých obchodních pozic.
Dalšími položkami v obchodním deníku profesionála by mělo být jasné rozlišení strategií, které obchoduje a velikosti pozic. Záznam by tedy mohl vypadat např. "FIBO strategie - 1,5 lotů". Pokud rozlišujete obchodní příležitosti podle kvality a následně těm, kterým více věříte alokujete větší objem lotů, máte dle takovéto struktury dat jasnou představu, o jaký obchod se jednalo. Máte-li více strategií, při vaší analýze obchodního deníku porovnávejte, jak si jednotlivé strategie vedou a dle toho buďto postupem času vyřazujte méně úspěšné a soustřeďte se na ty více nebo do nich úměrně alokujte velikosti pozic.
V neposlední řadě byste si měli zaznamenávat výsledky svých obchodů, u kterých doporučujeme spíš než záznamy v absolutních částkách v měnách, dělat si záznamy v pipech, které vám více napoví o tom, jak byl obchod výnosný bez vlivu alokace u dané obchodní pozice. Z deníku tak při analýze lehce vyčtete, jak se vyvíjela vaše obchodní výkonnost v čase, zjistíte svůj maximální drawdown či série svých ziskových obchodů atd. Kromě těchto faktických položek byste měli zaznamenávat i svoje myšlenky a pocity během obchodování, jelikož si tak zpětně lépe vzpomenete na danou obchodní situaci a dokážete ji snáze vyhodnotit, popřípadě optimalizovat. Nezapomínejte tedy vyplnit i položku komentářů k obchodům.
Shrnutí
Význam obchodního deníku není sice zřetelný na první pohled, ale pokud budete na své cestě tradingem důslední a poctiví, s velkou pravděpodobností bude vaše snaha časem řádně odměněna.
Gabriel Štefaňák
Dukascopy Europe