Investiční strategie založená na návratu k průměru říká, že pokud se aktivum (zlato) nachází pod svým průměrem (indexem CPI), je vhodná příležitost k nákupu, protože pravděpodobnost růstu je větší než poklesu. Z pohledu na graf je vidět, že nákupy v letech 1972-74 a 1998-03 a naopak prodeje v letech 1980-81 a 2011-13 byly ziskové. Je ale třeba uznat, že jde v podstatě o časování strategie buy-and-hold, protože investiční horizont se počítá v letech.
Vývoj ceny zlata (modře) a indexu spotřebitelských cen v USA (červeně), index = 100 k 1.1.1975:
Případně se dá vytvořit investiční strategie, kdy cílem je mít průměrně třeba 5 % portfolia ve zlatě. V návaznosti na rozdíl mezi aktuální cenou a indikátorem se poté poměr pohybuje v rozpětí 1-9 %. V roce 2002 při největší odchylce směrem dolů by se do zlata alokoval maximální podíl a v roce 2011 naopak minimální.
Aktuální cena zlata tím pádem už příliš atraktivní není. Zlato vyrostlo v letošním roce o více než 20 % a jeho „nadhodnocení“ nad indexem spotřebitelských cen se tak ještě zvýraznilo.
Samozřejmě je riziko, že se zlato odpoutá od vývoje inflace. Na velice dlouhém horizontu 150 let, kde prošel tento cenný kov několika válkami, zlatými standardy i vysoko-inflačními obdobími, byl tento vztah i přesto zachován. Proto by snad muselo dojít k přímo revolučnímu technologickému pokroku, který by ze zlata udělal ne-vzácný kov. A pravděpodobnost tohoto faktoru je zanedbatelná.
Strategií založenou na reverzi k průměru lze dosahovat na zlatě i některých jiných komoditách a akciích systematicky nadprůměrné výnosy. „Reverze k průměru“ je ale hodně dlouhodobá strategie a vyžaduje flexibilitu v rámci realokace portfolia. Příště se proto zde podíváme i jiná aktiva, kde tyto „nadvýnosy“ nad trhem mohou fungovat i v relativně krátkém období ve srovnání se zlatem.
Vývoj ceny zlata (týdenní graf – W1):
Tomáš Raputa
Analytický tým FXstreet.cz
Zdroje: MT4, FRED, Bloomberg