Těžko ten s číslem 1500 na turnaji porazí číslo 1, nemyslíte? Mají stejné rakety, boty, tričko... ale jiné zázemí, tým, čas s trávený na kurtu nebo v posilovně se také liší. Převeďme to nyní do roviny tradingu, každý den chodíte na turnaj, kde jsou miliony protihráčů. Kde se vidíte Vy na pomyslném žebříčku traderů? Myslíte, že Vaše pozice je optimální? Jste schopni, se zázemím, které máte vyhrávat pravidelně zápasy – tedy mít ziskové pozice?
Pokud mezi Vámi čtenáři je někdo, kdo se ztotožnil s pozicí vyšší než 100 000, tak gratuluji. Ale mějte na paměti, že žebříček se stále mění! A my co na sobě tvrdě pracujeme, Vás možná brzy odsuneme někam níže, kde už to tak růžové nebude.
Ani netušíte, ale pokud jste si zodpověděli výše uvedené otázky, tak máte za sebou částečné překonání nevědomosti . To kam jste se zařadili, si pamatujte, budete to dále potřebovat. Pro úplné překonání nevědomosti, potřebujete znát taktéž své obchodování do detailu. To znamená, kolik mám ztrátu/zisk za mnou sledované období, kolik to je absolutně (např. 2800 USD) a kolik relativně (např. 21 % účtu), stejně jako drawdown a další dílčí koeficienty – To musíte vědět, i kdybych Vás vzbudil ve 3 ráno. Ano, mluvím tady o kompletním přehledu Vaší obchodní aktivity, protože to je obrovský krok kupředu na trading žebříčku. Mnoho traderů totiž tohle nedělá vůbec a Vy je tímto jednoduše přeskočíte (zvyšuje se tedy šance, že vyhrajete mnohem více tradů (soubojů) než oni). Když to totiž uděláte, tak budete přesně vědět, co je třeba „potrénovat“ než začne další obchodní seance, stejně jako tenista trénuje na příští turnaj.
Duplicita neboli přebírání/kopírování je dalším problematickým aspektem Vašeho tradingu. Opravdu si myslíte, že je to tak snadné? Převzít strategii nebo indikátor někomu, kdo je na žebříčku třeba výše než Vy? A to pouhým nastavením klouzavých průměrů na nějákou periodu 21, 34 a 50? Čekám na křížení? Proč? No výborně, překřížilo se mi to – asi to fakt funguje. Tento demostrativní příklad je stejně jako mnoho dalších přístupů, ukázkou totální iluze traderů. Zapamatujte si, že každý Váš krok na trhu musí mít tuto taktiku.
- CO? – např. klouzavé průměry
- JAK? - průměrují se např. zavírací ceny za danou periodu, tzn. překříží se – pomalejší pod rychlejší zadávám long a naopak...
- PROČ? - pozor „proč“ zadávám pozici není, že se MA překříží! To je v taktice JAK!
Proč - Vy nezodpovíte. Pokud Vám to ovšem neřekne developer, tedy výrobce metody. Nemáte ani tu nejmenší šanci. Protože výrobce strategie má statisticky dané periody otestovány a navíc např. sleduje jejich sklon (MA) před překřížením – což vy vůbec nevíte.
Nepoužívejte tedy duplicitu pokud nevíte do posledního „šroubku“ proč to funguje, nikoliv jak to funguje, ale PROČ. Máte tedy následující možnosti. Znáte výrobce a ten Vám vše řekne – super, šetříte čas a nervy (bohužel většinou to stojí peníze). Výrobce neznáte tzn. začněte tedy stavět strategii sami. Při stavbě strategie začínám vždy od konce – tedy PROČ → JAK → CO, což je úplný opak návyků, které tradeři mají. Jaké to má důvody, a jak na tom pracovat si přečtete už v pondělí, PROČ? - protože Vy nechcete stagnovat nebo padat na žebříčku – Vy chcete zvítězit a posouvat se nahoru.
PS: Napište mi, kde se vidíte vy na žebříčku, třeba se dělíme o stejné místo ;-)
Díky L.N.