Rozdělení zisků a ztrát šimpanzích obchodníků posazených ke stejnému účtu za stejné období by mělo vypadat přibližně takto:
Rozdělení bude posunuté mírně doleva kvůli spreadům a poplatkům, které zabraňují tomu, aby se jednalo o hru se zcela nulovým součtem. Vlevo potom bude křivka useknutá, protože maximální ztráta je omezena velikostí účtu, kdežto teoretický zisk je nekonečný.
Štěstí, smůla a schopnosti
Co se snažím touto úvahou, mimochodem inspirovanou Nassimem Talebem, autorem Černé labutě, Zrádné nahodilosti a dalších bestsellerů, naznačit? Především to, že málokdo si uvědomuje, jak významný vliv má na obchodní výsledky štěstí, potažmo smůla.
Bohužel, čím lepší obchodní výsledky máme, tím více je přikládáme svým superschopnostem a porozumění trhu. Přítomnost štěstí si nepřipouštíme. A naopak, při horších výsledcích obviňujeme především smůlu a/nebo v horším případě své okolí. Je to přirozená obranná reakce našeho mozku, abychom se necítili špatně. Pro naše výkony je však vysoce škodlivá a je třeba ji rozumově potlačit. Jinými slovy, měli bychom smůle a štěstí měřit stejným metrem. Naštěstí vliv smůly a štěstí na obchodní výsledky lze spočítat. Jak na to?
Filtry štěstí a smůly, nacenění chyb
Je potřeba do svého obchodního systému zapojit zpětnou vazbu tak, abychom byli schopni z každé pozice vyfiltrovat vliv štěstí nebo smůly. To, co zbyde, bude náš skutečný výsledek. Lze to však udělat pouze u systému, který má jasně definovaný vstup, řízení pozice i výstup. Pokud tím váš obchodní systém nedisponuje, jedná se o diskreční obchodní systém, u kterého tyto vlivy měřit nelze. Právě diskreční obchodní systémy umožňují manipulaci se štěstím, smůlou a naším mozkem. Proto je třeba mechanický obchodní systém, zvláště u začínajících traderů.
Tou zpětnou vazbou by měl být samozřejmě kvalitní obchodní deník. Obchodní deník, který umožňuje popsat a hlavně ocenit chyby v průběhu dodržování obchodního systému. Štěstí a smůla nám pak již vypadnou samy. Uvedu několik příkladů.
Vstoupil jsem později, než jsem měl, čímž jsem se ochudil o 10 pips. Oněch 10 pips tedy nebyla smůla, ale chyba. 10 pips bychom si měli přepočítat na měnu a zapsat do kolonky „cena chyb“.
Stop-Loss jsem posunul na Break/Even předčasně, protože jsem se bál. Trh mě kvůli tomu vyhodil dříve. Nebýt toho, zaznamenal bych o 10 pips větší ztrátu. Těchto 10 pips bylo štěstí, ale rovněž chyba. Ne, nebyl to dobrý odhad trhu, bylo to porušení systému, takže štěstí a chyba o hodnotě 10 pips.
Trh mě vyhodil na SL o jediný pip a následně pokračoval správným směrem až k PT. Zde můžeme připustit vliv smůly, jejíž hodnota je teoreticky hodnota PT + inkasovaného SL. Ale dodrželi jsme systém, takže se i tak jedná o dobrý obchod.
Štěstí a smůlu mají i ostatní obchodníci
Mezi námi pravděpodobně je více či méně nebezpečných traderů, kteří omylem udělali několik dobrých obchodů nebo naprogramovali obchodní systém, který jeden měsíc fungoval, a následně nám vnucují své myšlenky, signály či obchodní systémy. Při přebírání jakýchkoli myšlenek jiných obchodníků je potřeba být vždy ve střehu. Netvrdím, že bychom se neměli vzdělávat, ale vždy s vlastním nadhledem a rozumem a pečlivě zvažovat od koho informace čerpáme. Neměli bychom bezmyšlenkovitě přebírat cizí názory nebo obchodní systémy, dokud se nepřesvědčíme, že jsou produktem zkušeností a tvrdé práce a nikoli štěstí.
Jediné, na co je skutečný spoleh, a jako bonus je to zdarma, jsou naše vlastní zkušenosti, pozorování, výzkumy a statistiky. Těm jedině můžeme bezvýhradně věřit a navíc tím vyloučíme možnost svádění svého neúspěchu na někoho jiného a smůlu. Bude to méně příjemné a více pracné, ale nepochybně tyto jednoduché zásady šetří mnoho peněz.
Závěrem
Role štěstí úspěšných obchodníků i jednotlivých pozic je silně podceňována. A naopak role smůly a neovlivnitelných faktorů neúspěšných obchodníků a pozic je silně přeceňována. Tento fakt je třeba mít na paměti nejen při hodnocení vlastních obchodních výsledků, ale také při sebevzdělávání se a následování rad a pouček jiných obchodníků. Věřím, že tento článek nabízí vodítka, jak měřit štěstí i smůle stejným metrem. Občas je nutné položit si kontrolní otázky:
Znám obchodníka, od kterého přebírám obchodní signály? Je pravda to, co o sobě tvrdí? Jsou moje špatné výsledky skutečně důsledkem smůly nebo mých chyb? Kolik už mě stálo porušování mého obchodního systému? Kolik z mých profitů a ztrát měla skutečně na svědomí smůla nebo štěstí a kolik jsem si zajistil dodržováním obchodního systému? Skutečně jsem takový frajer, když se mi podařily dva ziskové měsíce po sobě nebo jsem měl jen štěstí?