Sobota 21. prosince 2024 16:45
reklama
Investingfox Partner
reklama
Investingfox Partner
reklama
Investingfox 16 let
reklama
Purple webinář Ve vaší režii

EU se spojuje s Čínou ve jménu Green Dealu – a proti Trumpovi. Ďábelské

30.06.2024 10:16  Sekce: Burzovní zpravodajství  Tisk

Už v nadcházejícím týdnu mají vstoupit v platnost navýšená cla EU na čínské elektrovozy. Zatím v provizorním módu, od konce letoška definitivně. Stále tedy existuje možnost citelné redukce chystaného navýšení, nebo dokonce plného ustoupení od něj. EU v tomto týdnu přistoupila zatím jen k titěrné redukci nově plánovaných celních sazeb.

Čína přitom od minulého víkendu nabízí ústupek, z nějž by těžily zejména německé automobilky. Německému vicekancléři Robertu Habeckovi jej při návštěvě Pekingu nabídl čínský ministr obchodu Wang Wen-tchao. Peking je ochotný snížit své clo na auta z EU s velkoobjemovými motory, pokud EU ona dodatečná cla na čínské elektrovozy nezavede.

Německo dodatečné clo EU na čínská elektroauta už delší čas kritizuje. Lze tudíž předpokládat, že nyní tlak Berlína na Brusel ještě zesiluje, takže ve výsledku by se ani žádné definitivní navýšení cel konat nemuselo, nebo bude jen symbolické. Ze snížení čínských cel na auta z EU s velkoobjemovými motory by těžily hlavně německé automobilky jako Mercedes či BMW.

Cla na čínská elektroauta navíc – v očích Bruselu – evidentně nikdy neměla být úvodním výstřelem v obchodní válce. Evropská unie, zdá se, naopak tiše akceptuje vznik „eurounijně-čínského průmyslového komplexu“. V podstatě tedy již přijala fakt, že čínská elektroauta jsou natolik konkurenceschopná, že evropští výrobci – zatížení regulacemi a normami, jež nesnesou srovnání nikde jinde ve světě – proti většině z nich nemají příliš šancí. Proto se se svým soupeřem hodlá spíše spojit než s ním zápolit; chce jej jen přimět k tomu, aby své elektrovozy vyráběl v EU, a ne v Číně.

Průmyslové spojenectví mezi EU a Čínou též představuje pojistku proti trumpovské Americe. Po čtvrteční televizní debatě, kterou stávající prezident Joe Biden absolutně nezvládl, narostla pravděpodobnost, že Donald Trump se v letošních volbách do Bílého domu vrátí. A nebude se vzpěčovat ani uplatňovat nová cla jak vůči Číně, tak i EU.

Pojistkou proti Trumpově nevyzpytatelnosti může být i krok německého Volkswagenu z tohoto týdne. Německá automobilka totiž oznámila, že investuje až pět miliard dolarů do amerického výrobce elektroaut Rivian. Hodlá s ním vytvořit joint venture. Jistě může kalkulovat i s tím, že by si tím naklonila Trumpa, který cla vnímá jako ochranu amerického průmyslu. Volkswagen si tak za miliardy může kupovat Trumpovu shovívavost, byť jistě nejde o jediný důvod investice do Rivianu.

Investice Volkswagenu ovšem jinak čelí řadě výzev. Jeho akcie ostatně v reakci na její oznámení klesly na své letošní minimum, do blízkosti minima víceletého. Rivian se totiž potácí, jen letos v prvním čtvrtletí vykázal ztrátu 1,5 miliardy dolarů, přičemž předchozí kvartály byly ještě ztrátovější. Akcie americké automobilky se od konce roku 2021 propadly o více než 90 procent. Volkswagen a Rivian tak podle četných expertů z branže představují „spolunocležníky ze zoufalství“. Dávají se dohromady kvůli vidině krachu na jedné straně, v případě Rivianu, a tučných „pokut za zaostalosti“ v případě Volkswagenu.

