Nástup elektromobility
Evropský automotive a možný dopad nových “cel”
18.11.2024 Donald Trump se podle řady svých výroků chystá poměrně výrazně zvýšit cla na dovoz zboží do USA. Primárně bude “na mušce” čínské zboží, kde se podle dosavadních zpráv z tisku může jednat zejména o zboží ze seznamů 1-3 z obchodních válek let 2018-2019 (železo, ocel, strojírenské výrobky, automotive, elektronika). Další v pořadí je však Mexiko a Evropská unie, kde Donaldu Trumpovi “leží v žaludku” zejména odvětví, na jejichž dovoz Evropa aktuálně uplatňuje vyšší cla než Američané a kde je dovoz z EU historicky vysoký.
Výsledky Volkswagenu jsou ještě horší, než se čekalo – a to se moc nečekalo; jednou z mála světlých výjimek je Škoda. Německá automobilka bude muset zavírat fabriky, propouštět či snižovat a zmrazovat mzdy
30.10.2024 Největší evropská automobilka Volkswagen dnes zveřejnila výsledky svého hospodaření v letošním třetím čtvrtletí. Výsledky převážně zaostaly za očekáváním analytiků, což jen zesílí tlak vedení na provedení bolestivých řezů. Již dnes vedení automobilky zahajuje další kolo náročných jednání s odbory. Jednou z mála světlých výjimek v hospodaření koncernu jsou výsledky tuzemské automobilky Škoda Auto, která ve třetím čtvrtletí naopak očekávání analytiků překonala.
Volkswagen údajně plánuje zavřít v Německu nejméně tři továrny
28.10.2024 Největší evropská automobilka Volkswagen plánuje zavřít v Německu nejméně tři závody a zrušit desítky tisíc pracovních míst. Chce tak snížit náklady a zvýšit konkurenceschopnost. Uvedla to podle agentury DPA šéfka podnikové rady Volkswagenu Daniela Cavallová na akci, na které informovala zaměstnance o plánech vedení. Německá vláda vyzvala k zachování pracovních míst, zatímco Volkswagen trvá na tom, že restrukturalizace je v zájmu konkurenceschopnosti nezbytná.
Desítky tisíc pracovních míst ve Volkswagenu jsou v ohrožení, říká šéfka odborů automobilky. Chystá se prý zavření minimálně tří závodů v domovském Německu
28.10.2024 Volkswagen se otřásá v základech. Největší evropská automobilka nakonec chce v Německu zavřít minimálně tři fabriky, říká Daniela Cavallo, šéfka odborů Volkswagenu. Podle ní jsou ohroženy desítky tisíc pracovních míst. I ti, kteří si své místo v automobilce udrží, se ale prý musí připravit na desetiprocentní snížení mezd a na jejich zmrazení pro léta 2025 a 2026.
Proč evropský automotive ztrácí globální tržní podíl?
23.10.2024 Skutečnost, že eurozóna bez Německa vlastně nevypadá až tak špatně. Kromě cyklického útlumu globální průmyslové poptávky německá průmyslová ekonomika zaostává bohužel také kvůli ztrátě konkurenceschopnosti některých klíčových exportních odvětví.
Alarmující, Volkswagen poprvé ve své devadesátileté historii zvažuje uzavření fabrik v Evropě. „Nemocné“ Německo se neuzdravuje, naopak
03.09.2024 Německá automobilka Volkswagen zvažuje zavírání svých fabrik v Německu. Je to zlom. K něčemu takovému ve své takřka devadesátileté historii totiž nikdy nepřistoupila. Drtí ji vysoké ceny energií, těžké bruselské regulace, zelená agenda i nezachycený nástup elektromobility. Když Volkswagen byť jen zvažuje uzavření některé ze svých evropských fabrik, což nikdy neučinil, je to vysoce alarmující, soudí analytici autobranže…
Ropa zatím OPEC ignoruje
15.12.2023 Z meetingu OPEC+ na začátku prosince vzešla velká prohlášení. Pro první čtvrtletí příštího roku dojde ke škrtům v produkci ropy u členských států o 2,2 milionu barelů denně (mbd). Škrty svým objemem větší než těžba Norska měly vystrašit trh a kvůli předpokládanému nedostatku ropy vyhnat cenu výše, nejlépe jeden barel Brentu znovu nad 90 USD. Hlavní dva hráči, Saúdská Arábie i Rusko totiž kvůli zvýšeným rozpočtovým výdajům, ať už na stavební megaprojekty nebo válku, potřebují naplnit státní pokladnu.
