Vítám vás u dalšího článku o psychologii tradingu. Máme před sebou poslední týden prázdnin, což znamená, že se blíží pomyslná startovací čára pro mnoho obchodníků, kteří mohou v 1. září vidět restart své obchodní kariéry. V tomto článku si připomene, jak je důležité krotit nadšení a dívat se na trading trochu z odstupu. Vidina zisků je sice lákavá, ale na prvním místě musí být ochrana kapitálu.
Zářijová euforie
Smutnou pravdou v rámci tradingu je, že přílišné nadšení může udělat mnohem více škody než přílišná zdrženlivost. Snaha obchodníků generovat co největší počet obchodů bývá totiž destruktivní, protože cílem obchodníka je spíše upokojit své nadšení, než vydělat peníze. Velmi časné změny obchodního zůstatku poté mohou působit trochu hypnoticky a emoční vlny, které při tom vznikají, vytvářejí závislost na tradingu.
K této eskalaci může dojít velmi snadno. Stačí, když obchodník neudrží na uzdě euforii, kterou během letních měsíců a na dovolené potlačoval. Přílišné nadšení obchodníkům škodí i v dlouhodobém měřítku, protože v tomto psychickém rozpoložení může vzniknout taková ztráta, kterou bude obchodník třeba ve zbytku roku dohánět a to je škoda.
Ve skutečnosti dohánění vzniklé ztráty není jen škoda, ale většinou to také vede k prohloubení této ztráty a možná i smazání obchodního účtu. Tyto následky přitom vznikly ze zcela banálních důvodů, kterým velmi často je právě ono přílišné nadšení, které bylo uvolněno v krátkém časovém intervalu (v září).
Rovnováha nadevše
Nádech, výdech a obchoduji. Před přílišným nadšením by měl obchodníka ochránit nadhled nad trhy. Euforie vede k přeobchodovanosti, proto je potřeba obchody řešit spíše kvalitativně a ideálně také omezit jejich frekvenci. Vůbec nebude na škodu, když si z počátku obchodník zadá cíl realizovat pouze jeden obchod v jeden den, pokud se věnuje ID tradingu, případně jeden obchod za týden, jestliže se věnuje swing tradingu.
Díky omezení frekvence obchodů získá trader onen odstup od obchodování, což mu může ve finále ušetřit velké množství peněz, a pokud je navíc šikovný, tak v konečném důsledku i dost peněz vydělat. Okolo snížení frekvence obchodů existuje ještě jedna psychologická bariéra, kterou je strach z ušlé obchodní příležitosti. Zde opět pomáhá vědomí, že příležistostí k obchodům je každý den na finančních trzích velké množství a že peněženku nespasí pouhý jeden obchodní měsíc.
Pokud se na trading díváte z dlouhodobého pohledu a vaším cílem je generovat stabilní příjem, nemělo by vás snížení frekvence obchodů nikterak výrazně omezovat nebo vytvářet tlak. Jestli je však vaším cílem vydělat rychle peníze, tak snížení frekvence obchodů bude nejspíše velmi náročné. Většina obchodníků má totiž v hlavě nefunkční rovnici, která říká, že čím více obchodů, tím více zisků. V tradingové praxi se díky této rovnici ovšem přichází o peníze.
Martin Klass pro portál FXstreet.cz