Osobně jsem velkým, opravdu velkým fanouškem značky Ferrari a to nejen v závodech Formule 1. Jejich silniční vozidla považuji za etalon v supersportovních vozech a to při vší úctě k jiným značkám. Prostě Ferrari je jednička.
Ale abych se vrátil k onomu dokumentu. Dozvěděl jsem se tam, že Enzo Ferrari začal vyrábět silniční vozidla v podstatě z nutnosti, protože po druhé světové válce jen těžce hledal sponzory pro svůj závodní tým Scuderia Ferrari. To samo o sobě je zajímavá věc a je to i hezkým příkladem, jak z nouze dokáží vzniknout, po tvrdé práci a úsilí, fantastické věci. Také se tam mluvilo o filozofii, se kterou značka přistupuje k vývoji nových vozidel. Chtějí být vždy na špici technického vývoje, ale nikdy do vozidel nedávají něco jen proto, že je to moderní, nebo že to dávají ostatní. Vždy to musí být ku prospěchu vozidlu a především potom jeho jízdním vlastnostem. Každý automobil, jako nástupce v řadě (například Portofino nahradilo Californii, F 430 nahradilo F 360 atd.) musí být technicky a kvalitativně lepší a to nejen na povrchu, ale i v použité technologii. Tak například se v tom pořadu mluvilo o sloupku na karoserii, už nevím, jestli přední nebo zadní, ale California ho měla z 24 dílů, zatímco díky novým postupům ho má Portofino pouze z částí dvou. A nejde jen o to, že jde o technologický posun, ale to celé se promítne do vozidla v tom, že je tužší, má méně svárů a tím pádem může být použitý materiál, který přinese úsporu hmotnosti. A to už jsme přímo u těch jízdních vlastností.
Další zajímavou věc tam řekl jejich technický ředitel. Popisoval, jak se všichni doslova mazlí s vývojem každého nového vozidla a hledají nepatrné věci, které by mohli zkusit a díky nim nový model udělat ještě lepším. A také řekl, že pokud člověk nenarazil na problém, tak svoji práci neodvedl dobře. A tato věta mě vlastně přivedla k tomu, abych o tom pořadu napsal. Skvělé věci se rodí v problémech. Jejich řešení a hlavně vyřešení dodává hodnotu jakémukoliv projektu a posouvá člověka k metám, o kterých by si nikdy nemyslel, že jich dosáhne. Vytrvalost, soustředěná práce a hledání nových způsobů a cest. To je základem úspěchu a je jedno, jestli se jedná o Ferrari nebo naši trading strategii. Ale vždy je to evoluce, ne revoluce. A co to má společného s tradingem? Tuto odpověď už nechám na vás.
Michal Uma