Automobilky se smířily se zákazem spalovacích motorů, vadí jim Euro 7
14.02.2023 Tuzemští výrobci aut i jejich dodavatelé se s úplným zákazem prodeje vozů se spalovacími motory již smířili. Jako hlavní problém v současnosti však vidí navrhovanou emisní normu Euro 7/VII, která podle nich může nastavený proces elektrifikace vozidel zásadním způsobem zkomplikovat. Mohlo by jít například o předčasné vyřazování vozů zejména nižších kategorií z trhu nebo přesměrování omezených zdrojů na vývoj a výzkum. Uvedlo to dnes Sdružení automobilového průmyslu v reakci zaslané ČTK.
Ropa v klesajícím trendu
22.08.2022 Cena americké ropy WTI se dostává pod 90 USD za barel, je tak levnější než před zahájením ruské invaze na Ukrajinu. Sestupný trend by mohl navíc dále pokračovat, zvlášť pokud restriktivní politika americké centrální banky (Fed) bude držet poptávku utlumenou a dolar silný.
Další články k tématu Nástup elektromobility
Očekávaný růst ceny lithia i podpora ze strany EU může představovat pro Česko a ČEZ ohromnou investiční příležitost
18.08.2020 Spotřebitelé žijící na území starého kontinentu můžou být v nejbližší době příčinou růstu cen lithia. Většina zemí nabízí dotace za účelem nákupu elektrického vozidla, což by se mělo promítnout i do vyšší poptávky. Přes pozdější restart některých závodů těžících lithium kvůli blokaci při pandemii koronaviru, ceny za kov používaný v bateriích nadále zůstávají na víceletých minimech.
Renishaw: české strojírenství z krize vyvedou inovace a investice
01.10.2020 Dlouhá a vleklá krize čeká tuzemské strojírenské podniky, pokud nebudou investovat do inovací podporujících přechod k elektromobilitě. Strojírenství zaměřené na výrobu součástek pro spalovací motory nemůže v budoucnu prosperovat. Firmy by měly investovat do vývoje ideálně 10 % z celkového obratu.
Itálie žádá Brusel, aby ferrari a lamborgini mohly mít spalovací motor i po roce 2035. Auta pro bohaté by tak na rozdíl od těch pro chudší tolik nezdražovala
05.09.2021 Italská vláda nyní usilovně v Bruselu lobuje za to, aby se na vozy ferrari a lamborghini po roce 2035 nevztahoval zákaz prodeje aut používajících spalovací motory. Tento zákaz plošně navrhuje Evropská komise v rámci klimatického baličku „Fit for 55“, jejž představila letos v červenci.
Index Exportu – z propasti do mělčiny
31.08.2020 Konec celonárodní karantény a rozvolnění přísných pravidel pro pohyb osob přes hranice státu ulevil českému exportu. „Tomu se díky sobě vlastní houževnatosti po květnovém dvouciferném propadu na úrovně z roku 2013 podařilo vrátit zpět, alespoň na úrovně z roku 2016. Celonárodní karanténa a boj proti COVID-19 se nejcitelněji projevila právě na exportu, který si za nejkritičtější tři měsíce odepsal meziročně 26 procent, tj. 254 miliard korun,“ vyčísluje dopad koronavirové krize na vývoz Helena Horská, hlavní ekonomka Raiffeisenbank.
Škoda Auto chce vyrábět 2 miliony aut ročně. Zavádí pracovní soboty a zvažuje novou továrnu.
01.04.2018 Česká automobilka Škoda je součástí koncernu Volkswagen a plánuje pronikat na další zahraniční trhy, především do Indie. Automobilka Škoda Auto se připravuje na ukončení výroby dieselových motorů a nástup elektroaut. Bude investovat 2 miliardy eur, což je asi 50,7 miliardy korun do elektromobility a digitalizace. Jde o největší investiční program v historii Škody. Předseda představenstva Škody Bernhard Maier si věří.
