Neděle 20. října 2024 12:34
reklama
InstaForex rijen 2024
reklama
Investingfox Nastroje
reklama
eightcap zlato
reklama
Purple ebook obchodování ropy

Fialova vláda nyní sama potvrzuje, že loni hospodařila s vyšším schodkem než Babišův kabinet v covidovém roce 2020

20.10.2024 09:15  Sekce: Burzovní zpravodajství  Tisk

Fialova vláda nyní sama potvrzuje, že loni hospodařila s vyšším schodkem než Babišův kabinet v covidovém roce 2020. Fialův kabinet totiž v příštím roce hodlá pokračovat v mimořádném zdanění (menšinových akcionářů ČEZ), čímž ale stvrzuje statistiku Eurostatu, podle níž si loni vedl hůře než Babiš roku 2020.

Eurostat, resp. ČSÚ letos v průběhu roku postupně opravuje a reviduje čísla ke schodku státního rozpočtu v roce 2023. Započítal tudíž do schodku dluh, který vláda vyvedla mimo rozpočet, zjevně aby si schodek opticky snížila. A také vládě odmítl započítat část dividendy ČEZ, kterou si vláda v rozporu s mezinárodní metodikou započítala celou.

Po těchto opravách a revizích je loňský vládní schodek vyšší než ten, který vykázala (dle stejné časové řady Eurostatu, resp. ČSÚ) Babišova vláda v prvním covidovém roce 2020; kdy se ovšem česká ekonomika propadla historicky rekordně, o více než 5 % (zatímco loni stagnovala, tedy rostla tempem 0 %). Každý se o tom může přesvědčit v tabulce ČSÚ níže:


Národní rozpočtová rada ovšem nyní v rámci své obrany loňského vládního hospodaření uvedenou statistiku ČSÚ napadá a tvrdí, že je zkreslená. A to prý proto, že od roku 2021 se změnilo rozpočtové určení daní ve prospěch krajů a obcí a v neprospěch samotné vlády. Jinými slovy, zjednodušeně, Fiala má vyšší schodek než Babiš, protože se musí o daňový příjem velkoryseji dělit právě s kraji a obcemi.

Národní rozpočtová rada dále říká, že pokud se přebytek krajů a obcí připočítá k výsledku hospodaření vlády, je rázem Fialův loňský schodek nižší než ten Babišův z roku 2020.

Jenže, marná sláva, kraje a obce jsou samostatně hospodařící jednotky, samosprávy. A vláda je zase zodpovědná za hospodaření své. Fialův kabinet měl od konce roku 2021, kdy nastoupil, dost času, aby rozpočtové určení daní případně korigoval ve svůj prospěch, je-li nespokojený s aktuálním nastavením rozpočtového určení daní.

Navíc, změn typu zmíněné úpravy rozpočtového určení daní proběhlo v novodobé historii Česka nepočítaně, od drobných přesunů položek v rámci jednotlivých sazeb DPH třeba po takzvané zrušení superhrubé mzdy. Všechny by tedy podle logiky Národní rozpočtové rady měly ve větší či menší míře zkreslovat časovou řadu ČSÚ. Proč tuto řadu tedy ale pak vlastně ČSÚ publikuje, když je roky různých změn zcela zkreslená a pokřivená? A proč vláda za údajně zkreslenou statistiku už Český statistický úřad nepopotahuje, když jej z našich daní fakticky financuje? Proč nežádá očišťování takové časové řady?

A hlavně. Proč Národní rozpočtová rada napadá statistiku ČSÚ s odkazem na změnu rozpočtového určení daní, ale už ne třeba s odkazem právě na zrušení superhrubé mzdy? Její zrušení, k němuž došlo rovněž počínaje rokem 2021, snad časovou řadu, dikcí Národní rozpočtové rady, nezkresluje? Zkresluje. A dokonce mnohem více než úprava rozpočtového určení daní. Vždyť v dnešních cenách a při současném výkonu ekonomiky by znovuzavedení superhrubé mzdy přineslo jen vládě, tedy státnímu rozpočtu nějakých 90 miliard korun navíc!

