Pondělí 18. listopadu 2024 11:10
reklama
Fintokei StartTrader
reklama
Purple webinář Ve vaší režii
reklama
Swissquote Bank
reklama
CapXmaster srovnani

Evropský automotive a možný dopad nových “cel”

18.11.2024 08:43  Sekce: Burzovní zpravodajství  Tisk

Donald Trump se podle řady svých výroků chystá poměrně výrazně zvýšit cla na dovoz zboží do USA. Primárně bude “na mušce” čínské zboží, kde se podle dosavadních zpráv z tisku může jednat zejména o zboží ze seznamů 1-3 z obchodních válek let 2018-2019 (železo, ocel, strojírenské výrobky, automotive, elektronika). Další v pořadí je však Mexiko a Evropská unie, kde Donaldu Trumpovi “leží v žaludku” zejména odvětví, na jejichž dovoz Evropa aktuálně uplatňuje vyšší cla než Američané a kde je dovoz z EU historicky vysoký. A “první na ráně” je segment automotive, kde Evropa uplatňuje dovozní clo ve výši 10 %, zatímco USA pouze ve výši 2,5 % (https://www.politico.com/news/2024/11/15/european-union-trump-tariffs-00189639). I kdyby plošné navýšení cel na dovoz do USA nakonec nebylo tak dramatické, jak Donald Trump naznačuje (až + 20 procentních bodů), segment automotive a některá další odvětví se pravděpodobně výraznějšímu navýšení cel nevyhnou. Kdo je pak nejvíce zranitelný? Mezi Evropskými výrobci jde primárně o to, kdo má největší podíl tržeb na americkém trhu, a sekundárně pak o to, jakou část produkce do USA dováží z Evropy - tedy jak moc jsou auta skutečně “evropská” a do jaké míry jde “jen” o evropské značky. Nejdůležitější je americký trh pro Porsche a Stellantis (Citroen, Fiat, Jeep, Chrysler), kde americké tržby tvoří zhruba čtvrtinu celkových tržeb. Volvo, Mercedes a BMW mají podíl amerických tržeb na celku okolo 15 %, zatímco VW zhruba 8 %. Velké rozdíly ovšem panují v tom, kde automobilky své automobily pro americký trh ve skutečnosti vyrábí - podle analýzy Goldman Sachs mohou mít Porsche a Volvo problém s tím, že auta pro americký trh téměř ze 100 % pochází z Evropy. Naopak VW a zejména pak Stellantis mohou těžit z toho, že jejich automobily pro americký trh jsou daleko méně závislé na evropské výrobě (cca 40 % u VW a jen 4 % u Stellantis). Obě dvě automobilky ostatně stejně jako řada čistě amerických výrobců může mít ovšem problém ještě s jinou frontou obchodní války - z Mexika nebo z Kanady totiž oba dva koncerny dováží také skoro 40 % vstupů pro svou americkou produkci. Ďábel tak nakonec bude ukryt v detailech. Tak jako tak, obchodní války přichází pro evropské výrobce ve velmi nevhodnou dobu, kdy nezachytili dobře nástup elektromobility a ztrácí konkurenceschopnost na důležitém čínském trhu, který pro řadu evropských značek tvoří skoro třetinu veškerých tržeb.

