Vítám vás u volného pokračování článku o Konfirmačním zkreslení.
V tomto článku jsme se hledaly odpověď na otázku: „Proč je tak složité vnímat skutečnou povahu situace?“. Ponořili jsme se do lidské mysli a odhalili si podstat tzv. konfirmačního zkreslení, které brání člověku vnímat „pravou“ podstatu věcí a událostí, kvůli svým vlastním přesvědčením a životním postojům.
V tomto článku o konfirmačním zkreslení jsme identifikovali základní projev zkreslení, což je situace, kdy se člověk dostane do stavu, kdy vidí pouze jedno řešení. Toto zúžení lidského vnímání je základním projevem konfirmačního zkreslení a oslabuje schopnost se správně rozhodnout. Žádná situace nebo událost totiž nemá jedno nebo dvě řešení.
Tyto obecné poznatky jsme následně aplikovali na trading a obchodní chování traderů, kdy jsme si na ukázkách z praxe vysvětlili, že v okamžiku, kdy je trader postaven před rozhodnutí vystoupit z obchodní pozice (konfirmační zkreslení, vidí pouze jednu možnost řešení) je dobré si dopřát čas a uvědomit si, že s otevřenou obchodní pozicí lze dělat mnohem více věcí, než jí pouze bezhlavě ukončit. Například lze utáhnout hodnotu stop-lossu na vstupní cenu, nebo lze vybrat část obchodní pozice, nebo přikoupit část pozice. Také je velmi důležité si uvědomit, že nic nedělat je také velmi dobré řešení situace.
Efekt zpětného rázu
Efekt zpětného rázu krásně vystihuje fráze z nadpisu tohoto článku: „když se cítíš být na dně, přestaň kopat“. Kouzlo tohoto psychologického efektu totiž spočívá v tom, že lidská mysl v okamžiku, kdy je konfrontována s událostí nebo názorem, který (buď reálně, nebo jen zdánlivě) vyvrací ukotvené vnitřní postoje, dochází k posílení tohoto klamu. Jinými slovy, čím více někdo vyvrací náš názor, tím více tomuto názoru věříme. Efekt zpětného rázu byl zkoumán především v souvislosti s politickým míněním (Redlawk, 2002), kdy byly testovaným subjektům předány materiály, které negativně prezentovali jejich politického favorita, byly na konci experimentu ještě více přesvědčeny o jeho podpoře.
Toto je problém jak v běžném životě, kdy lidé velmi neradi přijímají názory, které ty jejich vyvrací nebo jakýmkoliv způsobem snižují jejich důležitost. Konfrontace s jinými názory vede mnohdy k rozepřím, které jsou způsobeny defenzivním přístupem jedné nebo obou stran k odlišným názorům toho druhého. Součástí této defenzivní strategie může být i útok, kdy se více ukřivděná strana snaží pošpinit svého soka.
Efekt zpětného rázu v tradingu
Problém přijmout negativní zpětnou vazbu je v tradingu velmi fatálním problémem. Trhy velice rády a velice rychle jakémukoliv obchodníkovy nabídnou zpětnou vazbu na vstup do obchodní pozice. Efekt zpětného rázu se v mysli tradera aktivuje v tom okamžiku, kdy musí vyřešit otázku například stop-lossu.
Přijmout ztrátu je velmi bolestivá záležitost a to právě kvůli tomuto psychologickému paradoxu. Především začínající obchodníci mívají problém s tím, když musí přijmout to, e trhy jejich názor na směrový vývoj nepotvrdí, jdou proti nim, a obchodníci pod vlivem efektu zpětného rázu začnou posouvat svůj SL, nebo jej zcela odstraní. Neschopnost tradera přijmout negativní zpětnou vazbu od trhů způsobuje větší a větší ztráty.
Závěr
Efekt zpětného rázu je psychologický paradox, který v mysli člověka vyvolává takovou reakci, která vede k posílení vlastního názoru a postoje i přes „neprůstřelné“ argumenty oponenta. Odstranění efektu zpětného rázu je v tradingu jednou z prvních věcí, na kterou se musí začínající obchodníci zaměřit a co nejdříve ji odstranit, V tradingu totiž nemusí vždy vítězit ten, kdo má častěji pravdu. A když už se člověk rozhodne obchodovat pod vlivem tohoto efektu a není ochoten od trhů přijmout negativní zpětnou vazbu, je ideální si uvědomit, že čím hlouběji bude jámu kopat, tím hůře se z ní bude vylézat.
Martin Klass