Indexy ekonomického klimatu jsou sledovány analytiky, ekonomy, ale třeba i centrálními bankami a v neposlední řadě individuálními obchodníky. Tyto indexy zapadají do oblasti fundamentální analýzy a ukazují náladu v ekonomice.
V tomto článku vám řekneme obecně o indexech ekonomického klimatu. Představíme vám ty světově nejvýznamnější a u každého uvedeme, z čeho jsou vypočítávány. Na konci článku se dozvíte, jak jsou nejvíce využívány individuálními obchodníky na finančních trzích.
Co jsou indexy ekonomického klimatu
Jak už jsme uvedli v úvodu tohoto článku, tak indexy ekonomického klimatu měří náladu účastníků v ekonomice. V rámci jedné země nebo ekonomické zóny (používající stejnou měnu) může být prováděno několik různých měření a zveřejněno více indexů. Analytici ale budou do svých fundamentálních modelů používat ty nejvíce známé.
Indexy ekonomického klimatu můžeme rozdělit do dvou hlavních skupin:
- Indexy vyjadřující klima spotřebitelské
- Indexy vyjadřující klima v průmyslu
Některé země nebo ekonomické zóny budou více závislé na spotřebě. V takových zemích potom budou mít spotřebitelské indexy ekonomického klimatu větší váhu. Logicky v zemích, kde je důležitější průmysl a potencionálně export průmyslového zboží, budou mít větší váhu průmyslové indexy ekonomického klimatu.
U každého indexu najdete hranici mezi pozitivním a negativním klimatem. Index ekonomického klimatu je vyjádřen číslem a jeho hodnota je typicky zveřejňována každý měsíc nebo každý kvartál.
Pokud je výsledná hodnota nad hranicí, tak je klima považováno za pozitivní a pokud je pod hranicí, tak je klima považováno za negativní. Ano, jak se nejspíš domníváte, tak čím více je hodnota pro daný měsíc nad hranicí, tím pozitivnější je klima. Naopak to platí pro hodnoty pod hranicí.
Pozor však na extrémně pozitivní nebo extrémně negativní hodnoty klimatu.
Přílišná euforie nebo skepse (ať už spotřebitelů nebo průmyslu) by měla být pro analytiky i pro individuální obchodníky spíše varováním a náznakem toho, že aktuální trend má už menší pravděpodobnost pokračování a že se může formovat vrchol nebo dno.
Nejvýznamnější světové indexy ekonomického klimatu
Níže uvádíme hlavní indexy ekonomického sentimentu pro hlavní ekonomické oblasti světa. Najdete mezi nimi jak spotřebitelské, tak podnikatelské indexy. U každého z nich si můžete přečíst, na čem je založený a dá vám to tak dobrý přehled, co finální hodnota indexu reprezentuje a jaký dopad to může mít na ekonomiky dané země nebo ekonomické zóny.
USA
- University of Michigan Consumer Sentiment
Založeno na dotazování přibližně 500 osob, které hodnotí relativní úroveň aktuálních a budoucích ekonomických podmínek - IBD/TIPP Economic Optimism
Založeno na dotazování přibližně 900 spotřebitelů, kteří mají hodnotit relativní úroveň ekonomických podmínek včetně ekonomického výhledu na 6 měsíců, výhled osobních financí a důvěru v ekonomická opatření federální vlády. - NFIB Small Business Index
Založeno na dotazování malých podniků, které hodnotí relativní úroveň ekonomických podmínek, včetně trhu práce, zásob a prodejů, investic, inflace, tržeb a platů a trhu půjček.
Evropa
- Sentix Investor Confidence
Založeno na dotazování přibližně 2800 investorů a analytiků, kteří mají ohodnotit relativní ekonomický výhled pro Eurozónu na příštích 6 měsíců. - ZEW Economic Sentiment
Založeno na dotazování přibližně 300 německých institucionálních investorů a analytiků, kteří hodnotí relativní ekonomický výhled pro německou ekonomiku na 6 měsíců. - IFO Business Climate
Založeno na dotazování přibližně 7000 firem, které hodnotí relativní úroveň podnikatelských podmínek a očekávání na dalších 6 měsíců. - Consumer Confidence
Založeno na dotazování přibližně 2300 spotřebitelů v zemích Eurozóny, kteří hodnotí relativní úroveň minulých a budoucích ekonomických podmínek včetně osobní finanční situace, zaměstnanosti, inflace a klimatu pro významné nákupy.
Austrálie
- NAB Quarterly Business Confidence
Založeno na dotazování přibližně 1000 firem, které hodnotí relativní úroveň podnikatelských podmínek a očekávání pro nejbližší a střednědobou budoucnost. - NAB Business Confidence
Založeno na dotazování přibližně 350 firem, které hodnotí relativní úroveň aktuálních, podnikatelských podmínek - Westpac Consumer Sentiment
Založeno na dotazování přibližně 1200 spotřebitelů, kteří hodnotí relativní úroveň minulých a budoucích ekonomických podmínek, zaměstnanost a klima pro významné nákupy.
Japonsko
- Economy Watchers Sentiment
Založeno na dotazování přibližně 2000 pracovníků, kteří hodnotí relativní úroveň ekonomických podmínek
Využití indexů ekonomického klimatu v tradingu
Indexy ekonomického klimatu dávají obchodníkům náhled do toho, jak vnímají ekonomiku spotřebitelé a také podniky. Každý obchodník by měl vědět, jak velkou váhu má každá z těchto dvou skupin pro konkrétní ekonomiku.
Pak už stačí pouze sledovat vývoj indexů v čase a to, jak hodně se nacházejí nad/pod hranicí, která odděluje pozitivní a negativní ekonomické klima.
Čím výše je hodnota indexu nad hranicí, tím lepší klima v dané ekonomice panuje. V takové situaci se dá očekávat, že se bude dařit akciím a také měně dané země / ekonomické zóny. Pro hodnoty indexu pod hranicí platí opak - tzn. akciím by se nemělo dařit a měna dané země / ekonomické zóny by měla být slabší.
Extrémní hodnoty indexů ekonomického klimatu hovoří spíše pro konec aktuálního trendu.
U měn je potřeba mít na paměti, že se obchodují v páru. Pokud bude ekonomický sentiment v jedné zemi negativní a v druhé také, tak vliv na obě měny bude stejný a jejich kurz by to tedy nemělo ovlivnit.
Poslední věcí, kterou je třeba si pamatovat, je, že indexy ekonomického klimatu jsou jen část celkové fundamentální analýzy. Pohyb cen akcií či měn nelze predikovat pouze na jejich základě.
Tým Admiral Markets