Mám kamaráda. Už jsem o něm psal. Je to ten, co hledá volatilitu v trhu v pátek v osm hodin večer. Za poslední dva měsíce už má zhruba třetí strategii, kterou používá. Mimochodem, bývala doba, kdy také on byl přesvědčený o tom, že SL nepotřebuje, a že si vše „ošéfuje“. Dopadl tenkrát jak sedláci u Chlumce, ale to už se netýkalo události, o které chci mluvit. Zhruba před měsícem používal jakousi strategii, kdy koupil nebo prodal, do určité vzdálenosti dal SL a potom chvilku čekal, jestli bude mít zisk nebo se cena vydá směrem k tomu SL. Nikdy nečekal až na jeho zasažení a vypínal ručně. Devátého listopadu po obědě mi volal a povídá „...neuvěříš, co se mi stalo. Zadal jsem short a vypadl mi internet. Než se mi ho podařilo během pár minut nahodit, cena vystřelila do longu, přičemž já před tím výpadkem nestačil nastavit SL.“ Potom se začal smát a pokračoval „..tak jsem chtěl riskovat pár stovek a dostal jsem se na mínus 12500 z 30 tis. účtu. Teď se to trochu zlepšilo, takže jsem už jen mínus 10000“. Jen pro doplnění, bylo to 9.11. ve 12.45h. Můžete se na tu situaci podívat do grafu. No, upřímně jsem nevěděl, co mu na to mám říct a tak jsem mu jen pověděl, že měl svým způsobem kliku, že nedostal kickout. Potom jsme se o tom bavili dál a já mu říkal, že si nedovedu představit, že bych zadal obchod bez SL a teprve až následně ho přidával. On oponoval, že tohle se stane jednou za tisíc let, což má asi pravdu. Jenže i když jednou za tisíc let obchodník přijde o polovinu účtu během dvou nebo tří minut, tak je to katastrofa. A teď nemluvím o 30 tis. účtu, ale představte si účet, na kterém roky pracujete, máte na něm třeba dva miliony korun a potom se stane toto.
V neděli jsem se díval na Formuli 1. Nehodu, která se tam stala, jsem neviděl hodně dlouhé roky. Romain Grosjean v Haasu úplně regulérně projel bariérou ze svoditel. Doporučuji se na tu nehodu podívat, je to fakt síla. Nebudu teď řešit, jestli to celé vzniklo jeho pochybením, nebo ne. V každém případě. Čelní náraz v rychlosti cca 220 km/h do svodidel. Okamžité přetížení cca 53G. Následný požár, ze kterého se dostal po cca 25 sec.. Když jsem se díval na opakované záběry, musel jsem si dát dvě štamprdlata a to ze dvou důvodů. Za prvé, ten člověk by ještě před pár roky byl mrtvý. Za druhé, uvědomil jsem si, jaký neskonalý obdiv je nutné přiznat všem konstruktérům. Ve světle těch údajů o nehodě je naprosto neuvěřitelné, že ten člověk má jen lehké popáleniny. Ale proč o tom mluvím v souvislosti se SL.
Nejvíce k jeho přežití zřejmě přispěl systém Halo. Věc, která se mi před pár roky vůbec nelíbila. A nelíbila se ani mnoha jezdcům a fanouškům. Každý by dokázal uvést mnoho důvodů, proč to na formuli nemá být. Zbytečná věc, která by údajně někdy mohla někoho zachránit? Jistě, tak možná za tisíc let (je to tak podobné polemice o SL). A víte co? Jsou to myslím tři roky od jeho zavedení a po nedělním závodě nikdo nepochybuje, že se toto zavedení Halo vyplatilo. A tak je to i s tím SL. Vyplatí se třeba jen jednou, ale věřte, že potom to skutečně bude stát zato.
Michal Uma