Zdroj: ČSOB

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

  • Evropský akciový trh po silném středečním růstu prudce klesá
    Ve čtvrtek hlavní evropské indexy po růstu z předchozího dne vykázaly výrazný pokles. Účastníci trhu se obávají vyhlídek na zpřísnění sankcí proti Rusku.
  • Evropský akciový trh roste
    Evropský akciový trh vykázal na konci středečního obchodování růst. Index STOXX Europe 600 si připsal 4,68 %. Největší růst vykázaly německý DAX a francouzský CAC 40, které vzrostly o 7,92 % a 7,13 % v uvedeném pořadí. Index FTSE 100 se vyšplhal o 3,25 %, španělský IBEX 35 získal 4,88 % a italský FTSE MIB vzrostl o 6,94 %.
  • Evropský akciový trh se po pátečních ztrátách vrací do zelené zóny
    V pondělí vykazují evropské akciové indexy zisky poté, co během páteční seance klesaly. Účastníci trhu nadále zpracovávají čtvrtletní a pololetní zprávy velkých evropských společností. Investoři navíc vyhodnocují ekonomická data o USA a spekulují o vyhlídkách recese v globální ekonomice.
  • Evropský akciový trh v očekávání zpráv z Ameriky zamrzl
    Přední akciové indikátory západní Evropy zaznamenaly ve čtvrtek na pozadí negativní dynamiky akciového trhu Spojených států a Asie odlišné směry. Účastníci trhu navíc pozorně sledují zveřejnění výsledků hospodaření klíčových evropských společností za třetí čtvrtletí roku 2022.
  • Evropský akciový trh vykazuje nejistý růst
    Klíčové burzovní ukazatele západní Evropy vykázaly při středečním obchodování mírný nárůst. Účastníci trhu se vyhýbají zásadním krokům v očekávání zveřejnění statistik červencové inflace ve Spojených státech. Kromě toho investoři nadále analyzují čtvrtletní a pololetní zprávy velkých evropských společností.
  • Evropský akciový trh vzrostl díky silným ziskům
    Silné čtvrtletní zprávy o podnikových ziscích evropských společností ve středu podpořily akciový trh, ale obavy z agresivních kroků hlavních centrálních bank omezují růst. Panevropský index STOXX 600 tak vzrostl o 1,0 %. Britský FTSE 100 si polepšil o 0,45 % na 7 600,4 b, francouzský CAC 40 vzrostl o 1,06 % na 7 103,08 b. a německý DAX o 0,88 % na 15 376,34 b.
  • Evropský akciový trh začal v polovině týdne prudce stoupat
    Klíčové akciové indikátory západní Evropy vykázaly během středečního obchodování po šestidenní sérii poklesů velkolepý...
  • Evropský akciový trh znovu na horské dráze
    Hlavní příčinou dnešního korekčního obratu akciového trhu byly pozitivní makro statistiky pro eurozónu. Hrubý domácí produkt Německa v prvním čtvrtletí letošního roku meziročně vyskočil o 4 %. Stojí za zmínku, že německá ekonomika je v eurozóně největší.
  • Evropský automobilový sektor zažívá krušné časy
    Evropské sdružení výrobců automobilů dnes zveřejnilo květnové počty registrací nových osobních automobilů, které byly ve srovnání s loňskem zhruba poloviční. Oproti dubnu se vlivem postupného rozvolňování protikoronavirových opatření sice pokles zmírnil, i nadále však zůstává výrazný. Dvouciferným tempem se počty registrací snižovaly ve všech státech Evropské unie a také u všech výrobců. Vyhlídky pro následující období však také nejsou zrovna růžové. Již před koronavirovou krizí se výrobci automobilů, včetně navazujících dodavatelských odvětví, potýkali s celosvětovým nedostatkem poptávky a s přechodem na přísnější emisní limity. Současná situace útlum poptávky pravděpodobně dále urychlí. Nepůjde jen o to, že automobily představují luxusní statek po kterém v době krize poptávka zcela logicky klesá, nýbrž i to, že během karanténních opatření došlo ke změnám, které mohou mít na automobilový průmysl zásadní dopad. Jedná se o stále se rozšiřující trend výkonu práce na dálku, který vede k nižší potřebě i frekvenci se přemisťovat. To může vést k preferenci sdílení automobilů, upřednostnění jiných způsobů dopravy, či jednoduše k pozvolnější obměně stávajících automobilů v důsledku nižšího opotřebení. Vše uvedené však vede k jedinému, k nižší poptávce po automobilech.
  • Evropský automobilový trh zatím nestagnuje