Volkswagen totiž musí do amerického výrobce elektroaut, byť ztrátového, investovat i proto, aby dostál přísným normám EU, souvisejících s ambiciózní zelenou agendou Bruselu. Ta nemá obdoby nikde jinde na světě. Bez rozšiřování výroby elektroaut by Volkswagen čelil značným pokutám EU. Jeho vlastní software pro elektroauta ale není dost konkurenceschopný, což mu snižuje prodeje a brání tedy v požadovaném rozšiřování výroby elektroaut. Rivian se sice potácí, ale i tak je jeho software pokročilejší než ten Volkswagenu. Už loni přitom musel Volkswagen investovat 700 milionů dolarů do čínské automobilky Xpeng, aby právě získal přístup k pokročilejšímu softwaru.

Regulace EU tak vlastně zachraňují jinak již takřka odepsané americké automobilky a pomáhají navyšovat zisk automobilkám čínským; je to taková socialistická internacionální družba 21. století. Ta však určitě nepředstavuje recept na vzestup americké, a už vůbec ne eurounijní ekonomiky. Radovat se mohou akorát v Pekingu.

Německo jako takové, hnací motor ekonomiky EU, je ovšem historicky ochotno zacházet mnohem dále než Spojené státy v hospodářské a obchodní spolupráci s režimy typu Číny či Ruska. Vždyť ještě začátkem roku 2022 zamýšlelo prohlubovat svoji závislost na ruském plynu, ačkoli proti spuštění plynovodu Nord Stream 2 se stavěly jak Polsko či Ukrajina, tak zejména Spojené státy. Na zmíněnou spolupráci Volkswagenu a Xpengu mohou navázat další kooperace německých a čínských automobilek, v rámci onoho „eurounijně-čínského průmyslového komplexu“.

I proto Berlín svým značným vlivem v Evropské komisi může Brusel nasměrovat na dráhu postupného přijetí reality „eurounijně-čínského průmyslového komplexu“. Ten by Číně umožnil, aby svá elektroauta v EU dále prodávala – a bez nijak dramaticky navýšených cel. Navýšení cel EU na čínské elektrovozy – které je ovšem mnohem slabší než navýšení cel USA vůči těm samým elektrovozům – má Čínu vést nikoli k rozpoutání obchodní války, nýbrž jen k tomu, aby své fabriky budovala na území EU.

Investice čínské automobilky Chery ve Španělsku nebo jiného čínského výrobce, BYD, v Maďarsku tak zdaleka nemají být poslední. EU signalizuje otevřenost čínským investicím. Za více čínských investic ve Francii nedávno mocně loboval francouzský prezident Emmanuel Macron, který ve své domovině s mimořádnou pozorností hostil čínského protějška Si Ťin-pchinga.

EU, zdá se, tedy akceptuje vizi, že zejména některé třídy vozů budou na jejím území vyrábět Číňané. Karty se obrátily. Docházelo by tak totiž k transferu pokročilejších čínských technologií a know-how – z Číny do EU. Navíc by EU mohla nadále světu deklarovat, jak moc jí záleží na zelené budoucnosti a na plnění plánů Green Dealu. Vždyť za účelem dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050 by byla ochotna spojit se i s ďáblem,… vlastně Pekingem. 

