Vývoj prodejů vozů, cashflow a zisku Tesly (v milionech vozů, mld. USD, kumulovaně 12 měsíců):
Čistý zisk Tesly již několik čtvrtletí přešlapuje na úrovni kolem 12 mld. USD za posledních 12 měsíců. Kapitalizace je však i přes výraznou korekci po nepřesvědčivých výsledcích stále 828 mld. USD. Ano, tato automobilka s akciemi nevyplácejícími dividendy se obchoduje za 69násobek svých zisků. I kdyby zázračně dvojnásobila v následujících letech zisk, stále by PE dosahovalo vysoce našponovaných 35.
Vývoj ceny akcie Tesla za posledních 18 měsíců:
Pojďme se podívat do Evropy, jak se daří tradičním konkurentům mezi automobilkami. Dva největší evropské koncerny Stellantis a Volkswagen sice stále generují své zisky především z prodejů aut se spalovacím motorem, nedaří se jim ale vůbec špatně a valuace jejich akcií vypadají atraktivně.
Stellantis, výrobce značek aut Chrysler, Fiat, Citroën, Alfa Romeo či Maserati, dokázal při růstu prodejů o 10 % dosáhnout kumulovaného zisku za posledních 12 měsíců velice slušných 19,7 mld. EUR. Když vezmeme v potaz takový zisk i přes odchod z ruského trhu a s tím spojené náklady, energetickou krizi v Evropě i nucené odstávky továren kvůli problémům v logistice, jde o malý zázrak a v případě žádných podobných černých labutí v budoucnu může zisk dále růst.
Výsledky Stellantis za první pololetí 2023 a 2022:
Jak si tohoto „zázraku“ cení investoři? Stellantis se i po nedávné rally obchoduje s tržní kapitalizací 58 mld. EUR, tj. pouze za 3násobek zisku! Dividendový výnos se drží na 8 % a společnost navíc odkupuje vlastní akcie za 1,5 mld. EUR. Má totiž na účtě 49 mld. EUR v hotovosti a tento balík dále rychle roste, což při nízkém zadlužení znamená, že profituje i z právě rostoucích úrokových sazeb.
Chápu, že Fiat jako značka nezní tak dobře jako Tesla. Pokud si však mám vybrat, do které automobilky vložím své peníze jako investici, vybral bych si Stellantis.
Vývoj ceny akcie Stellantis za posledních 6 měsíců:
V podobné situaci je i Volkswagen. Jeho kumulovaný profit za posledních 12 měsíců dosáhl 13,8 mld. EUR a jeho preferenční akcie se obchodují s poměrem PE 4,5.
Značky ve skupině Volkswagen jako Audi, Bentley, Porsche nebo Lamborghini znějí velice dobře. Bohužel VW se stále potýká s náklady na Dieselgate a jeho hlavní softwarová společnost CARIAD pálí 1 mld. EUR čtvrtletně. Navíc kapitálová struktura rozdělená mezi kmenové, preferenční akcie a hybridní kapitál nedodá investorovi přehlednost, jednoduchost a s tím spojenou jistotu. I přesto by měl Volkswagen přinášet svým akcionářům atraktivní hodnotu a aktuálně 7,3 % dividendový výnos z preferenční akcie by měl dále růst.
Vybrané statistiky skupiny Volkswagen:
V přepočtu tak platí investoři do akcií Tesly za každý dolar/euro zisku 15x více než u Volkswagenu a dokonce 22x více než u Stellantis. Na rovině cashflow bude srovnání velice podobné – všechny automobilky musejí investovat do výrobních kapacit a R&D a díky silné vyjednávací pozici s dodavateli se nechají financovat skrz obchodní závazky.
Tesla bude zřejmě dále růst rychleji než ostatní automobilky co se prodejů aut týče, ziskovost je však s otazníkem. Pro ospravedlnění takového rozdílu ve valuacích oproti tradičním automobilkám se fundamentálně argumenty hledají těžko.
Tomáš Raputa
Analytický tým FXstreet.cz
Zdroje: Tesla/Stellantis/VW Investor Relations, investing.com