    Růst české ekonomiky jde těsně ruku v ruce s průmyslem a je to poznat na jejím výkyvu nahoru i dolů. Především jde o náš automobilový trh. Ten se právě díky své expanzi stal asi největším tuzemským oborem s 10 % podílu na HDP. Z pohledu počtu vyrobených aut na jednoho obyvatele ČR náš trh sice o něco zaostává za Slovenskem, přesto to nijak nesnižuje význam našich automobilek pro současný i budoucí vývoj v oblasti tuzemského hospodářství.
  • Evropský automotive pod tlakem asijské konkurence a emisních cílů
    Evropský automotive čelí prohlubující se krizi. Produkce zůstává na rozdíl od Číny hluboko pod před-pandemickými úrovněmi a velká část výrobců letos navíc naráží na slábnoucí poptávku (zhruba 40 % výrobců uvádí, že slabá poptávka je hlavní problém). Výhled minimálně pro nejbližší měsíce tak není vůbec pozitivní. Je zřejmé, že evropský automotive kromě cyklického zpomalení poptávky čelí prohlubující se strukturální krizi.
  • Evropský bankovní sektor dál je a ještě dlouho bude hlavní brzdou akciových indexů v Evropě
    Pár slov k výprodejům, které tento týden zasáhly akciové trhy. Zatímco americké akcie jsou zpět na dosah rekordních úrovní, evropské indexy za těmi americkými i nadále výrazně zaostávají.
  • Evropský indexy cítí se sebejistě na rozdíl od amerických.
    Situace na akciových trzích vyvíjí se docela nejednoznačně. Námitky mezi Ruskem, USA a Evropou, stále tlačí na trhy. K...
  • Evropský indexy cítí se sebejistě na rozdíl od amerických.
    Situace na akciových trzích vyvíjí se docela nejednoznačně. Námitky mezi Ruskem, USA a Evropou, stále tlačí na trhy. K...
  • Evropským akciím se dnes dařilo
    Evropský akciový trh se dnes veze na vlně optimismu, a to hned od ranních hodin, kdy akcie reagovaly na dohodu mezi Donaldem Trumpem a Jean-Claudem Junckerem o zmírnění navzájem uvalovaných cel. Náladě přispěla i ECB, která ponechala úrokové sazby beze změny a její šéf Mario Draghi naznačil, že sazby zůstanou beze změny minimálně do léta příštího roku. Index Stoxx 600 tak v odpoledních hodinách roste o zhruba půl procenta. Nejziskovějším sektorem jsou telekomunikace, které přidávají 1,8 %. Žádný jiný se nepřehoupl přes hranici jednoho procenta.
  • Evropským akciím se ráno nedaří, koruna se propadá
    Asijské trhy dnes ocenily lehkým nárůstem čínská makrodata, která mírně překonala odhady jak v případě srpnových maloobchodních tržeb, tak u průmyslové výroby. Ještě se asi projevil také pozitivní vývoj na amerických trzích ze včerejška.
  • Evropský maloobchod se zotavuje, ale luxusní zboží potřebuje ty, kteří hodně utrácí
    Evropa se začíná „oklepávat“ z omezení pohybu a podle analýzy Fidelity International ukazují čerstvá data známky oživení u maloobchodu, jednoho z nejvíce zasažených odvětví. U luxusního zboží je kvůli absenci čínských turistů, kteří hodně utrácí a představují až 40 procent poptávky v tomto sektoru, nejbližší výhled nejistý.
  • Evropským automobilkám hrozí “krvavá lázeň” v záplavě levného čínského dovozu, varuje šéf Stellantisu. Odpovědí by mohlo být vytvoření nadnárodního evropského “Airbusu elektromobility”
    Autopůjčovna Hertz se v USA zbavuje 20 tisíc elektroaut a nahrazuje je vozy s tradičnějším pohonem (viz obrázek 1 níže). Klíčovým důvodem jsou příliš vysoké náklady na údržbu a opravy elektroaut. Ty jsou i zásadní příčinou toho, proč se celosvětově zadrhává poptávka po elektrovozech.
  • Evropskými trhy se prohnala vlna optimismu
    Evropské burzy dnes vstřebávají staronový návrh, který včera večer Řekové poslali do Bruselu a který do značné míry ko...
  • Evropským trhům dnes velí komodity - míří vzhůru
    Evropské burzy zahájily nový týden se solidními zisky. Navázaly tak na dnešní vývoj v Asii, kterým vlilo optimismus do žil prohlášení čínské centrální banky. Hlavní evropské akciové indexy tak přidávají v úvodu mezi 1 - 2 %, a je to zejména komoditní a bankovní sektor, jež jim v tomto pomáhají. Silnější čínská měna by totiž měla nahrávat vývozcům komodit v Austrálii, Brazílii nebo Kanadě, což logicky zatlačilo na ceny komodit vzhůru.
Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

reklama
CapXmaster srovnani