Tesla luxusní značka nebo auto pro střední vyšší třídu?
Od začátku svého vzniku automobilka Tesla hrála na dva různé registry. Dlouho se Tesla prezentovala jako výrobce aut pro bohaté. Na začátku byla cena opravdu vysoká. První výrobky Tesly si kupovali výstřední milionáři. Akcie Tesly byly zařazeny mezi výběrová ETF z luxusního sektoru.
Elon Musk se však netajil, že chce vyrábět elektroauta ve velkém počtu. Tesla měla nahradit zavedené automobilky jako Mercedes nebo BMW. Jenže čím víc přibývalo aut Tesla na silnici, tím o ně bohatí milionáři začínali ztrácet zájem. Punc výjimečnosti se vytratil. Tesla se stala záležitostí střední vyšší třídy.
Dopad vysokých úrokových sazeb
Rozhodnutí Tesly stát se dostupným autem pro vyšší střední třídu se nyní stává pro firmu osudným. Tesla sice navyšuje obrat, ale klesá její zisk. Pohádková marže se rozplývá. Pokud Tesla bude chtít udržet stávající počet prodaných vozů, bude muset dále svoje ceny snižovat. Nižší ceny samozřejmě znamenají nižší zisky a nižší marže. To však není všechno. Prodeje Tesly dnes ohrožují vysoké úrokové sazby. Zatímco milionáři si mohou většinou dovolit auto koupit hned, tak vyšší střední třída si pořizovala auta na splátky. To nyní díky vysokým úrokovým sazbám je mnohem komplikovanější.
Tuto skutečnost přiznal sám Elon Musk na tiskové konferenci k hospodaření Tesly, kdy řekl:
„Obávám se prostředí vysokých úrokových sazeb, ve kterém se nacházíme. Pokud úrokové sazby zůstanou vysoké nebo pokud půjdou ještě nahoru, bude pro lidi mnohem těžší koupit si auto. Musíme naše produkty učinit dostupnějšími, aby si je lidé mohli koupit.“
Vývoj akcií Tesly od začátku roku:
Akcie Tesly jako příležitost spekulace na snížení sazeb
S akciemi Tesly to nyní vypadá bledě. Analytici se přou o to, kam až může cena akcií se propadnout. Pod 200 dolarů, pod 180 nebo dokonce pod 150? Sázky jsou otevřené. Pro mě je však důležité, že problémy Tesly jsou nyní vázány na vysoké úrokové sazby. Až dojde ke změně v měnové politice, tak to bude velmi dobrá příležitost pro nákup akcií Tesly.
Matěj Široký