První díl naleznete zde.
V naší sérii porovnáváme trading k začátkům podnikání, kde jsme v prvním díle uvedli pro srovnání příklad nového pekaře. Vraťme se tedy k němu.
Lokalita, lokalita, lokalita
Náš nový pekař peče vzadu v obchodě s obrovskou péčí ten nejlepší chleba, aby jej mohl ihned prodávat hladovým zákazníkům. To je vůně! Jeho obchod se ale nalézá na malé vedlejší silnici a pekař má napečeno už ve 2:00 ráno. K žádnému překvapení pozorného čtenáře se u pekaře nikdo nezastaví. Mohl by rozdávat nejlepší chléb na celé planetě úplně zadarmo a nikoho by to nezajímalo.
Nyní si představte stejný obchod se stejnou nabídkou zboží, ale otevírá až ráno a nalézá se vedle nejfrekventovanější vlakové stanice ve městě. Tentýž pekař v tomto případě najímá další zaměstnance, aby zvládl ranní špičku, kdy se fronta zákazníků přilákaných lahodnou vůní vine až ven ze dveří.
Výběr trhu a znalost cyklu během dne jsou pro každého, kdo sestavuje obchodní plán, naprosto klíčové. Čím větší trh, tím logičtěji se kumulovaná síla tržních participantů chová a náklady na provozování obchodní činnosti klesá (v podobě např. spreadových poplatků v tradingu). Zamyslete se, kdy jsou trhy nejlikvidnější a kdy můžete svůj tradingový byznys provozovat. Pokud budete obchodovat až po pracovní době, vezměte to v úvahu. Půjde-li o časné ráno, ujistěte se, že se pouštíte do trhu, na němž je v tuto dobu dostatek nakupujících a prodávajících a neztratíte značné částky právě na obchodních poplatcích. Neprodávejte chléb v odlehlé oblasti ve 2:00 ráno.
Pradávné odvětví pro moderního obchodníka
Každý nový majitel firmy si plánuje, že bude mít úspěch. Obvykle podrobně zkoumá, jak zvládne více zákazníků a jak bude firma expandovat. Celé toto plánování a práce jsou výrazem toho, že má podnikatel co ztratit, především, když se stane něco špatného a nepředvídatelného, co ho vrátí zpět na začátek. Každá zodpovědná firma analyzuje četnost a míru podstupovaného rizika a plánuje jak se největším rizikům vyhnout. Vlastně existuje celé odvětví, které se této otázce věnuje odpradávna: pojišťovnictví.
Na první pohled není zjevné, že u tradingu existuje ekvivalent, ale právě k tomu jsou využívány příkazy stop-loss a či různé formy zajištění pozice (hedge) – například vstupu do protichůdných pozic na korelujících aktivech. Způsobů, jak minimalizovat riziko je mnoho, vše se odvíjí od traderovi míry tolerance rizika a obchodnímu stylu. Můžete být přesvědčeni, že je vaše strategie obecně zisková, ale nemáte možnost předvídat neočekávané zprávy, rozhodnutí centrálních bank (stále jsem ti neodpustil SNB za náhlé zrušení intervencí v lednu roku 2015), živelné pohromy nebo případný insider trading u akcií, které dokáží trh nečekaně ovlivnit – stejně jako nový podnikatel nemůže předvídat požár ve výrobním závodě.
Stop-lossy by měly tvořit nedílnou součást vaší strategie. Otevřít obchod, aniž byste měli plán B, představuje jistou cestu, jak vyčerpat účet, začít obchodovat pomstychtivě nebo začít věřit, že se proti vám spikl celý svět. Zda hodláte používat hedge a stop-lossy nebo pouze stop-lossy, závisí na tom, s čím obchodujete, na velikosti pozice a vašem základním předpokladu, kam trh směřuje. Stane se, že stop-loss nebo hedge občas naruší vaše zisky? Určitě, ale to je cena za jistotu, že jsou vaše peníze v konečném důsledku v bezpečí. Pro správné nastavení stop-lossů pro vás v CLEO.one vyvíjíme algoritmy, postavené na strojovém učení – registrujte se a buďte u toho.
Zisky nechte růst, ztráty rychle ukončete
Být šéfem je těžké. Musíte zajistit, že personál využívá pracovní dobu nejlepším možným způsobem – bez ohledu na to, na čem pracují nebo jak je jejich činnost náročná. Musíte rozhodovat na základě zásluh a přínosu, odměňovat ty, kdo si vedou dobře, a zajistit, že ti, kdo selhávají, si uvědomují, že od nich očekáváte více. Totéž platí pro váš obchodní kapitál. Jestliže část vašeho kapitálu uvázla ve špatném obchodě, nemůžete ji použít pro jiné, potenciálně ziskové obchody. Nemluvě o tom, že některá aktiva, například akcie, mohou padnout doslova na nulu – a nikdo nechce být poslední investor, držící akcie s nulovou hodnotou, stejně jako nechcete mít zaměstnance, který ničí produktivitu celého týmu.
Možná podobnou situaci znáte: v určité chvíli jste si mysleli, že stop-lossy pro vás nefungují a dařilo by se vám lépe bez nich. Nakonec jste nechali ztrátový obchod běžet příliš dlouho, ztráta se stále zvyšovala a vy jste doufali, že se situace otočí. Nyní je vaše portfolio nižší a zisky, jichž musíte dosáhnout, máte-li se dostat zpět na původní částku, jsou procentuálně ještě vyšší. Navzdory všem nadějím na obrat vás čeká toto:
Úvodní ztráta | Zisky nutné k návratu do výchozího stavu |
8 % | 8,70 % |
25 % | 33 % |
30 % | 43 % |
40 % | 67 % |
50 % | 100 % |
Lidé mají tendenční averzi ke ztrátám, často tak zůstávají i v případě, že je situace očividně beznadějná. Týká se to osobních vztahů, ale i v profesní sféře tomu není jinak. Podobně jako každý majitel firmy musí propustit toho, kdo dobře nepracuje, musí každý trader „nechat zisky růst a ztráty rychle ukončit“ (v angličtině známá traderská poučka „Cut losses short and let winners run“). Je to ještě těžší, pokud firma poskytla špatnému pracovníkovi spoustu školení, péče a pozornosti, takže každý, kdo jej podporoval, se kvůli tomu cítí špatně. Stejně tak, když se pozice vyvíjela dlouhou dobu dobře ale přetočila se do ztráty, je pro obchodníka psychicky náročné ji s čistou hlavou uzavřít. Je to však nezbytná akce, bez které se k ziskům nikdy nedopracuje, proto je nutné svůj obchodní systém důsledně následovat a pokud se pozice nevyvíjí jak jsme očekávali, chladnokrevně ji ukončit.
Autor: Kevin Grulich, MBA, autor projektu cleo.one