Lukáš Kovanda
Hlavní ekonom / Chief Economist, Trinity Bank

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

  • EUR včera prodělávalo jízdu na horské dráze
    EUR včera prodělávalo jízdu na horské dráze, jejíž příčinou byly přetrvávající obavy ohledně dalšího vývoje v Irs...
  • euRVHPzóna alebo stimuly na pokračovanie
    Včerajší záver obchodovania charakterizovala dobrá n...
  • EUR vymazalo část zisků po slabém PMI ze Španělska
    Výroba a nové zakázky opět rostou, ale pomaleji.V souladu s tím se podnikatelská očekávání snížila na nejnižší úroveň v roce 2024 a pod historický průměr.
  • EUR zaznamenal len malú reakciu na rozhodnutie ECB
    ECB na svojom októbrovom zasadnutí ponechala menovú politiku nezmenenú. Úrokové sadzby zostali na rekordne nízkych úrovniach a kvóta PEPP sa udržala na úrovni 1,85 bilióna EUR. Rada guvernérov sa naďalej domnieva, že priaznivé podmienky financovania možno zachovať pri mierne nižšom tempe čistých nákupov aktív v rámci programu núdzových pandemických nákupov (PEPP) ako v druhom a treťom štvrťroku tohto roka.
  • EUR zaznamenal len malú reakciu na zápisnicu ECB
    Práve bola zverejnená zápisnica z posledného zasadnutia ECB. Ako sa očakávalo, zápisnica ECB neobsahovala žiadne nové informácie o ďalších krokoch, ktoré ECB plánuje prijať v súvislosti s fiškálnou politikou. Trhy sa primárne zamerali na to, či centrálni bankári ECB diskutovali o možnosti ukončenia programu PEPP v marci 2022. Investori tiež dúfali, že dnešná zápisnica poskytne určité usmernenie k zvyšovaniu sadzieb.
  • EU se dnes konečně dohodla na stropu na ruskou ropu – na úrovni 60 dolarů za barel. Vypne Rusko v rámci odvety ropu také Česku?
    Evropská unie se dnes dohodla na úrovni stropu na ruskou ropu vyváženou námořní cestou, plyne z informací agentury Bloomberg. Ta cituje nejmenovaného polského diplomata. Strop by měl činit 60 dolarů na barel.
  • EU se dohodla na zastropování ruské ropy
    Vlády Evropské unie zavedou cenový strop na ruskou námořní ropu ve výši 60 dolarů za barel s mechanismem úpravy, který udrží strop na úrovni 5 % pod tržními cenami poté, co Polsko s touto myšlenkou formálně souhlasilo. Dříve se Polsko a pobaltské země vyslovily pro přísnější limit, dokonce 30 dolarů za barel, zatímco Řecko, Kypr a Malta, jejichž domácí lodní průmysl hraje klíčovou roli v mezinárodní přepravě ruské ropy, chtěly limit 70 dolarů, uvedli pro Euronews diplomaté obeznámení se situací. Očekává se, že zbytek skupiny G7 (a Austrálie) tento mechanismus brzy schválí. V platnost by měl vstoupit 5. prosince, tedy den po zasedání OPEC+. Obchodníci s ropou proto mohou po víkendu očekávat zvýšenou volatilitu. 
  • EU se neshodla na půjčce pro MMF. ČR příspěvek zvažuje a Singer varuje před bezprecedentní koncentrací rezerv ČNB
    Evropská unie se nedohodla na návrhu poskytnout Mezinárodnímu měnovému fondu (MM...
  • EU se přes léto revolučně mění: rozjíždí klimatický balíček i digitální euro, toleruje vyšší inflaci. Jak to spolu souvisí
    Zpravodaje z eurounijních institucí letos okurková sezóna netrápí. V Bruselu i ve Frankfurtu je na červenec nesmírně živo. Během pár dní tam představili hned několik opatření, která mají potenciál EU přetvořit vskutku revolučně. V prvé řadě jde o klimatický balík. Evropská centrální banka pak po přezkumu své měnové politiky, prvního po takřka dvaceti letech, přelomově rozhodla, že bude tolerantnější k vyšší inflaci. V neposlední řadě pak v tomto týdnu učinila zásadní krok na cestě k digitálnímu euru. Tím by se v eurozóně tudíž mohlo platit už roku 2025. Vše spolu souvisí, ač to na první pohled nevypadá.
  • EU se shodla na podpoře evropské výroby čipů, pomoci má 43 miliard eur
    Evropská unie chce do konce desetiletí podpořit vývoj a výrobu polovodičů investicemi ve výši 43 miliard eur (zhruba bilion korun) a zdvojnásobit svůj podíl na jejich celosvětové produkci na 20 procent. Shodli se na tom dnes zástupci členských zemí a Evropského parlamentu, kteří dojednali konečné podmínky normy reagující na nedávný nedostatek těchto součástek klíčových pro výrobu aut či elektroniky. Aby vstoupila v platnost, musí ji potvrdit Rada EU a plénum EP.
  • EU spustí v pilotním režimu regulaci kryptoaktiv, již za půl roku budou muset nové subjekty žádat o povolení