Česko se může stát „Detroitem Evropy“, kvůli nástupu elektromobility, varuje agentura Bloomberg. ČR selhává v lákání zahraničních investorů, výrazně zaostává i za Maďarskem a Polskem
08.01.2024 Americké město Detroit, symbol automobilové výroby 20. století, se především v důsledku globální finanční krize let 2008 a 2009 a úpadku tamní produkce aut stalo nakonec také symbolem ekonomické devastace a krachu. Pád tamních automobilek General Motors a Chrysler z něj učinil „město duchů“, plné opuštěných, chátrajících fabrik, v němž míra nezaměstnanosti stoupala ke 30 procentům, podle některých odhadů dokonce atakovala hranici 50 procent. Agentura Bloomberg ve svém dnešním článku varuje, že Česko se může proměnit v „Detroit Evropy“, podobně jako Slovensko.
Temná stránka elektromobility
02.01.2024 V posledních letech zažíváme revoluci v podobě rozmachu elektrických aut. Cílem je postupně se zbavovat závislosti na ropě a redukovat spalování fosilních paliv, která tvoří emise a přispívají ke klimatickým změnám. Navíc znečišťují ovzduší a ohrožují zdraví lidí, zejména ve velkých městech, kde je provoz přehuštěný. I nástup elektromobilů však neznamená jen pozitiva. Tato změna s sebou přináší také nové problémy, které mohou mít dalekosáhlé následky.
Prezidentské volby USA 2020 – jaký lze očakávat dopad na vývoj trhů?
21.10.2020 Americké prezidentské volby se blíží. V úterý 3. listopadu budeme vědět, zda Donald Trump obhájí svůj mandát, nebo zda jej převezme Joe Biden. Pro investory se samozřejmě jedná o vzrušující období. V následujícím článku objevíte vše, co potřebujete vědět o amerických prezidentských volbách a jejich dopadu na akciové trhy.
Pohonné hmoty v Česku pokračující ve zdražování. Na dohled je však jejich zlevnění, pokud se tedy nevyostří situace na Blízkém východě
17.10.2024 Paliva v Česku druhý týden po sobě zdražují. Průměrná cena benzinu stoupla za posledních sedm dní o 34 haléřů na 35,65 koruny za litr. Nafta za stejnou dobu zdražila o 43 haléřů na průměrných 34,18 Kč za litr. Ceny pohonných hmot se tak vrátily na úroveň, kde byly zhruba před měsícem.
Výběr hlavních ekonomických událostí v ČR v roce 2019
16.12.2019 V tomto velmi rozsáhlém článku najdete kompletní výběr nejdůležitějších hospodářských událostí v České republice v roce 2019 (řazeno chronologicky po měsících a dnech):
Související klíčová slova:
FXstreet | Čína | Kanadský dolar | USD/CAD | Rusko | USA | OPEC | Evropská unie | Kanada | Německo | Ceny ropy | Politika | Export | Sazby | Akcie | Bloomberg | Cash flow | Centrální banky | Ekonomika | Emise | Euro | Eurozóna | Fed | Investice | MT4 | Marže | Měny | Rally | Restriktivní politika | Rezistence | Ropa | Trend | Úrokové sazby | Analytici | Banky | EUR | USD | CAD | Goldman Sachs | Evropa | Cena ropy | Evropská ekonomika | EU | Vývoj ceny | Ekonom | Zisk | Ropný trh | Výsledky | Strach | ČSOB | Analytický tým | Regulace | Investovat | Donald Trump | Lukáš Kovanda | Financial Times | Analýzy | Brent | Cena | Dolar | FXstreet.cz | Graf | Komoditní | Portfolia | Reuters | Ropy | Trh | Tržní podíl | Volkswagen | Vývoj ceny ropy | Vývoj ceny ropy Brent | WTI | Zpráva | Tradeři | Benzín | Indie | Provozní marže | ROCE | Spojené státy | Tržby | Komise | DPA | Brazílie | Úspěch | BMW | Vývoj ceny ropy WTI | Firmy | Vývoj měnového páru | Handelsblatt | Ztráty | Saúdská Arábie | Zajištění | Mzdy | Německý export | Krize | Analytický tým FXstreet.cz | Očekávání analytiků | Příjmy | ČTK | Investice v Číně | Hlavní ekonom | Očekávání | Mercedes | Audi | Politico | Obchodní války | OPEC+ | Obchodní válka | Vývoj těžby ropy | IG | Zvýšení mezd | Evropská komise | Výkonný ředitel | Denní graf | Růst ceny ropy | Tým FXstreet.cz | Trinity Bank | Automobilky | Německá vláda | Trinity | LNG | Německý průmysl | Konkurenceschopnost | Firma | TradingEconomics | Vyšetřování | Miliardy | Vyhlídky | Sdružení automobilového průmyslu | Financovat | Průmysl | Propouštění | Čínské zboží | Zdražování | Státy EU | Prohlášení | Zavedení cel | Moskva | Dieselgate | Porsche | Škoda Auto | Jaderné elektrárny | Americké centrální banky | Automobil | Ztráta | Peking | Hospodaření | Růst poptávky | Pracovní trh | Američané | Miliardy eur | Irák | Ifo | Clemens Fuest | Experti | Příjmy domácností | Ukazatele | Ceny energií | Trump | Prezident | Trhy | Evropské ekonomiky | Provozní zisk | Pandemie | FIAT | Dodávky na trh | Prodeje aut | Poptávky po ropě | Výroba v Číně | Sestupný trend | Automobilka Toyota | Toyota | Vývoj | Profitovat | Brusel | Spotřebitelé | Automobilka | Německá automobilka | Automobilka Volkswagen | Seat | Škoda | Domácnosti | Tomáš Raputa | Růst | Evropský parlament | Ekonomiky | VW | Války | Organizace | Práce | Autoprůmysl | Podíl na trhu | Mexiko | Strach ze ztráty | USD za barel | Vývoj měnového páru USD/CAD | Cena americké ropy | Cena americké ropy WTI | Volvo | Zaměstnanci | Navýšení cel | Dovoz | Vývoz | Auta | Urals | JDE | Unie | Berlín | Parlament dnes | Restrukturalizace | Výrobci aut | Exporty | Stellantis | Citroën | Chrysler | Jeep | Ceny | Růst poptávky po ropě | Německý autoprůmysl | Traton | Vodíkový pohon | Elektromobily | Pracovní místa | Masivní investice | Koncern | Nařízení | Vývoz LNG | Růst ceny | Elektroauta | Komoditní tradeři | Trinity Bank Lukáš Kovanda | Ceny ropy Brent | Plány | Cíle | Elektrovozy | Dodavatelský řetězec | Technologie | MAN | Největší evropská automobilka | Evropská automobilka Volkswagen | Americký trh | Odvětví | Rekord | Dovozní clo | Opatření | Uhlí | Ceny plynu | Analytici Goldman Sachs | Německá automobilka Volkswagen | Automotive | Vysoké ceny | Výsledky Volkswagenu | IG Metall | Společnost | TIM | 3М | Ocel | Omezení dodávek | Invaze na Ukrajinu | Ruské invaze na Ukrajinu | Sankce | Rheinmetall | Invaze | Řetězec | Západní sankce | Vývoj ceny ropy Brent v USD | Vysoké ceny energií | Propuštění | Pomoc Ukrajině | Německé ekonomiky | Odhad poptávky po ropě dle OPEC | Odhad poptávky po ropě | Ruské exporty | Rizikový faktor | Globální ropný trh | Těžba skupiny OPEC | Poptávková strana | Růst hlavních ekonomik | Klesající reálné příjmy | Reálné příjmy domácností | Klesající reálné příjmy domácností | Spalování ropy | Kapacita elektráren | Topné oleje | Inkaso deviz | OPEC Monthly Report | Vedení Volkswagenu | Scania | Odborová organizace | CZ | Line | Vedení firmy | Euro 7 | Válka | Přesun výroby | Vice | Omezení exportu | Covidové pandemie | Dovoz do USA | Cla na dovoz | News | tradingeconomics.com | Tuzemské automobilky | Exodus | Substituce při výrobě elektřiny | Rozpis odsouhlasených těžebních škrtů | Vývoj těžby ropy v USA | Severomořský Brent | ProCent | Značka VW | Dotace | Mluvčí | Výkon | Kolo jednání | Financial | Deindustrializace | Dotace na elektromobily | Materiály | Vyšší cla | Elektroauto | Citroen | RISE | Hensoldt | Evropské automobilky | Navýšení
Nejčastější klíčová slova:
USD | EUR | Pozice | USA | Index | Výhled | Trh | Rezistence | Reuters | Banka | Banky | ČTK | Obchodování | Růst | Indikátor | Trading | Pokles | Cena | FOREX | Pivot