Obchodování na finančních trzích je známé svou emoční náročností. Všeobecné působení strachu a chamtivosti je na finančních trzích doprovázeno další plejádou emocí, které většinou souvisí s osobnostním nastavením každého obchodníka a investora, jež jsou vlivem cenových pohybů aktivovány. V tomto článku se zaměříme na notoricky známý strach a chamtivost a naznačíme si, ve kterých fázích trhu jsou tyto dvě emoce nejvíce aktivní.
Býčí trh a chamtivost
Chamtivost je v porovnání se strachem méně pozorovatelnou emocí, protože aby chamtivost vznikla, musí být nejprve pokořen strach například z vysokého objemu obchodů, strach z technické korekce, strach vstoupit do obchodu atd. Až poté, co si trader tento strach odbude (pokud jej tedy pociťuje), může se dostavit právě stav chamtivosti. Tato emoce je zrádná v tom, že obchodníkovi svazuje ruce v okamžiku plánovaného výstupu ze ziskového obchodu. V hlavě tradera začnou znít hlasy, které jej nabádají k pokračování obchodu i přes to, že původní nastavení obchodu říká něco jiného.
Velmi často bývá chamtivost aktivována v rámci FOMO efektu, kdy obchodník uvěří zprávám z médií o výhodnosti dlouhodobé investice, a tím postaví svůj obchodní plán do pozadí. Emoční zatížení z toho, že ON by měl ukončit svůj obchod, zatímco ostatní jej budou dále držet, zapříčiní porušení obchodního plánu. Mnohdy se jedná o počátek problémů s hledáním vhodného výstupu a tendencí špatného čtení kontextu trhu kvůli velkému množství informací z médií.
Chamtivost se projevuje především v rostoucích trzích, jako byly například kryptoměny. Maximální míry chamtivost na trzích dosahuje u vrcholu cenových pohybů, kdy obvykle bývá trend i fundament vyčerpaný, ovšem nepřetržitý růst stále láká obchodníky do long pozic. V případě nákupu aktiva v období maximální chamtivosti, následuje obvykle finanční ztráta, která se po emoční stránce změní na strach z výstupu ze ztrátové pozice, případně v emoci výčitek a sebezpytování.
Medvědí trh a strach
Naopak strach bývá obvykle spojován s klesajícím trhem. V současné době se může jednat například o strach spojený s investicemi do akcií, které v letošním roce výkonností příliš neoplývají. Strach je emoce, která svazuje ruce v okamžiku, kdy by měl obchodník řešit tržní situaci, která se vyvíjí proti němu, je tedy ve ztrátě. Například uzavření části pozice nebo ukončení obchodu ve ztrátě, je velmi nepříjemné pro Ego obchodníka, které v tom okamžiku musí uznat, že se mýlilo.
Pokud se strach promění na naději, má trader ještě větší problém. Udržovat se ve stavu naděje, že se trh otočí, bývá obvykle cesta k maximalizaci ztráty, nebo dokonce k vymazání veškerého obchodního kapitálu. Z tohoto důvodu je strach a především jeho změna v naději největším nepřítelem obchodníků na finančních trzích.
Stejně jako chamtivost, je i strach maximalizován u konce dlouhodobých cenových pohybů. V okamžiku kdy klesající aktivum začne růst, může se jednat o korekci způsobenou právě nedostatečnou psychologií obchodníků, kteří pod vlivem strachu začnou svá aktiva prodávat, respektive je od nich začnou kupovat dlouhodobí investoři, což vytvoří na trhu poptávku a tedy růst ceny.
Závěr
Jak je vidět i trendy mají svá specifická psychologická období, na které musí být obchodník připraven. Maxima v případě růstových trendů a minima v případě klesajících trendů jsou zajímavé nejen z pohledu psychologie, kdy se maximalizují jednotlivé emoce, ale také zvýšenou volatilitou. V případě chamtivosti se jedná o nákupní volatilitu, kdy obchodníci pod vlivem FOMO, na poslední chvíli vstupují do trendu a v případě klesajícího trhu se jedná o zběsilé zbavování se aktiv, což zvyšuje volatilitu prodejní. Konce rostoucího a klesajícího trendu proto bývají obvykle zakončeny velkými cenovými svíčkami.
Martin Klass