Jak vybrat správný instrument?
Tímto krokem započíná celý proces vedoucí k otázce, kdy bych měl vstoupit do obchodu. Víme, že bychom měli začít s pečlivou analýzou tržních trendů, historických dat a potenciálních budoucích pohybů, nicméně nejpalčivější otázkou pro mnoho začínajících ale i pokročilých traderů zůstává, jaký instrument by si měl vybrat?
Doporučuje se, že instrument by měl odpovídat vašemu obchodnímu stylu, preferencím rizika a celkovým obchodním cílům. To je hezké doporučení, ale prvním krokem by vždy mělo být seznámení a první "oťukání" si jeho chování. To může znamenat prolítnout si jeho vývoj z více TimeFramů, podívat se jak se chová během zpráv, jakou má průměrnou denní volatilitu za různá období, jestli dlouhodobě má tendenci spíše trendovat či se odrážet v určitém rozmezí, apod.
Teprve pokud máte dojem, že se dokážete na tento instrument "nacítit" a i z hlediska vaší strategie či přístupu je instrument smysluplný, můžete přejít na další krok.
Technická analýza: Víc než jen čmárání do grafu?
Technická analýza je uměním i vědou zároveň. Využívá historických dat k předpovídání budoucích cenových pohybů. Důležité je si ale uvědomit, že žádný indikátor není neomylný. Jak nám ale technická analýza poví, kdy vstoupit do obchodu?
Odpovědí je: možná častěji, než by bylo zdrávo. Většina obchodníků totiž začíná právě se studiem technické analýzy, jakožto způsobem, jak začit obchodovat. A do určité míry to dává smysl. Díky různým indikátorům, vykreslováním S/R zón, formacím apod. můžeme totiž začít vytvářet první obchodní myšlenky.
A přesně tady začíná další kritický bod, kdy je třeba vzít v potaz několik faktorů, jako např. za jakých přesných podmínek dle technické analýzy bych se rozhodl otevřit obchod, proč zrovna na této úrovni a ne jinde, jaké všechny signály se musí naplnit, jakou pro mě mají jednotlivé indikátory váhu, apod.
Každopádně technická analýza nám spíše odpoví na otázku "kam zadat čekající příkaz" či "kde vstoupit za market", než kdy vstoupit do samotného obchodu.
Fundamentální analýza dává kontext?
Abychom chování instrumentu pochopili trošku lépe, je třeba z hlediska fundamentální analýzy sledovat, v jaké ekonomické náladě se daný instrument nachází.
To zahrnuje klasické známé sledování ekonomického kalendáře, kde pozorujeme makroekonomické ukazatele, zprávy o společnostech a politické události, které mohou ovlivnit cenové pohyby.
Je to hezký doplněk technické analýzy a zjištění, proč se trh pohybuje určitým směrem, ale sám o sobě nám neodpoví na otázku kdy vstoupit do obchodu.
Mysl je váš nejsilnější nástroj
Obchodování je z velké části psychologická záležitost. Ne nadarmo se říká, abychom nepodceňovali psychologii tradingu, protože schopnost kontrolovat emoce, být trpělivý a čekat na ten správný moment je často tím, co odlišuje úspěšné tradery od těch, kteří to vzdají.
Zde ale může riziko myšlenky: kdy vstoupit do obchodu - platit dvojnásob. Naše hlava je totiž (vedle výše našich ztrát) to jediné, co dokážeme potenciálně v tradingu ovládat, resp. kde leží náš hlavní vliv ve vztahu k finančním trhům.
Proto je tak důležité naučit se navnímat chování trhů a dle těchto informací a zkušeností tvořit a upravovat své strategie, aby se co nejvíce dokázaly přizpůsobit tržním pohybům. Trhy totiž není možné ovládat, proto otázka kdy vstupovat do obchodu, je takto úzce spojena se samotnou psychologií.
Jak spravovat riziko?
Zde se náš kruh pomalu uzavírá a před samotnou odpovědí na otázku "kdy vstoupit do obchodu" je třeba si stanovit striktní pravidla pro velikost obchodu, maximální přijatelnou ztrátu a cílový zisk.
V kontextu tradingu totiž nejde o jeden jediný správný obchod, ale o dlouhodobé obchodní aktivity, kde v průběhu času otevíráme různé obchodní pozice na různých cenách a v různých objemech lotů.
A toto "ohraničení" či definování obchodů nám dává celistvou strukturu obchodního rozhodování, které by mělo být v kontextu money managementu ideálně podmíněno i samotnou volatilitou na trzích či specifiky daného instrumentu. Například otevírat stejné objemy lotů na akciových indexech a forexu se nemusí vyplatit kvůli rozdílné volatilitě a velikostem kontraktu.
Kdy tedy stisknout tlačítko "Otevřít obchod"?
Asi vás z výše zmíněného napadne, že do obchodu bychom měli vstoupit dle výsledků pečlivé analýzy a synchronizace všech výše zmíněných prvků. Technické indikátory by měly být v souladu s fundamentální analýzou, money management jasně definovaný a psychologicky se snažit mít emoce v klidu a disciplinovaně tato pravidla dodržovat.
Ale třeba otázka kdy vstoupit do obchodu z hlediska času (tedy v jaký moment) záleží čistě jen na trhu. To, kdy se trh rozhodne dojít na určitou cenovou úroveň, absolutně není v naší moci, a nás zůstává pokrýt veškeré náležitosti, abychom vstoupili na správně ceně za správných okolností a definovali si rozumné úrovně možné ztráty či zisku, a to ideálně s přesným opakováním a postupným upravováním.
Takže kdybychom měli finálně odpovědět na otázku, tak: vstoupit do obchodu můžeme v momentě, kdy máme zvýšenou pravděpodobnost toho, že jsme zvolili pro konkrétní časové období správný směr.
Závěr
Tento psychologický rozbor jedné z nejčastějších, nejpalčivějších a přitom na první pohled nejjednodušších otázek všech traderů v sobě skrývá komplexní pohled na trading, jak ho dnes známe.
Ať už se bavíme o důležitosti pochopení tržních podmínek či analytickém přístupu, který nám pomáhá zvyšovat si pravděpodobnost správných rozhodnutí, vždy by mělo být výsledkem najít ve svém tradingu takové "důkazy" či indikace, které nám naznačují, že se trh bude s největší pravděpodobností pohybovat ve směru, který předpokládáme.
A samotné zlepšování vstupů, tedy "kdy vstoupit do obchodu" či ještě lépe: "za jakých podmínek zadat obchodní příkaz", může pomoci nezůstat striktně u jednoho obchodního přístupu, ale dívat se na trading komplexněji s důrazem na postupné zdokonalování a rozvoj nejenom své strategie, ale i svých tradingových dovedností a rozhodování.
Ať je pravděpodobnost na vaší straně!
Pepa Zeman