Zvýšení podílu Netflixu na trhu
Minulý měsíc uzavřela společnost Netflix dohodu se společností Sony, na jejímž základě získá práva na první placená televizní vysílání svých filmů v kinech. Pro streamovací společnost je to velký krok kupředu, protože přechází od jednorázových smluv ke skutečnému stálému programovému plánu.
Tato dohoda se zaměřuje na "placenou televizi". Prémiové kanály - konkrétně HBO, Showtime, Starz a Epix - mají smlouvy se studii o vydávání svých filmů. Například filmy Warner Bros. jdou na HBO, filmy A24 na Showtime atd. V některých případech se jedná o přirozené spojení mezi spřízněnými společnostmi (mateřskou a dceřinou společností) nebo o jednorázovou dohodu, která je výhodná pro dvě nespojené společnosti. Dříve filmy společnosti Sony přenášela stanice Starz, od roku 2022 je převezme Netflix. To znamená, že Netflix právě vklouzl do okna, kde byla tradiční televize pevně zakotvena.
Společnosti Netflix se podařilo získat mnoho předplatitelů díky promyšlenému modelu. Nejprve skupina předložila trháky, které měly lidi přimět k registraci předplatného. Ve druhém kroku skupina nabídla originální inscenace, aby udržela své publikum v napětí. Současně Netflix nabídl filmy, které měly zaplnit prázdné místo. Tyto filmy byly postupně přidávány do katalogu a nyní tvoří největší část jeho programu. Tato nová dohoda umožňuje společnosti Sony, která nemá vlastní streamovací službu, využít Netflix jako finanční záchranný kruh, aby kompenzovala zavírání kin způsobené zdravotní krizí. Netflix bude mít možnost investovat do některých připravovaných projektů studia. Obě společnosti již v minulosti úspěšně spolupracovaly na animovaných filmech společnosti Sony.
Konkurenti Netflixu se také prosazují
Netflix se sice díky obsahu od Sony těší nárůstu předplatitelů a částečně tak dohání ztrátu obsahu, o kterou přišel po spuštění streamovacích platforem HBO Max a Disney+, ale zároveň musí bojovat s konkurenty, jako jsou Amazon a Apple, kteří zase nabízejí domácí trháky. Společnostem Amazon a Apple se totiž podařilo přesunout část diváků Netflixu na svou platformu, protože používají stejný model jako Netflix. Například nejoblíbenějším seriálem Netflixu byli po určitou dobu “Přátelé”, a když skončili, převzal je “Kancl”, než ustoupil seriálu “Schitt's Creek”. Netflix má velký podíl na tom, že seriál “Schitt's Creek” trhá rekordy. Je také zajímavé, že přidání seriálů Přátelé na HBO Max a Kancl na Peacock se těmto platformám vyplatilo, což vypovídá o hodnotě duševního vlastnictví jako celku v porovnání s distribuční platformou.
A shodou okolností je duševní vlastnictví také jádrem výhod dohody podepsané mezi společnostmi Sony a Netflix. Koneckonců, společnost Sony vlastní velké franšízy, jako je Spider-Man. Jedná se o jednu z mála “marvelovek”, která nepatří společnosti Disney, a nabízí Netflixu příležitost, jak se prosadit v oblasti superhrdinů. Někteří akcionáři, jejichž obavy se objevily na začátku roku, kdy Comcast oznámil, že brzy stáhne svůj obsah z Netflixu ve prospěch Peacocku, přivítali dohodu s úlevou. Vedení Netflixu se dokázalo rychle přizpůsobit a reagovat, aby se vyhnulo redukci svého katalogu. To svědčí o dobrém řízení společnosti a vizi jejích vedoucích pracovníků a také uchovali klid v investorech.
(https://in.pcmag.com/the-why-axis/136995/amazon-prime-video-has-the-most-shows-but-netflix-slays-the-competition-with-quality)
Rozšíření podnikání Netflixu o filmy
Dalším aspektem je, že je také fascinující sledovat, jak Netflix pokračuje v pronikání do filmového byznysu, včetně pronikání do tradičnějších distribučních metod. Připomeňme, že Netflix v roce 2019 koupil práva na obě pokračování filmu Knives Out (původně distribuovaného společností Lionsgate) za více než 450 milionů dolarů. Investice, která se může zdát pro streamovací platformu překvapivá a zcela odlišná od jejích obvyklých zvyklostí. Pokud se však podíváme zpět a zvážíme změny v katalozích a vznik konkurence, dává tato akvizice smysl.
