Není tedy divu, že výhled automobilek Volkswagen, Stellantis nebo BMW se snižuje a s ním i ceny akcií. Akcie Volkswagen (preferenční) klesly za posledních 6 měsíců o 20 % a dostaly se pod minimum z první akutní fáze koronavirové krize.
Pojďme se této největší evropské automobilce podívat pod pokličku. V první řadě je třeba rozlišovat VW (značku) od VW Group (akcie). Značka Volkswagen, které se média v poslední době nejvíce věnují, je v potížích zejména kvůli své drahé výrobě koncentrované v Německu, zmíněnému neúspěchu elektromobilů a také kvůli zaměření na Čínu, kde jeho prodeje klesají. V tabulce níže je vidět, že samotná značka Volkswagen generuje provozní zisk pouze ve výši 2,3 % z tržeb, což je neudržitelné.
Jenže VW Group obsahuje i jiné značky, které na tom nejsou zdaleka tak špatně. Např. tuzemská Škoda v prvním letošním pololetí vytvořila vyšší provozní zisk než VW! SEAT/CUPRA, nebo VW užitkové vozy také zmírňují ztráty vlajkové značky.
Porovnání provozního zisku dle značek VW Group Core (v mil. eur):
Do skupiny patří mezi jinými ještě značky Audi nebo Porsche, které také neprožívají zvlášť úspěšné období a mírně táhnou celou skupinu dolů. Můžeme ale předpokládat, že jde o cyklické zpomalení, které se po postupném snižování úroků ze strany ECB znovu otočí směrem k růstu poptávky. Kromě zmíněné automotive divize je součástí VW Group i finanční divize. Vlastní leasingovky a banky také přispívají k tvorbě zisku a podporují prodeje.
Investor tedy koupí akcií Volkswagen nekupuje pouze problematickou stejnojmennou značku, ale celé portfolio značek včetně těch prémiových a k tomu i finanční business. Celý balíček je nyní naceněný tržní kapitalizací na 44 mld. Eur při očekávaném zisku po zdanění 14 mld. Eur. Forward PE tedy zajímavých 3,1.
Výsledovka za první pololetí roku 2024 a 2023 skupiny Volkwagen dle divizí (v mil. eur):
Z pohledu na výsledovku vidíme meziroční pokles provozního zisku i zisku po zdanění o 10-15 %, nic dramatického. Dá se předpokládat, že zisk bude mírně klesat i v druhém pololetí a v následujícím roce. I kdyby se zisk na akcii měl snížit z letošních odhadovaných 24 eur na 16 eur, stále by se akcie obchodovaly s velice atraktivním PE 5. Dividenda 9 eur na akcii také znamená
Zdá se tedy, že trh naceňuje skupinu VW dle optiky na samotnou značku se sídlem ve Wolsburgu, která sice trpí velkými problémy, ale tvoří pouze část celého holdingu. Ani při pohledu na prodeje dle jednotlivých měsíců to nevypadá na katastrofu. Celý evropský trh je ovlivněný z části cyklickým výkyvem kvůli vysokým úrokovým sazbám. Tato překážka by měla ale postupně slábnout a poptávka se stabilizovat.
Vývoj měsíčních prodejů aut skupiny Volkswagen (v tis.):
To neznamená, že Volkswagen během příštího roku naplní své přebujelé kapacity. Je dobře, že si této skutečnosti je management vědom a již zahajuje zdlouhavou cestu vedoucí směrem k zavření některých drahých výrobních závodů na auta se spalovacími motory (Audi v Belgii, VW v Osnabrücku a v Drážďanech) a limituje své investice do elektromobility a gigafactories, což vylepší cash flow pozici v následujících letech.
Tomáš Raputa
Analytický tým FXstreet.cz
Zdroje: VW Investor Relations, tradingeconomics.com, marketscreener.com