Úterky jsou vyhrazené psychologii tradingu a dnešek nebude výjimkou. V tomto článku se opět podíváme na jeden zajímavý fenomén, který se projevuje jak při obchodní přípravě, tak při řízení obchodu. Zároveň jej můžeme pozorovat i v běžném životě, ve kterém nám klade překážky v porozumění širšího kontextu věci. Dnes bude řeč o empatickém odstupu a kromě teoretického seznámení se s tímto fenoménem, si i povíme, co je potřeba udělat proto, abychom se z jeho spárů vyvlékli a nepodléhali tak jeho zkreslení. Pusťme se do toho.
Já ti prostě nerozumím…
V běžném životě se empatický odstup projevuje především neschopností pochopit způsob myšlení a uvažování jiného člověka v okamžiku, kdy si sami prožíváme nějakou emoci. Příkladem empatického odstupu mohou být například tzv. „růžové brýle“, kdy zamilovanému člověku připadá svět krásný a příjemný, zatímco člověk který se například rozvádí, bude mít zcela jiný názor.
Vytváření bariér v porozumění cizího názoru je mnohdy hlavním problémem při komunikaci. Kvůli emoci je cizí názor nepřijímán nebo jsou naopak vyhledávány takové informace, které potvrzují náš (zkreslený) pohled. V tomto okamžiku se může projevit více zkreslení jako například kognitivní disonance, nicméně efekt je stále stejný.
Emoce při tradingu
Emoce při tradingu jsou samostatnou kapitolou, nicméně emoce při tradingu v souvislosti s empatickým odstupem fungují tak, že provádí-li řízení obchodu naštvaný, popuzený obchodník, bude jeho řízení reflektovat rovněž i jeho emoce. Bude se tedy jednat o agresivní řízení například stop lossu nebo brzké utažení také profitu. Nepsané pravidlo poté říká, že obchodník pod vlivem emocí zvolí naprosto opačné řešení, než by bylo v dané situaci ideální.
Empatický odstup se může projevit i při přípravě obchodních levelů. Obchodník, který je v emocionálním rozpoložení poraženého, zklamaného člověka, bude v trhu vyhledávat velmi konzervativní levely, nejspíše ve velké vzdálenosti od aktuální ceny. Tím sice neriskuje svůj obchodní kapitál, na druhou stranu se ale připravuje o možnost realizovat ziskové obchody, které jsou blíže aktuální ceně.
Odevzdaný přístup navíc při řízení obchodu může výrazně pohnout obchodním zůstatkem směrem do ztráty, protože obchodník nemá dostatek psychické energie na to, aby ukončit ztrátu nebo obchod agresivně řídit.
Řešením je rovnováha
Jak jsme si již nastínili výše, emoce jsou tím důvodem, proč dochází k emocionálnímu vybočení ze stavu vnitřní rovnováhy. Toto vybočení není ovšem ideální ani na jednu stranu. V tradingu může deprese působit stejně negativně jako euforie. Proto je při obchodní přípravě a především řízení obchodu nezbytné, aby byla udržována vnitřní rovnováha, tedy nedocházelo k vychylování emocí žádným směrem.
Navíc emoce velmi často fungují jako kyvadlo, což znamená, že intenzivní vstup do stavu euforie, může být velmi rychle vystřídán stavem deprese, což je asi ten nejhorší možný scénář.
Obchodník by měl na vnitřní rovnováze pracovat i mimo obchodní platformu, protože právě tak se v této činnosti zdokonaluje. Při tréninku vnitřní rovnováhy je dobré se dívat na emoce jako na předměty a pokud tyto předměty ve svém životě nechceme, tak je prostě odložíme. Stejně tak jako jakoukoliv jinou věc fyzické povahy.
Děkuji za přečtení!
Martin Klass