Netflix se snaží zvýšit počet svých filmových produkcí. Očekává se, že v roce 2021 dosáhne 70 původních filmů, přičemž cílem je alespoň jedna premiéra týdně. Tento trvalý program je sice ambiciózní, ale zároveň představuje riziko, že rozmělněním publika bude kanibalizovat úspěch jiných filmů. Studio zatím nenašlo svou filmovou franšízu na úrovni AAA. Má za sebou jednotlivé úspěchy a ocenění, jako jsou Oscaři, ale nedokázala vytvořit sérii filmů, která by se podobala té, na které by vydělalo tradiční studio. Netflix tedy udělal správnou věc: koupil jeden z nich, zmíněný Knives Out.
Parrot Analytics, který provádí průzkum diváků o online televizní pořady, sdělil, že na Netflix připadala v prvním čtvrtletí roku 2021 zhruba polovina původních seriálů, které chtěli lidé na celém světě sledovat online.
(https://www.bloomberg.com/news/newsletters/2021-04-18/netflix-is-losing-market-share-but-is-it-losing-customers)
Největší rizika bývají v těch nejmenších chybách
Vstup Netflixu na trh streamování byl založen na odlišnosti, ale nejznámějším aspektem této odlišnosti, který oslovil jeho publikum, byl model "vše v jednom". Zatímco tradiční model dlouho spočíval v týdenních epizodách, to naštěstí Netflix změnil, protože mít vše na dosah ruky od samého začátku bylo hlavním kladem. To také znamenalo začátek "binge watching", kdy uživatelé mohli strávit sledováním obsahu na platformě celé dny nebo dokonce týdny. Problém tohoto řešení "vše v jednom" je právě v jeho názvu, je to "vše v jednom".
Tento obchodní model se Netflixu osvědčil, ale zároveň se ukázal jako problematický, protože fanoušci seriálů nikdy nevědí, na čem jsou ostatní uživatelé. To pomáhá omezit výměnu informací mezi uživateli a online šíření informací na fórech ze strachu ze "spoilerů". Když byly původní seriály Netflixu omezeny na několik titulů, nebyl to problém. S přibývajícím novým obsahem a seriály je však pro předplatitele stále těžší držet krok. Tento efekt zaznamenala i konkurence a vysvětluje, proč konkurenční investice, jako například Disney+, přešly na týdenní publikační plán, aby umožnily delší ohlas svých seriálů. Průměrná doba, po kterou se o původním seriálu Netflixu mluví, je nyní omezena na 3 týdny a to na takzvaný dejme tomu “Předstartovní týden” “Zahajovací týden” “Týden po uvedení na trh”.
Po těchto třech týdnech počet zmínek a komentářů o seriálech Netflixu drasticky klesá, zatímco zmínky o obsahu Disney+ trvají déle než pět týdnů, než dojde k výraznému poklesu divácké konverzace. Vydáváním nových epizod v pátek společnost Disney vybízí k nové konverzaci během víkendu, která se opakuje po dobu několika měsíců. Toto opakování pomohlo zviditelnit její série zaměřené na Star Wars a Marvel (a tím i její značky). Každá epizoda trvá obvykle asi 30 minut, takže je pro uživatele snazší věnovat čas novým epizodám. To zjevně upoutalo pozornost Netflixu, který chce zřejmě situaci změnit a dle mého názoru reakce předplatitelů bude v nadcházejících měsících pečlivě sledována akcionáři.
Vítězný přístup
V případě úspěchu by tyto změny obchodního modelu Netflixu mohly vést k tomu, že by se stejným způsobem (týdenním vydáváním) mohly řídit i budoucí seriály. Firma již zaznamenala první úspěch se seriálem Zaklínač, který chtěl konkurovat seriálu Hra o trůny tím, že začal vydávat epizody každý týden. Nyní, když Zaklínač vycházel každý týden a získal si veškerý další rozruch a pozornost médií, což mechanicky vedlo k výraznému nárůstu jeho popularity. Zatímco doposud vedení společnosti testovalo týdenní verze jen výjimečně, zdá se, že tentokrát se Netflix chystá skutečně přistoupit k větší části svého obsahu. Tímto krokem skupina demonstruje své vedoucí postavení, když neváhá přijmout iniciativy, aby se ochránila před konkurencí, a zároveň potvrzuje, že model streamovací platformy stále hledá.
Aleš Hála
Vše, co jsem s vámi sdílel, sloužilo k obecnému vzdělání. Neposkytoval jsem investiční rady. Jedná se pouze o obecné vzdělávání o penězích, investování a ekonomice.