V dnešním článku se ponoříme opět do mysli obchodníka a povíme si více informací o fenoménu, kvůli kterému začínající i pokročilí obchodníci mohou ztrácet pevnou půdu pod nohama. Trading je totiž velmi nevyzpytatelná disciplína, a když se nám finančně nedaří, musíme začít řídit riziko, i když se nám to nelíbí. Určitou pomůckou v tomto případě může být znalost zkreslení výsledkem. O co se jedná? To si nyní povíme.
Nežádoucí emocionální výkyvy
Trading je jako horská emocionální dráha. Když se obchodníkovi daří, nachází se v euforii a myslí si, že vše již ovládá a že se peníze nyní jen pohrnou. Poté ale přijde období, kdy se nedaří. Obchodník ztratí peníze, které si předtím vydělal a pod tlakem strachu začne více riskovat, aby inkasovanou ztrátu dohnal. To obvykle vede ještě k většímu kapitálovému propadu a především k prohloubení stresu.
A přesně v tomto bodě dochází k hodnocení vlastního tradingu pod vlivem zkreslení výsledkem. Obchodník totiž hovoří o dobrém tradingu, když se mu daří a o špatném tradingu, když se mu nedaří. Pravda je ale taková, že i ziskový trading může vykazovat porušování obchodních pravidel a zanedbání money managementu, tedy je jen otázkou času, než dojde ke ztrátám.
Zkreslení výsledem totiž v lidské mysli provádí to, že úspěšnost postupu hodnotíme až na základě výsledku. Toto zkreslení poté vytváří rovnice: zisky = dobrý trading, ztráty = špatný trading. To ovšem v reálném a dlouhodobém obchodování nemusí vůbec platit.
Ztráty jsou součástí obchodování, protože každá strategie vykazuje rozdílnou výkonnost v určitých tržních podmínkách. Proto není možné říci, že ztrátový trading znamená špatný trading. Může se skutečně jednat pouze o přechodné období.
Zkreslení výsledkem – východisko
Obchodník nicméně potřebuje rozpoznat okamžik, kdy strategie skutečně přestala vydělávat peníze, nebo kdy se na trhu změnily podmínky natolik, že je potřeba sáhnout k optimalizaci. Pomůckou, která může zlepšit práci s tímto druhem zkreslení, je hodnocení obchodů v rámci sérií.
Hodnotit jeden obchod je velmi nešťastné, protože při dlouhodobém tradingu se tento jeden obchod ve velkém množství ztratí. Proto je výhodnější hodnotit úspěšnost obchodní strategie a svého tradingu až po proběhnutí určitého počtu obchodů. Například, když obchodník za rok udělá 1 000 obchodů, může svojí výkonnost začít měřit třeba až po sérii 50 obchodů. Do té doby se může jednat pouze o výkyv ve výkonnosti, který byl způsobný třeba změnou tržních podmínek.
Mantinely své strategie a přístup k ní by měl obchodník znát ještě dříve, než strategii začne obchodovat na reálných penězích. V opačném případě totiž obchodník může podléhat zkreslení výsledkem, protože bude hodnotit každý obchod jednotlivě.
Děkuji za přečtení!
Martin Klass