Příslib zisků, možnost pracovat z domova vlastním tempem, svoboda vzít si volno, když chcete, a uznání, že si zvládnu vydělávat něčím, co tolik lidí neumí – kdo by nechtěl být úspěšný obchodník? Navzdory přitažlivosti tohoto životního stylu a nadšení těch, kteří se na podobnou cestu vydají, většina z nich selže. Ztroskotají, obviňují systém, roboty, tvůrce trhu a brokery a už nechtějí grafy nikdy ani vidět.
Velmi zřídka se při hledání viníka podívají na osobu, která skutečně selhala. Chcete se tedy naučit celou profesi, živit se tím a řídit celý provoz? To zní jako byste začínali podnikat!
Co mají společného podnikání a obchodování?
Zahájit podnikání je přesně to, co dělá každý nový obchodník. Ano, je to ambiciózní plán a vyžaduje spoustu práce. Nová firma a nový obchodník mají stejný cíl: dosahovat stabilně zisku. Živnostník, který si otevře pekárnu, nepočítá s tím, že jednoho dne z ničeho nic prodá tunu chleba a poté obchod na měsíc zavře a dá si dovolenou. Potřebuje obchodní model, v němž může v dohledné budoucnosti odvést takové množství práce, které zvládne, a generovat STABILNÍ příjem. Může to být malou bariérou vstupu, ale většina traderů tuto přípravnou fázi úplně přeskočí, na rozdíl od majitelů firem.
Noví podnikatelé hledají perfektní tým a ideální místo pro úspěšnou firmu, sestavují podrobný rozpočet a plán podnikání, přemýšlejí o vybavení, čtou knihy o tom, jak vést firmu, žádají o licence, a většinou si věří, že jsou v daném odvětví odborníci a mohou zákazníkům nabídnout něco jedinečného. Obchodování je naproti tomu osamělá činnost. Při převodu peněz z banky na obchodní účet se náš vklad zdánlivě přemění na něco méně reálného, něco s čím „jen“ obchoduji. A jelikož není potřeba ze začátku zdolat mnoho překážek, není divu, že se mnoho lidí pustí do obchodování bez velkého přemýšlení, přestože riskují mnohdy i velké částky.
Někteří jsou chytřejší. Někteří jsou připraveni stát se skutečnými podnikateli. Pokud jste dočetli až sem, je dost možné, že chcete opravdu uspět. Podívejme se nyní podrobně, co mají společného úspěšné firmy a úspěšní obchodníci.
Plán směřující k vítězství
První věcí, které se věnuje jakákoli firma, je obchodní plán, v němž podrobně popíše strategii a jak plánuje dosahovat zisků. Jde o živý dokument, který se často mění, upravuje a rozvíjí dle nově-získaných informací. Paralela k tradingu je obchodní deník. Každý vstup a výstup z obchodní pozice je zapsán a zhodnocen. Je samozřejmě možné provést v systému změny – na základě backtestingu, zkušeností a použitých optimalizačních nástrojů – vše by mělo směřovat k nalezení systému, který bude schopen naplnit naše dlouhodobé obchodní cíle. Nyní obchodujete podle nově-vylepšeného systému, vše zapisujete do deníku, provádíte v něm další úpravy, a nakonec se systém opět vyvine a změní. Provedete další backtesty, obchodujete a zase jej optimalizujete. Jde o cyklus, který nikdy nekončí, a s každým cyklem se stáváte lepším obchodníkem. A právě systematičnost tohoto procesu je traderovou největší zbraní v boji s impulzivním rozhodováním. Vaše cesta k stabilní profitabilitě tedy začíná tím, že sepíšete svůj obchodní systém a důsledně jej následujete a vylepšujete.
Pocity v tradingu nemají co dělat
Jste-li výkonný ředitel nové společnosti, vycházíte ve svých rozhodnutích z faktů a pracujete podle určitých pravidel. Nerozhodnete se nejít do kanceláře jen proto, že se vám nechce. Nebo nesnížíte zaměstnancům tento měsíc výplatu, protože jste otrávení. Dlouhodobě ztrátoví obchodníci se často pouští do obchodování, i když je k tomu jejich systém neopravňuje. Vrhají se do obchodů, protože se nudí, panicky prodávají anebo nejsou psychicky schopni unést kontinuální řadu ztrátových obchodů.
Buďte si jisti, že zažijete spoustu strachu, pýchy nebo chamtivosti – to je zcela v pořádku, obchodování se nepovažuje za stresující1 povolání bezdůvodně – vyvolává všechny uvedené emoce, a mnohé další. Výkonný ředitel také ví, co musí jeho firma udělat v tomto čtvrtletí, a vrtochy na to nemají žádný vliv. Emoce jsou přesně tím důvodem, proč je třeba mít systém, resp. obchodní plán. Jde o jasně zakreslenou mapu, kdy je třeba začít jednat a jak. Jděte podle ní, vypilovávejte systém, dokud neprověříte jeho spolehlivost a správnost a ujistíte se, že jste našli tržní výhodu.
V dalším díle se zaměříme na výběr trhů a krytí rizika.
Autor: Kevin Grulich, MBA, autor projektu cleo.one
1. Igor R. Toshchakov (2006). Beat the Odds in Forex Trading: How to Identify and Profit from High Percentage Market Patterns. Volume 271 of Wiley Trading