Moje hřiště je FOREX, lhal bych ale, kdybych řekl, že akciový trh mě nezajímá. Občas o něm přemýšlím a říkám si, jak těžké musí být, najít v něm to správné portfolio a pracovat s ním. Obecně mám při těchto myšlenkách pocit, že mám strašně málo informací o tom, jak si která firma vede, a zdá se mi časově ohromně náročné, nějaké informace vyhledávat.
Za zásadní věc potom považuji základní reflexi umístění sebe a firem v čase. Obrázek výše poňouká k uvědomění si toho, že v bizz není nikdy nic nekonečné. Životy produktů a firem jsou neustále v ohrožení. Inovace za nedlouho dělá z hitů současnosti, pouhé retro vzpomínky v myslích těch, kteří už něco odžili. V samotném obrázku je mnoho věcí, které by už nedávalo smysl vyrábět, přesto v určité době akcie firem vyrábějících právě tyto věcí, letěly nahoru. Určitě si vzpomenete na mnoho jiných výrobků, které jste používali, a po kterých už dnes, jak se říká, ani pes neštěkne. A víte co? Když se podíváte ne akciový trh, tak je tam mnoho firem, které rostou velkým tempem. Kde je ale jistota, že jejich akcie nebudou mít hodnotu podobnou, jako by dnes měly akci výrobců videokazet. Jistě, někdo řekne, že každá firma inovuje, ale nemusí to být vždy pravidlem a hlavně, nemusí to vždy stačit. Vzpomínáte si například na výrobce mobilních telefonů NOKIA?!
Prostě dívat se dopředu na svět zítřka, a vidět v něm peníze není vůbec jednoduché a osobně obdivuji každého, kdo se v tom orientuje a je úspěšný.
Michal Uma