Za hlavního nepřítele ziskového obchodníka je nejčastěji označována emoce strachu. Může za to, že při rozkolísání trhu trader předčasně uzavře svou obchodní pozici nebo se zbaví potenciálně ziskových aktiv, když dočasně poklesne jejich hodnota. Například, když trh jde proti předpokladům obchodníka, může si přiblížit stop loss blíže tržní ceně a uklidnit se myšlenkou, že to zvýší stabilitu jeho obchodních výsledků. To ovšem není pravda. Pokud se snažíme držet dál od vysokého rizika, které jsme původně plánovali, jednáme proti naší obchodní strategii, tudíž je naše chování emocionální. Po dosažení určitého cíle nezapomeňte pozici uzavřít. Emocionální obchodování vede vždy ke ztrátovým obchodům, a tím i ke ztrátě kapitálu v dlouhodobém horizontu.
Chamtivost je další emocí, která může bránit ziskům. Spontánní obchody za účelem velkých zisků se velmi často mění ve stejně velké ztráty. Touha získat vše najednou (bez ohledu na vysoká rizika) tlačí mnoho obchodníků k unáhleným obchodním transakcím. Chamtivost vás může například bezdůvodně donutit nastavit velmi vysoký profit target. K vyplnění však často nedojde a místo potenciálního zisku zaznamenají nakonec ztrátu. Někteří zkušení obchodníci se stávají obětí přílišné sebedůvěry a jsou si jisti, že se trh bude pohybovat očekávaným směrem. To je nutí riskovat vyšší objemy. Nadměrně velké pozice výrazně zvyšují pravděpodobnost prudkého propadu kapitálu při sérii několika ztrát v řadě.
Možná jste také již někdy slyšeli o tzv. předpojatém obchodování. To probíhá, když máte sklon otevřít pozice ve prospěch určitých aktiv. V důsledku toho můžete začít činit méně efektivní tradingové rozhodnutí a svůj výběr založit na osobních preferencích namísto technické nebo fundamentální analýzy. Obchodníci mají zpravidla zaujatý postoj k aktivu, se kterým byli v minulosti úspěšní – budou si je znovu vybírat. Naopak se vyhýbají trhům, které přinesly ztráty.
Závěr
Emoce dokážou s výkonností tradera výrazně zamávat. Je proto důležité být si vědom svých emocí a předsudků a řídit se racionálním myšlením a průzkumem trhu.
Gabriel Štefaňák
Dukascopy Europe