Proč je emoční inteligence pro obchodníky důležitá?
Předpokládáme, že mnoho obchodníků by se chtělo „zbavit emocí“, aby se vyhnuli ztrátám, které emoce často způsobují. Takové zbavení se emocí by však způsobilo, že by člověk nebyl schopen rozhodovat.
Schopnost orientovat se ve složitých sociálních situacích, které jsou ovlivněny „psychologií davu“ (a finanční trh je přesně taková situace), předpokládá nejen schopnost vypíchnout vzorce (grafické, statistické) z množství dat, ale také správně cítit tržní sentiment. Z větší částí je tržní sentiment informace nedostupná pro algoritmy (i když existují pokusy o vytvoření algoritmů, které by odhadovaly tržní sentiment).
Zjednodušeně řečeno, můžeme říci, že cenový impuls, který vyráží z obchodního rozpětí (range) a je podporován profesionální poptávkou/nabídkou, vyvolá stereotypní reakci obchodníků, kteří se pokusí prodat za „nafouknuté“ ceny. Výsledkem bude, že trend bude pokračovat dále hlavně díky emocionální reakci krátkodobých obchodníků, kteří budou uzavírat své pozice. Vysoká úroveň emoční inteligence umožní obchodníkovi takové situace detekovat a podle toho reagovat.
Hlavní rolí emoční inteligence je jistě detekovat své vlastní emoce. Pokud osoba (obchodník) zažije nějaký emoční stav, který nedokáže rozpoznat, mohlo by to narušit vnímání trhu a vytlačit některé důležité informace.
Jednoduše řečeno, obchodník začne hledat důvody pro uskutečnění obchodu (a najde je). Na rozdíl od jednoduché reaktivní akce (když obchodník posouvá Stop Loss nebo se „chce trhu pomstít“), je zde proces mnohem komplikovanější a těžko detekovatelný. Obchodník se zkresleným vnímáním reality si bude jistý, že jeho analýza byla objektivní a zohlednila všechny nezbytné faktory. Bohužel, jejich pozornost bude zaměřena velmi selektivně.
Proto je emoční inteligence tak důležitá. Umožňuje včas si uvědomit své vlastní emoční stavy a vyhnout se zkreslení.
Hlavní narušení vnímání trhu
Zde jsou nejčastější narušení vnímání, kterým mohou obchodníci čelit:
1. Nutkání obchodovat na neaktivním trhu (obchodník se snaží vstoupit do obchodu, když by bylo rozumnější jen počkat).
2. Touha jít proti proražení (při proražení ceny z range se cena bude zdát neopodstatněně „vysoká“ nebo „nízká“. Takže obchodník se pokusí otevřít pozici, což odůvodní „analýzou“, nakreslením nových linií a „kanálů“).
3. Vyhýbání se obchodům a rizikům v době extrémně nízké volatility (obvykle před proražením).
4. Snížení aktivity po sérii ztrátových obchodů.
5. Zvyšování aktivity po sérii ziskových obchodů.
Záměrně jsme vynechali takové typy chování, jako je výrazné zvyšování losu, abychom získali zpět své ztráty nebo vydělali určitou částku zisku. Mluvíme jen o mentálních narušeních, ne o nedostatečné sebekontrole.
Když emoce překročí „práh bolesti“ a ovládnou lidské chování, přijde na scénu další mechanismus, kterého se dotkneme. Většina „špatných“ obchodů se objeví, když obchodník vtlačí své vnímání do úzkého rámce a je slepý k důležitým událostem a detailům.
Denní kontrolní seznam (checklist) tradera
Aby se těmto účinkům vyhnuli, můžou obchodníci zkusit následující cvičení. Udělejte to každý den před zahájením obchodování (a také v procesu obchodování a později).
Než otevřete obchodní terminál, vezměte si pero a list papíru a zapište si:
- Co se s vámi právě teď děje?
- Jaká je vaše současná nálada a co ji vyvolalo?
- Co se stalo dnes nebo včera? Dokážete pojmenovat nějaké události, ve kterých jste se cítili nervózní nebo nespokojení?
Nejprve by se mohlo zdát obtížné definovat vaši aktuální náladu. Normálně nepociťujeme vážnou úzkost ani mrzutost. Tyto procesy jsou obvykle v podvědomí a přímo neovlivňují naše každodenní chování. Při obchodování se však nevyhnutelně projeví.
Snažte se být při vedení kontrolního seznamu maximálně upřímný.
Jak můžete checklist ještě vylepšit
K vyjádření svých pocitů se snažte používat diverzifikovanou slovní zásobu: adjektiva „špatný“, „dobrý“ nebo „normální“ nepopisují prakticky nic. Proto při jejich užívání bude účinek cvičení téměř nulový.
Někteří lidé by se nejprve soustředili na tělesné pocity: tělesné reakce zpravidla odrážejí emocionální stavy podvědomí a sledování těchto reakcí vás může vést k jejich zdroji.
Když ve cvičení uspějete, budete se cítit klidnější. Vaše touha, začít co nejdříve obchodovat ustoupí a rozšíří se váš pohled na obraz trhu. Rámec vnímání (svázaný vašimi podvědomými emocemi) se rozšíří, což znamená, že si všimnete mnohem více scénářů chování - jak vašeho, tak trhu.
Jeden výzkum na závěr
Na Kalifornské univerzitě byl proveden zajímavý experiment. Na burze obchodovali zkušení (ale nikoli experti) obchodníci a začátečníci.
Nejprve měli zkušení obchodníci lepší výsledky, ale začátečníci poté dokončili speciální program určený pro rozvoj emoční inteligence. Dohnali zkušené obchodníky a někteří začátečníci se dokonce stali vůdci.
Měření mozkové aktivity prokázalo, že logika se na procesu stěží podílela. Tento experiment ukazuje, že ve skutečnosti jsou naše emoční stavy zdrojem jak našich omezení (když se je pokoušíte potlačit a ignorovat), tak i našich zdrojů - pokud s nimi udržujeme dobré spojení.
Tým RoboMarkets
info@robomarkets.cz
+420 800 088 482
https://www.robomarkets.cz/
Upozornění na rizika:
1. Tento materiál a informace v něm obsažené slouží pouze pro informační účely a v žádném případě by neměly být považovány za poskytování investičního poradenství pro účely zákona o investičních společnostech 87 (I) 2017 Kyperské republiky, nebo jakoukoli jinou formu osobního poradenství nebo doporučení, která se týká určitých typů transakcí s určitými druhy finančních nástrojů.
2. Minulá výkonnost není spolehlivým ukazatelem budoucích výsledků nebo budoucího výkonu.