    Evropská unie se poprvé pustila do regulace kryptoaktiv. Nové nařízení týkající se provozování platforem pro obchodování s investičními nástroji založenými na tzv. technologii sdíleného registru má odstranit překážky rozvoje trhu s kryptoaktivy a zároveň jej dostat pod kontrolu. Týkat se bude například digitalizovaných dluhopisů nebo investičních tokenů, nikoliv ale kryptoměn, pro které se připravuje samostatná regulace. Pilotní režim nového nařízení schváleného v létě startuje již za půl roku. Od 23. března budou muset provozovatelé nových obchodních platforem požádat o vydání povolení. Podle experta na právo v oblasti fintechu advokáta Filipa Murára z mezinárodní advokátní kanceláře Noerr regulace kryptoaktiv nastaví rovné podmínky pro investice a zvýší jejich atraktivitu u konzervativních investorů.
  • EU summit
    Politickí lídri zvolali na piatok mimoriadny summit EU ohľ...
  • EU ukládá společnosti Meta Platforms rekordní pokutu za porušení soukromí❗
    Evropská unie jménem Irské komise pro ochranu dat uložila rekordní pokutu 1,2 miliardy eur (1,3 miliardy dolarů) společnosti Meta Platforms (META.US), kterou spravuje Mark Zuckerberg, za porušení ochrany osobních údajů. Evropský orgán také stanovil kategorický zákaz zasílání uživatelských dat. Během příštích pěti měsíců má společnost pozastavit veškeré budoucí přenosy osobních údajů americkým a americkým bezpečnostním službám a šest měsíců zastavit nezákonné zpracování osobních údajů uživatelů z EU, včetně ukládání.
  • EU v červnu poprvé dovezla více plynu z USA než z Ruska, uvedl šéf IEA
    Evropská unie v červnu kvůli prudkému snížení dodávek z Ruska poprvé dovezla více plynu ve formě zkapalněného zemního plynu (LNG) ze Spojených států než prostřednictvím plynovodů z Ruska. Na twitteru to ve čtvrtek napsal výkonný ředitel Mezinárodní agentury pro energii (IEA) Fatih Birol.
  • EU vydala dluhopisy na podporu zaměstnanosti, trh ale není v dobré kondici
    Evropská unie dnes vydala dluhopisy, které doplní rozsáhlé financování na podporu zaměstnanosti z unijního programu SURE. Papíry ale vstupují na trh, který není v nejlepší kondici - výnosy státních dluhopisů jsou totiž na mnohaměsíčních maximech. Unie nabídla takzvané sociální dluhopisy se splatností osm a 25 let a z jejich prodeje získá 14,1 miliardy eur (přes 358 miliard Kč), informovala agentura Reuters.
  • EU vyhrožuje Itálii pokutou, akcie v Evropě i v USA konečně mírně rostou
    Středeční seance na finanční trhy konečně přináší o něco více klidu. Po výplachu z předchozích několika dní se situace na světových burzách stabilizuje a indexy v Evropě i v USA se vrací znovu do zelených čísel. Zisky sice ve většině případů nepřesahují jedno procento, i to je ale zlepšení o 180 stupňů proti tomu, co v posledních dnech akciové indexy předváděly. Klíčovou otázkou je nyní to, zda zlepšení sentimentu není jen dalším krátkodobým výkyvem.
  • EU VYHROŽUJE KYPRU ODŘÍZNUTÍM PENĚŽNÍCH PROSTŘEDKŮ
    Kypr zvažuje znárodnění penzijních fondů, které mají kapacitu 2-3 miliony eur a vydávají záchranné dluhopisy navázané ...
  • EU vyjadřuje obavy ze závislosti na ruském plynu
    Zhruba za měsíc bude energetický sektor nadále býčí. V souvislosti s rostoucí inflací pokračuje také růst cen ropy, což zvyšuje náklady spotřebitelů na pohonné hmoty.
  • EU výrazně navyšuje cla na čínská elektroauta, poškodí tím Německo i Česko. Fiasko Green Dealu ji totiž nutí přejímat Trumpovu agendu, kterou dříve tolik kritizovala
    Evropská unie od první poloviny příštího měsíce výrazně navýší cla na čínská elektroauta, až do výše přesahující 38 procent. EU tak činí na základě prověrky systému dotování výroby čínských elektroaut, kterou zahájila loni. Čína už uvedla, že podnikne odvetné kroky. Akcie firem čínského segmentu výroby elektrout se v reakci propadají. Například akcie automobilek Geely a Xpeng klesají o osm procent.
  • EU vyzvala USA k návratu k rozhovorům o digitální dani
    Evropská unie dnes vyzvala Spojené státy, aby se vrátily k rozhovorům o digitální dani na půdě Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). Je nicméně připravena přijít s novým návrhem na úrovni samotné EU, pokud tyto rozhovory ztroskotají, uvedl mluvčí delegace Evropské komise ve Washingtonu.
Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

Forex brokeři
reklama
RebelsFunding