Je ale tento příběh dostatečný pro takový mimořádně rychlý růst akcií? Je možné, aby začínající automobilka, která se zatím na 12měsíčním horizontu ještě ani nedostala do zisku, měla větší tržní kapitalizaci než německá (BMW, VW, Daimler) i americká (GM, Chrysler, Ford) velká trojka dohromady?
Vývoj tržní kapitalizace hlavních světových automobilek (v mld. USD):
Inu, z fundamentálního pohledu toto porovnání s ostatními automobilkami moc smyslu nedává a Tesla z něj vychází jako velmi nadhodnocená relativně k tradičním výrobcům aut. Z mého pohledu Tesla zatím vyrábí drahá a prémiová auta, která si mohou dovolit bohatí fanoušci ekologie a vlastního sociálního statutu z Norska, Nizozemska nebo Kalifornie. Tesla na těchto autech dokáže vytvořit velice slušnou hrubou marži a tu by si i mohla udržet, pokud by chtěla prodávat kolem 1 milionu aut ročně a stát se „novým BMW“ pro vyšší střední třídu (hodnotu BMW můžete vidět v grafu).
Aktuální tržní kapitalizace Tesly přesahující 300 mld. USD ale musí počítat s raketovým růstem výroby na vyšší miliony aut ročně. V tom případě už zákonitě poklesne exkluzivita její značky a stane se lidovým vozem (v překladu „Volkswagen“) s nižší marží na jednotlivé vozidlo.
Scénářů, při kterých začne Tesla v nejbližších letech generovat zisk 10 mld. USD ročně (při PE 30), aby ospravedlnila svou cenu akcií, je tak velice málo. Všechny cesty k takovým ziskům jsou více než optimistické, zvlášť při pohledu na vývoj ziskovosti v posledních čtvrtletích.
Vývoj čistého zisku Tesly po čtvrtletích (v mil. USD):
Je pravda, že Tesla kromě automobilů vyrábí také bateriové a solární systémy, které spolu s jejím hlavním produktem vytvářejí určitou synergii pro spotřebitele. Tyto části businessu budou také generovat určité cash-flow. Byť má Tesla ve vývoji i výrobě baterií ve své nevadské Gigafactory před konkurencí určitý náskok, nepředpokládám, že by si tento náskok udržela po celé následující desetiletí, aby byl bateriový business tak výnosný. Nejenom automobilová konkurence investuje do výzkumu a vývoje obrovské peníze a Tesla spíš bude muset tyto start-upy kupovat, aby získala nové know-how.
Když se vrátím k nadpisu tohoto článku, tak fundamentálně je Tesla bublinou. Nákupy na těchto úrovních jsou zřejmě taženy investory začátečníky, kteří si nepočítají požadovanou návratnost, ale jedou především na stádové cool vlně investování do Tesly. Je pravda, že v okruhu známých se lépe povídá o rychlém 100procentním zisku z akcií Tesly než o 34korunové dividendě od ČEZu. Za několik čtvrtletí ale možná bude těmto investorům dobrý i ten ČEZ.
Vývoj ceny akcií Tesla od začátku roku:
Tomáš Raputa
Analytický tým FXstreet.cz
Zdroje: Bloomberg, zaginvestor.com, themarket.ch, tradingview.com