Vítám vás u dalšího článku, ve kterém se opět ponoříme do tajů lidské mysli. Jak už asi zažila většina obchodníků, máme tendenci klást větší důraz na ztrátové obchody než na obchody ziskové. Toto chování ovšem vytváří psychologický tlak na výkonnost, a také nás nutí mnohdy obchodní strategii přeoptimalizovat takovým způsobem, že bychom při jejím 100% dodržování vůbec neobchodovali. Odkud se tendence vidět hlavně to negativní bere a je vůbec možné svou optiku na trading změnit? Pojďme si o této problematice říci více.
Evoluční adaptace
Evoluční biologové tento fenomén, při kterém má člověk zkreslené vnímání a jeho mysl klade větší důraz na negativní situace, odůvodňují evoluční potřebou. V dávných dobách totiž bylo pro člověka výhodnější splést si kámen s medvědem a utéct, než si splést medvěda s kamenem a na situaci nereagovat.
Tato evoluční potřeba ovlivnila vývoj naší mysli tím způsobem, že člověk mnoho věcí hodnotí spíše negativně než pozitivitě. Nicméně v dnešní době se v mnoha ohledech jedná o neproduktivní vzorec chování a jako obchodníci jej musíme postupem času redukovat, protože přílišné zaměření na ztráty je velmi negativní způsob chování.
Původní nastavení a návrat k rovnováze
Podle sociologa Johna Gottmana vnímá člověk v běžném životě 5x více negativních podnětů než těch pozitivních. Z této studie vychází například partnerské poradny, které doporučují párům generovat 5x více pozitivních zážitků než těch negativních, aby spolu mohli být partneři šťastní.
Pokud obchodník na sobě chce pracovat, tak pokoření fenoménu evoluční adaptace je jedním z řady bariér, kterou bude muset sám v sobě pokořit. V obecné rovině je možné evoluční adaptaci zbořit tím, že přestaneme věci soudit. Postoj pouhého pozorovatele událostí, při kterém nedochází k hodnocení, zda je někdo dobrý, špatný, hezký, ošklivý, dává volnost nejen nám, ale také tomu člověku, který funguje jako předmět hodnocení.
V tradingu je toto možné trénovat emoční zdrženlivostí v jednotlivých obchodech a budováním nadhledu. Tím, že nebudeme hodnotit obchody jednotlivě, ale spíše jako celek nebo v sériích, si již vytváříme odstup, ve kterém není prostor pro emoce.
Obchodník by si měl v první řadě uvědomit, že obchody nejsou ani dobré ani zlé a během své kariéry jistě zažije situace, kdy nepovedený obchod skončí ziskem a slibně vyhlížející obchod naopak ztrátou. Z tohoto úhlu pohledu nemá smysl obchody hodnotit. Samozřejmě, že pokud je obchodní strategie ztrátová, je potřeba některé parametry pozměnit a provést optimalizaci. Každopádně, cesta z tohoto druhu zkreslení vede pouze přes snahu věci a situace nehodnotit, což v dnešní informacemi zamořené společnosti nemusí být vůbec jednoduché. Ostatně, téměř nikdy nemáme všechny údaje, abychom dokázali situace vyhodnotit. Tak proč ztrácet čas jejím hodnocením? To platí jak v běžném životě, tak i v tradingu.
Děkuji za přečtení!
Martin Klass