A ještě něco je velmi podstatné. Snad nejpodstatnější. Národní rozpočtová rada ještě letos v září vysoké přebytky krajům a obcím vytýkala. Ve Zprávě o plnění pravidel rozpočtové odpovědnosti za rok 2023 uvedla, že kraje a obce pokračují v hromadění peněz na bankovních účtech, kde ztrácejí hodnotu, a nevyužívají své úspory k investičním projektům.

No ano, jenže pokud by kraje a obce Národní rozpočtovou radu uposlechly a úspory masivněji investovaly, jejich přebytky a vklady na účtech by se razantně ztenčily. A Národní rozpočtová rada už by nemohla přičítat jejich přebytek ve stávajícím, rekordním rozsahu ke schodku vlády, aby tak kypřila půdu své argumentaci, jak se o to snaží nyní, že veřejné finance jako celek si zase tak špatně nevedou. Národní rozpočtová rada se tedy jeden měsíc, v říjnu, ve své argumentaci ve prospěch vlády opírá o jednu a tu samou skutečnost, totiž o přebytky krajů a obcí, kterou jen o měsíc dříve, v září, tolik kritizovala.

Podobná obojakost však není doménou pouze Národní rozpočtové rady. Sama vláda se k ní uchyluje. Za což ji dokonce kritizuje tentokrát kritizuje samotná Národní rozpočtová rada.

Ministerstvo financí totiž hájí pokračování mimořádné daně v příštím roce, tedy fakticky pokračování mimořádně vysokého daňového zatížení menšinových akcionářů ČEZ, tím, že Eurostat část dividendy ČEZ neuznává jako příjem, tedy ani jako mimořádný příjem. Takže mimořádné příjmy a mimořádné výdaje související s energetickou krizí uplynulých let se srovnají prý až v příštím roce, a ne už letos (že to bude fakticky letos, říká v rozporu s ministerstvem i Národní rozpočtová rada). Pročež je prý legitimní pokračovat s mimořádnou daní v roce 2025.

Jenže, zopakujme, do výsledku svého hospodaření za loňský rok si ministerstvo financí započetlo dividendu celou. Tedy včetně té části převyšující rámec provozního zisku ČEZ, kterou podle metodiky Eurostatu započítat nemělo. Činilo tak zjevně proto, jak už víme, aby opticky snížilo loňský schodek státního rozpočtu. Letos, jak též víme, musel tento výsledek opravovat, tedy zhoršovat Eurostat, resp. ČSÚ.

Ministerstvo financí tedy, když se mu to hodí, započítává dividendu ČEZ celou, v rozporu s dlouhé roky dobře známou a zavedenou mezinárodní metodikou. Aby zlepšilo optický výsledek svého hospodaření. A když se mu hodí zase něco jiného, totiž když potřebuje pokračovat s uplatňováním mimořádné daně i v příštím roce (za což jej kritizuje i jinak smířlivá Národní rozpočtová rada), náhle v rámci své argumentace ve prospěch pokračování mimořádné daně na metodiku Eurostatu přeochotně naskakuje.

Zkrátka a dobře, nelze mít oboje. Nelze mít loňský rozpočet notně vylepšený zahrnutím celé dividendy ČEZ a současně pokračovat v uplatňování mimořádné daně i v roce příštím. Jakmile ministerstvo financí zahrnuje dividendu celou, mimořádné příjmy a mimořádné výdaje se srovnávají už letos a mimořádná daň musí tím pádem také ještě letos skončit. A pokud ministerstvo financí dividendu celou nezahrnuje, jak velí zavedená mezinárodní metodika Eurostatu, pak bylo loňské hospodaření státního rozpočtu výrazně horší, než ministerstvo klamavě uvádělo. Což představuje klíčový důvod, proč je loňský vládní schodek nakonec po opravách a revizích opravdu vyšší, než byl ten Babišův z covidového roku 2020.

Pokud tedy vláda v příštím roce v uplatňování daně z mimořádných zisků bude pokračovat, tímto svým činem statistiku Eurostatu stvrzuje, čímž tedy sama pečetí závěr, že loni hospodařila s vyšším schodkem než Babišův kabinet roku 2020.

Lukáš Kovanda
Hlavní ekonom / Chief Economist, Trinity Bank

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

reklama
Investingfox Nastroje